Gå til innhold

SDR vs DDR

Anbefalte innlegg

En venn av meg hadde bestilt XP 2400+ og 128DDR (han trodde det ville holde) Han kjøpte PC2100 ram også, taper mye ytelse iforskjell til 3200.

Han taper faktisk ingen ytelse i det hele tatt. XP2400+ kjører på 266Mhz FSB og det samme gjør PC2100 ram. Hvis han overklokker, er det jo mindre å gå på, men med mindre han låser opp CPU har det ingenting å si.

Dette gjelder alle: PC3200 på AMD med FSB mindre enn 333Mhz er OVERKILL! Hvis ikke man er ekstrem oc'er da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En venn av meg hadde bestilt XP 2400+ og 128DDR (han trodde det ville holde) Han kjøpte PC2100 ram også, taper mye ytelse iforskjell til 3200.

Han taper faktisk ingen ytelse i det hele tatt. XP2400+ kjører på 266Mhz FSB og det samme gjør PC2100 ram. Hvis han overklokker, er det jo mindre å gå på, men med mindre han låser opp CPU har det ingenting å si.

Dette gjelder alle: PC3200 på AMD med FSB mindre enn 333Mhz er OVERKILL! Hvis ikke man er ekstrem oc'er da...

Er du sikker?

Lenke til kommentar

Er du sikker?

Jeg skulle til å skrive det samme som Xvani skrev. Det stemmer ganske så bra hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Er du sikker?

Dette spørs hvilket chippset hovedkortet er basert på. Med Nforce2 er det slik at du får best ytelse ved å kjøre minne synkront med fsb(altså 133-133). Med Via kortene er det så vidt jeg vet en fordel å pumpe minnet opp så høyt som mulig, da Vias drivere er optimalisert for dette.

Lenke til kommentar

Er du sikker?

Dette spørs hvilket chippset hovedkortet er basert på. Med Nforce2 er det slik at du får best ytelse ved å kjøre minne synkront med fsb(altså 133-133). Med Via kortene er det så vidt jeg vet en fordel å pumpe minnet opp så høyt som mulig, da Vias drivere er optimalisert for dette.

Neh, Minnet blir bare stående å vente på data fra CPU uansett.

Lenke til kommentar
men jeg har en cpu på 1800 + AMD XP... Den skal sikkert klokkes etter vært som jeg for kjøpt det nye hk mitt.... Men vis jeg skal ha Asus A7N8X, hvordan ram bør jeg da kjøpe ? pc2700 eller pc3200 ?

med mindre du skal låse opp cpu'en for å få FSB så høy som mulig, og senke multiplieren bør du gå for PC2700. Noe annet vil bli å kaste penger ut av vinduet. XP1800+ kjøres på 133mhz, og å øke med MER ENN 33mhz uten ekstrem kjøling. Husk at merke-PC 2700 kan klokkes en god del over 166mhz! TwinMOS vil være et bra valg.

Lenke til kommentar
En venn av meg hadde bestilt XP 2400+ og 128DDR (han trodde det ville holde) :lol:  :lol:  :lol:  

Han kjøpte PC2100 ram også, taper mye ytelse iforskjell til 3200.

Han bruker XP og det krever LITE ram :lol:

Nåja det kommer ann på hva reste av systemet hans er, har han ikke hovedkort som støtter ddr400 så har det ikke noe å si. Men om han har feks nforce2 basert hovedkort vil han tape litt ytelse?

Men 128MB til winxp er altfor lite, minmum 512 mener eg er bra.

Lenke til kommentar

Neh, Minnet blir bare stående å vente på data fra CPU uansett.

Ja, men det finnes jo andre deler som også trenger minne. Men jeg har ingen engående kunskaper på dette området, bortsett fra det jeg har lest. Dette er sakset fra Anandtech:

VIA’s KT333 chipset is faster with DDR333 SDRAM than it is with DDR266, although according to NVIDIA the nForce2 running at 266/266 (133MHz DDR FSB and memory bus) is faster than the KT333 running at 266/333 or 266/266. NVIDIA’s approach to this involves using DDR333 but running it synchronously with the FSB and taking advantage of the faster memory by using more aggressive memory timings. We’ve hypothesized that the reason the KT333 runs faster with DDR333 SDRAM is because VIA tuned their memory controller for DDR333 operation while not bothering with optimizing DDR266 performance; given that VIA expects DDR333 to become the memory of choice by the end of this year, this isn’t too far fetched.

Selv har jeg et Kt333 oppset(på Asus a7V333) og den går raskere med 333Mhz en 266. Min CPU er 2000+ på 133Fsb. Men nå skal det sies at den kan kjøre på cas2 og gode timings på den hastigheten. Hvordan det vil gå med 266gode timings vs 333 dårlige timings vet jeg ikke, men høres jo ut som om 333 fortsatt ville vært bedre.

Lenke til kommentar

Kanskje noen her kan hjelpe meg. Jeg kjøpte 2 stk 512MB Twinmos PC 3200 RAM til mitt MSI 845PE BFIR kort som i utgangspunktet bare støtter PC 2700. Det som er problemet er at den er ustabil som fy med disse brikkene. Er det noe lurt jeg må stille på i BIOS for å få den stabil? Skal ram'en stå i ram slot 1 og 2 eller 1 go 3 osv? Dette er frustrerende så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Kanskje noen her kan hjelpe meg. Jeg kjøpte 2 stk 512MB Twinmos PC 3200 RAM til mitt MSI 845PE BFIR kort som i utgangspunktet bare støtter PC 2700. Det som er problemet er at den er ustabil som fy med disse brikkene. Er det noe lurt jeg må stille på i BIOS for å få den stabil? Skal ram'en stå i ram slot 1 og 2 eller 1 go 3 osv? Dette er frustrerende så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Ser ut til at den ene brikken er ødelagt

Lenke til kommentar

Jeg kjører SDR i mine servere - holder massevis til den bruken.

DDR er på Gamer/LAN Box og såklart Workstationen.

SDR ytelse : 900->1200MB/S (PC133/PC166)

DDR ytelse: 2100->3700MB/S (PC2100/PC3700)

Dual DDR er teoretisk dobbel DDR ytelse.

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...