Gå til innhold

Luftkjøling av ny PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

skal bygge en ny pc og har noen spesifikke spørsmål angående kjøling av systemet:

 

- Systemet MÅ være vedlikeholdsfritt. Er det da (som jeg antar) utelukket med vannkjøling? Jeg åpner selvfølgelig og støvsuger en gang for året eller så.

 

- Hvilket kabinett? Antec P182 eller f.eks. Lian Li PC6070ASCANDV2? Andre forslag?

 

- Gummioppheng av HD viktig? Og hvilken HD? Er SSD-disk et alternativ som oppstart og systemdisk? (Vet det er dyrt, men det er ihvertfall stille :) Føler at mine HD-er nå tikker noe saaaatans.

 

- Viftestyring noe man "må" ha for å få et kabinett så stille som mulig? Er det mulig å ha forhåndsinnstilte parametre som justerer disse. F.eks. ved spill av Age of Conan så begynner skjermkort- og cpu-vifter å gå betraktlig mer, mens de i vanlig desktop-modus går mindre?

 

Håper på svar.

 

Mvh Jubalong

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luftkjøling er lettest, og veldig effektivt. Så lenge du bruker filter der hvor viftene blåser inn, er du safe. Har hatt min PC i 6mnd, ikke antydning til støv innvendig.

 

Antec P182 hvis du er opptatt av støy og kjøling

 

Lian Li hvis du er fattig.

 

Gummioppheng er viktig. Det følger med til 6 disker i P182en.

 

Disker skal ikke "tikke", da er den gammal og slitt tror jeg. Hadde en sånn som laget tikkelyder før, solgte den før den dauet. Dauet visst en måned senere.

 

SSD-disker er fortsatt litt dyre og for treige til at jeg hadde syntes det var noe vits, hvis du ikke er veldig opptatt av lydnivå.

 

Viftestyring kan du ha fra operativsystemet, iallefall av CPU og GPU-vifter, det er jo der temperaturen endrer seg.

 

Jeg har alle mine vifter på konstant turtall med unntak av skjermkortet, som spinner opp når det kommer over en viss temperaturgrense, gjorde det med RivaTuner.

Lenke til kommentar
Antec P182 hvis du er opptatt av støy og kjøling

 

Lian Li hvis du er fattig.

 

Regner med det var ironisk ment? De beste Antec kabinett kan i beste fall sammenlignes med Lian Li enkleste kabinett - like fullt bra, men Lian Li har et stort utvalg i høyere prisklasser og disse er av fantastisk kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det finnes noen kabinetter på markedet som er mer stille enn P182. Ikke som jeg vet om, ialelfall. Men om du virkelig vil ha det, går det jo an å lage et kabinett selv, med god plass, støyisolering og av kryssfinér for eksempel..

 

P182 er i utgangspunktet veldig stille, og trenger kun 2 120mm vifter, viften til PSU og en CPU-kjøler med vifte for å ha det greit.

Lenke til kommentar

Jeg har et Lian Li PC7BSCAND for øyeblikket, av aluminium og ganske lett. I tillegg har jeg støymatter, og resultatet er ganske stille.

Allikevel skal jeg nå når jeg kjøper ny PC gå for P182 + støymatter, og jeg tror nok dette kabinettet er enda mer stille med sine flerlags vegger (stål+plast+stål om jeg husker rett).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...