Gå til innhold

hva med å forby aa?

Anbefalte innlegg

Å skulde på engelsk tastatur er i grunn ikkje godt nok! Eg har skrive på engelsk tastatur i mange år, og i Windows (sikkert dei andre operativsystema òg) kan du stille tastaturspråket raskt og enkelt til det språket du måtte ynskje. Synest det er grusomt tungvint å lese innlegg fulle i "aa" og "ae".

Ja, jeg synes også det er tungvindt å lese. Men nå har det seg sånn at på Linux (og alle andre som bruker X.org) så er det ikke mulig å bruke Alt+Ctrl istedenfor AltGr. I og med at min AltGr er ødelagt må jeg bruke engelsk tastatur for å få skrevet @, [, ], }, {, noe som er essensielle taster når jeg programmerer.

Det skal selvfølgelig gå an å skifte enkelt mellom tastaturoppsett, men i praksis er det ikke så enkelt. Jeg har prøvd flere ganger, men selv om det lett å skifte, kan jeg bare velge mellom to forskjellige amerikanske oppsett uansett hvordan jeg snur og vender meg.

ÆØÅ-knapper hadde vært fint. Dessuten burde æ sett ut som æ, men det gjør det ikke, fordi forumet saboterer og bytter ut & med & så resultatet blir æ, noe som bare vises som æ.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enda bedre forslag: Ha en knapp, når du trykker på den konverteres alle aa->å, ae->æ og oe->ø. Langt kjappere enn å mase med å trykke og kopiere og lime osv. Så kan man bare rette eventuelle sjeldne ord/navn som har aa,ae,oe etterpå.

Så når jeg skriver om Aaron i Lost-forumet, blir det Åron?

Og når noen synes det er aaaalt for dumt at aa blir til å, så synes se det er åålt for dumt?

Synes nok forslaget om en boks med æ/ø/å er bedre.

Jeg foreslår kun at det er en knapp, som er 100% frivillig å trykke på. Du kan altså velge å la være å trykke på den!

Makan til korttenkt forslag. Hvis hele innlegget skal konverteres vil jo alt bli endret. Så hvis jeg skriver "Aaron er en kul fyr, aa saa soet", vil det bli: "Åron er en kul fyr, å så søt."

Lenke til kommentar
Makan til korttenkt forslag. Hvis hele innlegget skal konverteres vil jo alt bli endret. Så hvis jeg skriver "Aaron er en kul fyr, aa saa soet", vil det bli: "Åron er en kul fyr, å så søt."

Vel, jeg tenkte på det, men jeg kom frem til at slike ord/navn er såpass sjeldne at det ikke er noe stort problem, det er liksom mindre jobb å trykke på knappen og så rette på det ene navnet i hele innlegget hvor det er et problem, enn å trykke på knappen for hver gang man vil ha æ/ø/å (eller velge og kopiere hver gang man skifter bokstav). Jeg er touch-skriver, og er bare ikke så overbegeistret for tanken på å måtte trykke en knapp eller velge og kopiere for hver gang jeg må ha æ/ø/å. Da velger jeg heller å rette på den ene referansen til Aaron som jeg måtte finne på å skrive.

Og det er sikkert ikke noe problem å ha både knapp/merkeboks for instant æøå, og slik knapp som jeg foreslår :) Ville kanskje vært den beste løsningen, da man gjør flest mulig til lags.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...