-Tommy Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hei. Kjøpte for snart 3år siden en Sony Walkman NW-HD1 Mp3spiller. Leverte den inn på service for 4 gang for ca. 2 måneder siden for samme feil. Fikk for 3 dager siden beskjed om at jeg skulle komme bort på expert (hvor jeg leverte den inn) så jeg gikk bort der idag. Fikk da en Sony NW-HD3 spiller. Mitt spørmål er da. Hva har jeg egentlig rett på? Har de lov til å gi meg en så gammel spiller, virker også som at den har vært i bruk før men at de bare har skiftet deksel på den. Lenke til kommentar
Skuffet Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hei. Kjøpte for snart 3år siden en Sony Walkman NW-HD1 Mp3spiller. Leverte den inn på service for 4 gang for ca. 2 måneder siden for samme feil. Fikk for 3 dager siden beskjed om at jeg skulle komme bort på expert (hvor jeg leverte den inn) så jeg gikk bort der idag. Fikk da en Sony NW-HD3 spiller. Mitt spørmål er da. Hva har jeg egentlig rett på? Har de lov til å gi meg en så gammel spiller, virker også som at den har vært i bruk før men at de bare har skiftet deksel på den. Du kan videre kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering) eller at selgeren retter mangelen. (Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres.) Selgeren kan imidlertid kreve å få reparere i stedet for å gi deg en ny vare dersom det er umulig å fremskaffe en ny eller hvis dette det vil medføre en urimelig kostnad. Dette betyr for eksempel at varer som er kostbare og som faller mye i verdi normalt ikke kan kreves omlevert. Merk deg at du som hovedregel har krav på at selgeren gir deg en lånegjenstand i mellomtiden dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke, og at selgeren kun har to forsøk på å rette opp mangelen. Mislykkes reparasjon og omlevering kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig. Prisavslaget skal tilsvare varens verdireduksjon. Hever du kjøpet må du levere tilbake varen mot at selgeren betaler tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente fra du reklamerte. LES DETTE NØYE OG HOLD TUNGA RETT I MUNN! Gå inn på http://www.forsinkelsesrente.no/ for å regne ut hvor mye du får igjen, du må huske at de kan trekke for bruken i tre år (morarente) Ta kjøpsbeløpet fyll inn på hjemmesiden over. Sett inn kjøpsdato, klikk på beregn. Ta sumen og del den på fem (forventet levetid på småelektronikk) Gang den med gjenlevend år på levetiden (i ditt tilfelle "2) Got it? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Ok.Jeg har jo fått en tilsvarende gjenstand, det er en oppgradert versjon av den spilleren jeg opprinnelig kjøpte. Men vis jeg regner slik som du sier, så kommer jeg frem til ca. 1400kr. Vil dette si at istedet for å få den mp3-spilleren jeg fikk så kan jeg istedet få 1400kr? Lenke til kommentar
Skuffet Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ok.Jeg har jo fått en tilsvarende gjenstand, det er en oppgradert versjon av den spilleren jeg opprinnelig kjøpte. Men vis jeg regner slik som du sier, så kommer jeg frem til ca. 1400kr. Vil dette si at istedet for å få den mp3-spilleren jeg fikk så kan jeg istedet få 1400kr? Hvis du poster kjøpsbeløp og kjøpsdato så kan jeg dobbeltsjekke... det kan jo hende jeg skrev feil ;o) Hvis du synes det er lite så kan du også trekke fra service tid for å få det helt korrekt, det skal ikke trekkes morarent så lenge produktet er hos forhandleren. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Kjøpsbeløp: 2700kr Kjøpsdato: 05.07.05 Den har også vært på service ihvertfall i 7måneder. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Forbrukerkjøpsloven sier "omlevering til tilsvarende vare". Det står ingenting om at denne vare må være ny . Bare i samme stand, uten mangler. Du har jo fått en bedre spiller enn du hadde, uten å betale noe som helst. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Ok, greit det Var bare lit nysjerrig på om jeg egentlig hadde rett på noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå