Gå til innhold

Får ikke opp wireless tilkobling.


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp installert Ubuntu 8.04 noe som en kompis sa at skulle være så bra. Det fungerer helt fint men får ikke på noen som helst måte aktivert nettverkskortet slik at Ubuntu gir meg valget å koble til et trådløst nettverk. Får bare to valg "wired connection" og "point to point connection".. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvordan jeg får valget å koble til et trådløst nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dersånn, men det forutsetter at drivere og alt sånt er i boks. Sannsynligvis er ikke kortet ditt støttet ut-av-boksen siden det ikke kommer opp. Kjør en av følgende kommandoer i en terminal. Trykk alt+f2 og skriv gnome-terminal så får du opp en terminal

(integrert wifi-kort)

lspci

(usb-dongle)

lsusb

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann, Mordie. I Linuxverdenen brukes terminalen mye når man skal hjelpe noen. I Windowsverdenen funker ikke terminalen like godt, så da man ta i bruk grafiske brukergrensesnitt.

 

Det er mye lettere og kjappere å be deg åpne et terminalvindu, lime inn noen kommandoer og trykke enter istedetfor å forklare "Og så får du opp et nytt vindu, hvor valg nr. 2 skal være aktivert og nede til høyre finner du en knapp som heter 'neste'. Så kommer vi til skjermbilde nr. 2..."

 

Terminalen er veldig uvant i begynnelsen, men egentlig så syntes jeg det var artig i begynnelsen. Følte meg litt sånn hacker :p

Når jeg fikk tingene til da. Skjønte ikke bæret av tilbakemeldingene når jeg gjorde noe feil.

 

Siden du bruker Ubuntu finner du terminalen under Applications -> Accessories -> Terminal, hvis jeg husker rett eller Programmer -> Tilbehør -> Terminal på norsk.

 

Eller du kan gjøre som Northwave sa:

 

Trykke Alt + F2 for å få opp run-dialogen. Fra denne kan du starte programmer. Skriv inn gnome-terminal og trykk enter. Da har du fått opp terminalen.

 

Nå når du har fått opp terminalen kan morroa begynne. Jeg går ut i fra at det trådløsekortet ditt er innebygget i PC-en. Skriv inn lspci

Nå dukker det opp masse tekst i terminalvinduet. Marker all denne teksten med musen, høyreklikk, velg kopier og lim det inn i firefox her på forumet. lspci forteller oss hvilket kort du har, slik at vi kan finne driveren til deg. Akkurat som i Windows kan du ikke bare innstallere en hvilken som helst driver ;)

Lenke til kommentar

Du bør kanskje si noe om hva slags PC det er snakk om. Endel bærbare maskiner er avhengige av diverse launch manager tillegg for å få aktivert den trådløse radioen. Da kan det være en liten utfordring å få skrudd på den trådløse senderen i linux, for på PC produsentens sider ligger det gjerne bare drivere for windows.

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme problem som deg, men fikk fikset det nå nettopp. Finn ut hva slags nettverkskort du har (som NorthWave beskrev) og bruk google til å finne en guide som forteller deg hva du skal gjøre. Jeg fant en guide med en masse terminal-kommandoer, og etter rundt 5min med klipp/lim, hadde jeg wlan på pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...