Gå til innhold

Åpne trafikk til server pc

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig satt opp en eldre pc med Windows Server 2003 Enterprise Edition som kjører 24/7 på det lokale nettverket i huset. Den har jeg innstallert både Wamp server på og FTP programvare. Jeg vil gjerne åpne opp i routeren slik at når man skriver IP adressen (eksterne) i nettleseren så kommer man til index siden som ligger i wamp www mappen på serveren.

Har hørt at jeg da må åpne opp i routeren boksen fra Telenor (ja, jeg har nett fra Telenor). Hvordan fikser jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få websidene som ligger på serveren til å vises når man skriver inn den eksterne ip adressen, må du åpne port 80 i routeren og sørge for at den peker til en lokale ip adressen, til serveren.

For å få ftp til å virke utenfra, må du åpne port 21 i routeren.

PortForwad.com gir en trinn for trinn veiledning over hvordan man åpner porter i routeren.

Velg først hvilken modell du har, deretter velger du hvilken port du skal åpne. I ditt tilfelle er det HTTP og FTP du skal klikke på.

CanYouSeeMe.org kan brukes for å se om portene er riktig åpnet, slik at man får kontakt fra utsiden.

Tilslutt må du huske å sette wamp-serveren "online." Dette gjøres ved å venstre-klikke på ikonet ved siden av klokken, og velg "put online".

Endret av J0nny
Lenke til kommentar

Husk også at WAMP ikke er lagd for produksjonsservere, det vil si at det går langt mellom patching av huller etc. Er bl.a. en exploit til PHP som gjør at en bruker enkelt kan utføre et DoS-angrep (Er vel egentlig en forkbomb) mot serveren din, som vil gjøre den utilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...