Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyre ratt, noe problem ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke bilen typegodkjent for Norge om jeg husker rett..., så får du ikke skilter på denne.

 

Toyota Supra = finnes både som venstre og høyre ratt = mulig og få skilter på.

 

Nissan Skyline = Finnes bare med høyre ratt = ikke mulig og få skilter på i Norge

Lenke til kommentar

• Den største fordelen er selvsagt at man sitter lengre unna smellen, hvis det smeller.

• Den største ulempen er selvsagt at det kan være litt vanskelig å planlegge forbikjøringer på veier med kun ett felt i hver retning. Trikset er visstnok å legge seg helt ut til hvitstripa og se forbi traileren på innsiden. ;)

 

Å ta inn høyrerattede veteranbiler (eldre enn 30 år) bør ikke være noe problem, men jeg har hørt at det er vanskelig å få godkjent høyrerattede nybiler (nyere enn 30 år).

Lenke til kommentar

Kommer an på bilen det. Har sett både Saab 9-3 og BMW 3-serie til salgs med både skilter og høyreratt. Er det noe mer eksotisk sånn som de Fritz0r nevner er nok ikke rattet ditt største hinder for å ikke kunne registrere den.

 

Hva gjelder fordeler og ulemper kan du jo bare tenke deg de tingene du må gjøre ut fra vinduet på bilen på venstre side. Få lapp i parkeringshuset, kjøre ut igjen, betale i bomringer, kjøre i drive through på McDonalds osv.

Lenke til kommentar

Å se på høyresiden av traileren før forbikjøring er hvertfall skivebom!

 

Den rette måten er:

1: Ligg langt nok bak traileren til at du kan se på venstre side

2: Ha over 200 hester

3: Gi gass når det er klart

 

Evt la være å kjøre forbi, satt en gang på med en som talte biler på høyre side av en campingibl og så kastet seg over i venstre når siste bilen var passert. Men siste bilen var ikke passert, så den fikk vi nesten i fronten.. Min metode er best =)

Lenke til kommentar
Å se på høyresiden av traileren før forbikjøring er hvertfall skivebom!

 

Den rette måten er:

1: Ligg langt nok bak traileren til at du kan se på venstre side

2: Ha over 200 hester

3: Gi gass når det er klart

Å ha 200 hester hjemme på gården eller hvor man måtte ha dem, er vel ikke akkurat noe man merker ved en forbikjøring. :)

Lenke til kommentar

Jonas, så lenge man ikke snakker om en bil med plass til hester baki eller en bil til å dra hestehenger, er alle hestene utelukkende i motoren/på hjulene i form av hestekrefter, evt del på 1,36 og få i kW om det passer deg bedre =)

Lenke til kommentar
Jonas, så lenge man ikke snakker om en bil med plass til hester baki eller en bil til å dra hestehenger, er alle hestene utelukkende i motoren/på hjulene i form av hestekrefter, evt del på 1,36 og få i kW om det passer deg bedre =)

Nå er det litt forskjell på dyr (hester) og effekt (kW, HK) da. :)

 

Men man trenger da ikke større motoreffekt for å kjøre forbi med en høyrerattet bil.

Lenke til kommentar

En kompis har en høyreratta Lancruiser HJ45 aka. negerbussen.. Han sa at det tok 30 min så var han vant til å ha rattet på feilsia.. Litt kjipt når han skal inn i parkeringsanlegget her.. Må ut av bilen for å trykke på billett-knappen...

 

45_troop_carrier_005.jpg

Endret av wazzza
Lenke til kommentar
Er ikke bilen typegodkjent for Norge om jeg husker rett..., så får du ikke skilter på denne.

 

Toyota Supra = finnes både som venstre og høyre ratt = mulig og få skilter på.

 

Nissan Skyline = Finnes bare med høyre ratt = ikke mulig og få skilter på i Norge

 

jaha.. ?

 

så dette er en illusjon.?

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1887808

 

 

Gts kan fåes med ratt på begge sider, samt registreres.. men verstingen gtr er bare høyre rattet...

Lenke til kommentar
Nå er det litt forskjell på dyr (hester) og effekt (kW, HK) da. :)

 

Men man trenger da ikke større motoreffekt for å kjøre forbi med en høyrerattet bil.

Om du stiller opp på et verksted eller på biltreff (eller i en tråd om bil på et forum :roll: ) og nekter å forstå at hester i den sammenhengen = hestekrefter, så tror jeg ikke folk tar deg mye seriøst.. Og tanken med 200 hesteKREFTER eller hesteAIDS eller ~150kW må sees i sammenheng med punkt 1, du ligger langt nok bak til at du kan se forbi det store kjøretøyet foran deg, uten at du må legge halve bilen over i feil felt og dermed få folk i trynet før du ser noe.. Har du da sterk bil, kan du gi gass og komme deg forbi.

 

PS, hvis du følte for å kverulere eller være politisk korrekt: Du har sterk bil, men kjører forbi i lovlig fart, man trenger jo ikke kjøre forbi noen som ligger i fartsgrensen. Hvem kjøper uansett en høyrerattet bil som ellers er like kjip som de vanligste norske bilene? Da fins det ingen fordeler. Og hvis du ville komme med forslag til høyrerattede biler som er kjipe, så vil jeg fortelle deg at de er utrolig tungsolgte, ligger gjerne på Finn til skampris i et år (eks. en Volvo 940, tror til og med den hadde turbo og litt ustyr)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...