morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Mange som skriver paa istedenfor på, skjønner at det kanskje er pga av Engelsk tastatur, men likevell synes jeg det blir tungt å lese. Spesielt tungt er det å lese paa mange ganger, blir irritert på det. veit at folk skreiv sånn før. Hva med å gjøre det sånn f. eks? å=a ø=o æ=e Eller fikse en slags mini tegnkart når man lager et nytt innlegg. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det er nok ikke aktuelt å forby noe slikt. Eventuelt kan vi slå på autokorrektur som gjør aa til å, men det spørs om det kan slå inn på andre ting. Vil ikke hjelpe for alle ordene med aa i seg uansett. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Burde jo være like aktuelt å forby "paa" som å påby feilskriving av iPhone... Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Det er nok ikke aktuelt å forby noe slikt. Eventuelt kan vi slå på autokorrektur som gjør aa til å, men det spørs om det kan slå inn på andre ting. Vil ikke hjelpe for alle ordene med aa i seg uansett. hva med å ordne en boks med ÆØÅ i når man lager nytt emne? sånn at man bar trykker på den bokstaven. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Burde jo være like aktuelt å forby "paa" som å påby feilskriving av iPhone... Det er ikke redaksjonen til Hw.no som avgjør reglene for Diskusjon.no. Det er en vesentlig forskjell på hvilken krav redaksjonen setter til sine skribenter og hva forumstyret krever av Diskusjon.no sine brukere. Så der bommer du nå uansett litt Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Nåja, det er jo under samme nettverket... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ja, men "redaksjonen" for forumet er satt opp litt annerledes. Kravet for våre brukere er at de etter beste evne forholder seg til godt norsk når de skriver (eventuelt svensk/dansk/engelsk for de som har det som morsmål). Hadde blitt litt vel flisespikkeri om vi skulle gått inn og blandet oss når det kommer til om brukerne ønsker å skrive iPod eller Ipod. Men det blir en litt annen diskusjon. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 aa er da vell en godkjent måte for og skrive å når man mangler den . Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Å skulde på engelsk tastatur er i grunn ikkje godt nok! Eg har skrive på engelsk tastatur i mange år, og i Windows (sikkert dei andre operativsystema òg) kan du stille tastaturspråket raskt og enkelt til det språket du måtte ynskje. Synest det er grusomt tungvint å lese innlegg fulle i "aa" og "ae". Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvorfor i allverden skulle en legge ned et forbud mot aa? Får da være måte på hva drift skulle kaste bort tiden på. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Å skulde på engelsk tastatur er i grunn ikkje godt nok! Eg har skrive på engelsk tastatur i mange år, og i Windows (sikkert dei andre operativsystema òg) kan du stille tastaturspråket raskt og enkelt til det språket du måtte ynskje. Synest det er grusomt tungvint å lese innlegg fulle i "aa" og "ae". La oss si at du er en norsk utvekslingstudent i statene. La oss videre si at, som det ofte er, så har IT-ansvarlig deaktivert omtrent alt av innstillinger for at ikke studentene skal fucke opp mer enn nødvendig. Hvordan skal du da skrive æ ø eller å? Det er ikke alle som memorerer ascii-kodene og kan bruke de. Nei for enkelhets skyld så blir det bare tull å innføre en slik regel. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Man kunne jo løst dette med å ha en liten boks med æ, ø og å når man skriver et nytt innlegg. Noe ala dette: Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Man kunne jo løst dette med å ha en liten boks med æ, ø og å når man skriver et nytt innlegg. Noe ala dette: Beste løsningen jeg har sett hittentils på dette problemet. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Fornuftig løysing det der ja! Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Enda bedre forslag: Ha en knapp, når du trykker på den konverteres alle aa->å, ae->æ og oe->ø. Langt kjappere enn å mase med å trykke og kopiere og lime osv. Så kan man bare rette eventuelle sjeldne ord/navn som har aa,ae,oe etterpå. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg leser ikke innlegg hvor aa er brukt som å. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Da kan du gaa glipp av ganske mye interresant. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Enda bedre forslag: Ha en knapp, når du trykker på den konverteres alle aa->å, ae->æ og oe->ø. Langt kjappere enn å mase med å trykke og kopiere og lime osv. Så kan man bare rette eventuelle sjeldne ord/navn som har aa,ae,oe etterpå. Så når jeg skriver om Aaron i Lost-forumet, blir det Åron? Og når noen synes det er aaaalt for dumt at aa blir til å, så synes se det er åålt for dumt? Synes nok forslaget om en boks med æ/ø/å er bedre. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Enda bedre forslag: Ha en knapp, når du trykker på den konverteres alle aa->å, ae->æ og oe->ø. Langt kjappere enn å mase med å trykke og kopiere og lime osv. Så kan man bare rette eventuelle sjeldne ord/navn som har aa,ae,oe etterpå. Så når jeg skriver om Aaron i Lost-forumet, blir det Åron? Og når noen synes det er aaaalt for dumt at aa blir til å, så synes se det er åålt for dumt? Synes nok forslaget om en boks med æ/ø/å er bedre. Jeg foreslår kun at det er en knapp, som er 100% frivillig å trykke på. Du kan altså velge å la være å trykke på den! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 hva med å bruke det virtuelle tastaturer innebygd i operativsystemet. Windows har det , ihvertfall i xp. du finner det som skjermtastatur under tilgjengelighet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg