Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prøvde å flashe, nå = null respons


Anbefalte innlegg

Heisaann.

 

Bygde ny pc for noen dager siden.

 

Specs:

 

XFX 790i Ultra HK

XFX 9800 GTX GFX KORT

Corsair 2x2GB DDR3 XMS3 RAM

Intel E8400 CPU

Creative SB Platinum LYDKORT

OCZ Vendetta CPU KJØLER

1200W Thermaltake Toughpower PSU

WD Raptor X 150GB og Maxtor 200GB HDD

Kjører med Vista Home Premium x64 (Uten SP1)

 

Den låser seg midt i windows uten noen spesiell grunn. Først så tenkte jeg at det kan ha vært Firefoxen. Visste ikke om den fungerte bra i 64-bit OS, men så fortsatte problemet selv etter jeg hadde fjerna det. Det skjer mest ute i windows, sjeldent i spill. Temperaturene holder seg godt og alt sammen. Har ikke overclocka eller noe.

Kan være noen andre drivere også da, men leste for en stund tilbake at 790i Biosene kan være litt trøblete så man burde update? Er det sant?

Og isåfall, hvor stor pleier en Bios fil å være? .BIN fila på 1,2mb?

 

Takk

 

PS: Har også lest andre som har samme problemet med at pcen fryser, og har følgt rådene der. Fjernet RAM-brikker, men da ville ikke engang pcen boote opp. Fjernet lydkort, men hjalp ikke. etc

Endret av Albatron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja ;) Tok oppdaterte fra xfxforce.com

 

Gjorde en endring ista da, i BIOS, og siden har den ikke klikka. Jeg slo av C1E Enhanced Halt State, dvs at CPUen går i ro for å spare strøm når OSen ber den om det. Kan det hatt vært det?¨

Isåfall så betyr det at CPUen aldri går i Idle? Kan det korte ned på livslengden?

Endret av Albatron
Lenke til kommentar

Okey, Det hjalp visst ikke så mye det jeg gjorde. Nå klikker den random i spill og ellers når windows starter. Lyden henger seg opp, og ingen reaksjon før jeg da må restarte via knappen på kabinettet. Kan dette skyldes at jeg må oppdatere BIOSen? Har hørt litt av hvert når det kommer til 790i HKene.

Og igjen, spør jeg da. Er det .bin fila som jeg skal flashe med? Kan jeg flashe fra CD? Eller en hvilken som helst minnepenn?

.bin fila fikk jeg fra xfx sine hjemmesider.

Endret av Albatron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bios oppdatering kan være på sin plass.

Hvordan du gjør det, står i manualen som fulgte med ditt hovedkort. Om du ikke har den lengre, kan du helt sikkert laste den ned fra produsentens hjemmesider.

Lenke til kommentar

EDIT: Gikk tilslutt, men står ikke hvordan man gjør det i manualen, står bare at det kan gjøres. Men jeg skal nok få det til. Bare et spørsmål, fra xfxforce.com har jeg muligheten til å velge BIOS fra XFX selv og Nvidia. Hvem skal jeg velge? Skjermkortet er fra XFX også

Endret av Albatron
Lenke til kommentar

Jeg har nå gjort et mislykka forsøk på å oppdatere BIOS. Gikk inn i Nvidia control panel, lasta .BIN fila med Bios fra xfx. Tok load også fikk jeg error når den var halvveis. Sto noe med at den ikke hadde samme størrelse eller no lignende. Fila var fra xfx sine hjemmesider og jeg måtte jo regge serial number på hket for å få tilgang til fila så jeg er sikkker på at det var riktig fil. Nå skjer det ingenting når jeg starter opp, ikke noe respons på skjermen. Viftene går 100% helt til jeg slår den av igjen. Ikke no posting eller noe. Prøvde å resette CMOS via jumperen i 5 min, men hjalp ikke. Kan jeg da fjerne batteriet? Leste noe med at det går gærent da? Men det kan jo egentlig ikke bli mer gærent så. Kan jeg legge inn ny BIOS via floppy? Vil den starte om jeg setter inn en floppy disk? Må jeg kjøpe nytt hovedkort? Kan jeg bruke garantien?

Hardware ser dere øverst.

All hjelp behøves!

Endret av Albatron
Lenke til kommentar

Vel, jeg fikk nå vite the hard way at det nytter ikke å flashe bios via windows når det gjelder 790i hovedkortet. Flere som hadde møtt på samme problem på toms hardware forumet, og måtte da få det erstattet.

Regel lært: Aldri flash i windows, uansett programvare. Får vel se om det holder for garanti hos komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...