Gå til innhold

hvordan dele hardisken i 2 deler?

espenae

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket operativsystem har du?

Hvis du har Xp:

åpne Kontrollpanel

åpne Administrative verktøy (tror det er under system & vedlikehold e.l. hvis du ikke får alle ikonene oppe med en gang)

- åpne datamaskinbehandling

- på venstre side finner du diskbehandling, trykk på den

Så forteller du hvordan det ser ut der. Er det noen store svarte felt hvor det står "upartisjonert" eller kun blå områder? Screenshot er jo fint :)

halvor

Lenke til kommentar
Hvilket operativsystem har du?

Hvis du har Xp:

åpne Kontrollpanel

åpne Administrative verktøy (tror det er under system & vedlikehold e.l. hvis du ikke får alle ikonene oppe med en gang)

- åpne datamaskinbehandling

- på venstre side finner du diskbehandling, trykk på den

Så forteller du hvordan det ser ut der. Er det noen store svarte felt hvor det står "upartisjonert" eller kun blå områder? Screenshot er jo fint :)

halvor

jeg har vista.

men det gikk ann å gå inn på drt samme

her er et bilde:

post-156747-1211304126_thumb.jpg

Endret av espenae
Lenke til kommentar

Du har en primærpartisjon på hele harddisken, altså alt er samla. En måte å gjøre det på, hvis du skal gjøre det litt, men litt vankelig er å slette hele partisjonen og innstallere alt på nytt. Da kan du dele opp litt som du vil og lage en ny en til windows og en annen til et sekundært operativsystem. For guds skyld husk da å ta sikkerhetskopi, i det minste ta ut alt du vil spare på og fyll en minnepenn eller en brent cd med antivirus/brannmur, drivere o.l.

Det skal finnes andre måter å dele opp på, men er ikke en kløpper på det, så da får noen andre med bedre peiling svare.

du kan sjekke ut denne linken: http://www.hardware.no/artikler/guide_partisjonering/38320/1

Beklager hvis jeg ikke var til så mye hjelp.

P.S. Tror klokka di er litt feil.

Lenke til kommentar
Du har en primærpartisjon på hele harddisken, altså alt er samla. En måte å gjøre det på, hvis du skal gjøre det litt, men litt vankelig er å slette hele partisjonen og innstallere alt på nytt. Da kan du dele opp litt som du vil og lage en ny en til windows og en annen til et sekundært operativsystem. For guds skyld husk da å ta sikkerhetskopi, i det minste ta ut alt du vil spare på og fyll en minnepenn eller en brent cd med antivirus/brannmur, drivere o.l.

Det skal finnes andre måter å dele opp på, men er ikke en kløpper på det, så da får noen andre med bedre peiling svare.

du kan sjekke ut denne linken: http://www.hardware.no/artikler/guide_partisjonering/38320/1

Beklager hvis jeg ikke var til så mye hjelp.

P.S. Tror klokka di er litt feil.

oki det var litt til hjelp men gidder ikke å reinstkere PC-en.

(vet at klokken går feil. den er litt ødelaget vet ikke koffor)

Lenke til kommentar
opensource sier nå jeg, skaff en ubuntu livecd og fyr opp gparted, minst like bra som partition magic, og støtter alt av filsystemer. Kan resize partisjoner uten problem.
I så tilfelle anbefaler jeg Ubuntu live-cd da den CD-en som lastes ned fra gparteds hjemmeside har noe trøbbel med å få skjermbildet vist. Er vist noe tull med xserver eller noe, husker ikke feilmeldinga i farten.

Gjelder både min stasjonære med nVidia geforce 7800 (agp-versjonen) og min gamle Acer Travelmate 630 bærbare.

Testet begge maskinene med ubuntu 8.04 og det fungerte fint. Prøvde likevel ikke å bruke gparted som følger med, så er ikke 100 prosent sikkert at det virker, men det burde det.

Lenke til kommentar

geir_hk, ble det litt tidlig/sent for deg dette? Les posten min en gang til :p Sånn ellers, gparted sin burde du fint klare å få til å fungere så lenge du bruker vesa i stedet for akselerert nvidia/ati tilsvarende. Vet den fungerer da jeg PXE booter den på alt mulig slags utstyr her hjemme(den har endel fine verktøy for gjenoppretting osv).

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
opensource sier nå jeg, skaff en ubuntu livecd og fyr opp gparted, minst like bra som partition magic, og støtter alt av filsystemer. Kan resize partisjoner uten problem.

eg har gparded men eg forstår ikke en dritt

Lenke til kommentar

Hvordan hadde du tenkt deg at du skulle kunne reparere det ene OSet fra det andre, egentlig? Hvilke OS hadde du sett for deg? Vista + XP? Vista + Linux?

Når OS'et kræsjer, er det som regel bare en reinstallasjon eller en "repair" installasjon som hjelper. Om du gjør dette fra et annet OS på en partisjon #2, eller om du gjør det fra en LiveCD eller lignende, det spiller ingen rolle. Det viktigste i en slik situasjon er å ikke miste alle datafilene sine.

Så, hva om du istedet delte opp C-partisjonen din i

en C-partisjon for OS'et og

en D-partisjon for datafiler ?

(Du bør uansett ta backup av datafilene, men det gjelder uansett diskoppsett.)

Hvis OS'et kræsjer, så vet du at dine filer ligger trygt på D:, og du kan reinstallere på C: av hjertens lyst uten å miste noe annet enn tid. (Og diverse settings, etc. ...)

I motsetning til XP, så har Vista muligheten til å redusere størrelsen på eksisterende partisjoner. Høyreklikk på C: i Disk Management og se om du ikke finner en mulighet til å endre størrelsen der. (Jeg har ennå ikke brukt denne muligheten selv.)

OBS! Som med alle programmer som tukler med partisjonstabellen på disken, så er det en liten mulighet for at alt skjærer seg, så du bør ha tatt backup først! En liten ekstern USB-disk er kjekk til sånt.

Jeg ser at du har brukt ca.40GB av de 100GB du har tilgjengelig på disken. Noe av dette er sikkert datafiler av ymse slag som "hører hjemme" på D: Det kan være en fordel å flytte slike filer ut på den eksterne disken, krympe C:, opprette D: i det tomme området som oppstår, og kopiere filene tilbake til D:

Hvor stor C: bør være kommer an på hva slags programmer du kjører/ skal kjøre, men hvis du setter av 30GB til C: (dvs. 70GB til D:) så burde det vel gå bra. Men, det er ikke sikkert Vista's innebygde disk management lar deg redusere størrelsen på C: fra 100GB ned til 30GB. Da kan det hende du trenger et 3.parts diskverktøy, og de kan være - som du har sett - litt vanskelige å bryne seg på.

Alternativet ditt er å bruke en ekstern USB-disk og jevnlig ta backup av filene på C:

Vista har vel et rimelig brukbart backup-program også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...