Cookiebird Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Argh! HUFF! Grrr! Grei oppsummering av følelsene mine ovenfor bærbarpc-valget. For å si det slik: pr dags dato har sitter jeg på en Dell inspiron 9400, med noe rundt 1.66 ghz, 1 gb RAM, 60 GB og 128 integrert grafikkminne av noe slag. Nå slarker den heeelt vilt. Photoshop CS3 og Flash, feks kan ikke kjøres parallellt, feks. Enda verre er det med AE og PS. Alt av videoredigering fører til kræsj eller stunder hvor det kommer surklelyder fra kabinettet, og middag, kvelds og trening kan gjennomføres innen oppgavebehandlingen kommer opp. Jeg spiller nada, ikke fordi det nødvendigvis er kjedelig, men fordi pcen ikke klare noe nytt, kombinert med en gjerne manglende interesse. Som dere sikkert forstår jobber jeg med Adobeprodukter til bildebehandling og film/animasjon. Går siste året studiespesialiserende, og kommer til å gå videre, etter stor sannsynlighet, som arkitekt eller folkehøyskole--> grafisk design/foto/film. Min oppfatning: Dell gir mer for pengene, ivertfall tilsynelatende. Legger jeg ut like mye for begge pc'ene (sorry Macfanboys, men alt som har lagringsplass, skjerm og tastatur kalles pc av meg) får jeg en noe bedre Dell. Forstår det som at grafikkortet til Macbooken er bedre, noe som absolutt teller. Men prosessoren, RAMet og resten av greiene er vel gjerne hakket bedre representert av Dell. Videre: Byggekvaliteten ville jeg vel egentlig ikke brydd meg så mye om, men har forstått det slik at MBP'ens aluminiumskabinett er topp. Programvare: Hadde begge maskinene komt med OS X, hadde jeg vært skjeleglad, og ikke trengt å henvende meg til dere o'store forumeksperter. Ikke tilfellet. Vista er noe jævelskap, tror jeg. Kjørt det hos kompiser, har XP selv, og synes faktisk ikke at XP heller er så bra. Men ikke umulig heller. Har jeg forstått rett, organiserer OS X alle de små nedlastningene bedre, som cookies og denslags drit. Mens vi som har windows må gjøre alt på egenhånd, regelmessig gjennom diskfragrementering, gjør Macen det litt mer selvstendig. Men over til delen av programvare som virkelig betyr noe: For mens Windows har kuttet betraktelig ned på hva som følger med Pcen siden jeg kjøpte min første, og der fikk med både Word, PP, Excel osv osv, gir Apple med en deilig programpakke. iWork og iLife tilfredstiller tilsynelatende skolearbeid-delen for meg, og med mange av iLifes enkle muligheter for simpel video-/bilderedigering virker dette riktig bra. Samtidig er jo Adobe nærmest like nære Mac som Microsoft og Windows (haha, ja jeg vet) og jeg har lest meg til at dette føre til en økt brukeropplevelse i form av eksport/import av filer, programytelse osv osv. Jeg var tidligere soleklar på at jeg skulle ha MBP, enkelt og greit. Det er mye penger. Kan jeg få noe som tilfredsstiller mine behov for en billigere penge, uten å gi opp det jeg føler er essensielt, tar jeg et slikt tilbud. Jeg er ikke låst på Dell'en, og tar gjerne imot forslag, poenget er at denne, imotsetning til den jeg har nå (som jeg reformaterer like ofte som Hillary Clinton skifter meninger) MÅ vare minst 3 år. Litt problemer i forhold til reformatering på MacBook har jeg hørt (Apple sier det ikke skal være nødvenig), men samtidig har man akkurat det samme problemet på Vista. Bare utifra lengden på innlegget, håper jeg dere forstår min ugrunnelige frustrasjon, og gi meg knallharde, seriøse svar. BTW, MBP'en vil være 15" modellen med 2,4 ghz, rimeligste altså. 15490,- Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Når jeg leste igjennom innlegget ditt så fikk jeg inntrykk av at du mer eller mindre EGENTLIG hadde bestemt deg for MBPen helt fra starten av -- og hvem er jeg til å si imot? Reformatering av OS X er null stress. Bare å stappe dvden inni, ikke værre enn det. Lenke til kommentar
Nado Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 I min erfaring har brukeren allerede bestemt seg på forhånd hva de har lyst på men ønsker bekreftelse/godskjenning. Har selv en MBP... fin maskin, men Apple har elendig support. Dell er også fine maskiner, pluss jeg hører mye drit om deres support. Så ønsker du original OS X kjøper du en MBP. Hvis det hjelper deg å bestemme så har mac-baserte PCer en del egne taster for OS X. Dell gir deg sikkert litt mer for pengene, men jeg er ikke kjent med byggekvaliteten og holdbarheten etter 1-2 års normalt bruk. Du kan gjerne spør dersom du lurer på noe vedrørende MBP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå