Gå til innhold

hva med å forby aa?

Anbefalte innlegg

Mange som skriver paa istedenfor på, skjønner at det kanskje er pga av Engelsk tastatur, men likevell synes jeg det blir tungt å lese.

Spesielt tungt er det å lese paa mange ganger, blir irritert på det. veit at folk skreiv sånn før.

Hva med å gjøre det sånn f. eks?

å=a

ø=o

æ=e

Eller fikse en slags mini tegnkart når man lager et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok ikke aktuelt å forby noe slikt. Eventuelt kan vi slå på autokorrektur som gjør aa til å, men det spørs om det kan slå inn på andre ting. Vil ikke hjelpe for alle ordene med aa i seg uansett.

hva med å ordne en boks med ÆØÅ i når man lager nytt emne? sånn at man bar trykker på den bokstaven.

Lenke til kommentar
Burde jo være like aktuelt å forby "paa" som å påby feilskriving av iPhone... ;)

Det er ikke redaksjonen til Hw.no som avgjør reglene for Diskusjon.no. Det er en vesentlig forskjell på hvilken krav redaksjonen setter til sine skribenter og hva forumstyret krever av Diskusjon.no sine brukere. Så der bommer du nå uansett litt ;)

Lenke til kommentar

Ja, men "redaksjonen" for forumet er satt opp litt annerledes. Kravet for våre brukere er at de etter beste evne forholder seg til godt norsk når de skriver (eventuelt svensk/dansk/engelsk for de som har det som morsmål). Hadde blitt litt vel flisespikkeri om vi skulle gått inn og blandet oss når det kommer til om brukerne ønsker å skrive iPod eller Ipod. :)

Men det blir en litt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Å skulde på engelsk tastatur er i grunn ikkje godt nok! Eg har skrive på engelsk tastatur i mange år, og i Windows (sikkert dei andre operativsystema òg) kan du stille tastaturspråket raskt og enkelt til det språket du måtte ynskje. Synest det er grusomt tungvint å lese innlegg fulle i "aa" og "ae".

Lenke til kommentar
Å skulde på engelsk tastatur er i grunn ikkje godt nok! Eg har skrive på engelsk tastatur i mange år, og i Windows (sikkert dei andre operativsystema òg) kan du stille tastaturspråket raskt og enkelt til det språket du måtte ynskje. Synest det er grusomt tungvint å lese innlegg fulle i "aa" og "ae".

La oss si at du er en norsk utvekslingstudent i statene. La oss videre si at, som det ofte er, så har IT-ansvarlig deaktivert omtrent alt av innstillinger for at ikke studentene skal fucke opp mer enn nødvendig. Hvordan skal du da skrive æ ø eller å?

Det er ikke alle som memorerer ascii-kodene og kan bruke de. Nei for enkelhets skyld så blir det bare tull å innføre en slik regel.

Lenke til kommentar

Enda bedre forslag: Ha en knapp, når du trykker på den konverteres alle aa->å, ae->æ og oe->ø. Langt kjappere enn å mase med å trykke og kopiere og lime osv. Så kan man bare rette eventuelle sjeldne ord/navn som har aa,ae,oe etterpå.

Lenke til kommentar
Enda bedre forslag: Ha en knapp, når du trykker på den konverteres alle aa->å, ae->æ og oe->ø. Langt kjappere enn å mase med å trykke og kopiere og lime osv. Så kan man bare rette eventuelle sjeldne ord/navn som har aa,ae,oe etterpå.

Så når jeg skriver om Aaron i Lost-forumet, blir det Åron?

Og når noen synes det er aaaalt for dumt at aa blir til å, så synes se det er åålt for dumt?

Synes nok forslaget om en boks med æ/ø/å er bedre.

Lenke til kommentar

Så når jeg skriver om Aaron i Lost-forumet, blir det Åron?

Og når noen synes det er aaaalt for dumt at aa blir til å, så synes se det er åålt for dumt?

Synes nok forslaget om en boks med æ/ø/å er bedre.

Jeg foreslår kun at det er en knapp, som er 100% frivillig å trykke på. Du kan altså velge å la være å trykke på den!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...