Gå til innhold

Problemer med kdemod og kdeprogrammer utenfor kde

Anbefalte innlegg

Hallaien,

kjoerer Arch paa ultraportabelen min. Liker godt kde, saa jeg innstallerte kdemod. Under innstalleringen fikk jeg en error:

error: could not prepare transaction
error: failed to commit transaction (conflicting files)

/opt/kde/share/apps/akregator/about/akregator.css exists in both 'kdepim' and 'kdemod-ui-kdemod'
/opt/kde/share/apps/akregator/about/main.html exists in both 'kdepim' and 'kdemod-ui-kdemod'
/opt/kde/share/apps/kmail/about/kmail.css exists in both 'kdepim' and 'kdemod-ui-kdemod'
/opt/kde/share/apps/kmail/about/main.html exists in both 'kdepim' and 'kdemod-ui-kdemod'

Det er ingen mappe som heter /opt/kde/share/apps/akregator/ eller /opt/kde/share/apps/kmail/

Fikk til svar at jeg skulle kjoere pacman -S kdemod -f kdemod-ui-kdemod

Gikk fint aa innstallere men naa faar jeg fail under oppstart naar System Clock skal konfigureres.

Er dette en alvorlig error?

Kdemod funket ypperlig den foerste tiden. Naa har det meldt seg noen smaabugs. Ikonet til firefox dukker ikke opp i katapult. Viser bare en hvit firkant. Funket helt fint foer. Jeg bruker Crystal 2 ikonene hvis det har noe aa si.

Det mest irriterende er at jeg ikke faar brukt kdeprogrammer utenfor kde. Jeg liker aa veksle mellom fluxbox/kde og driver aa leker meg med e17 og openbox for tiden. Det er kjipt aa ikke kunne bruke knetwork-manager og amarok. Konqueror funker heller ikke.

Det er som om programmene ikke eksisterer utenfor kde. Vanligvis har jeg kunnet skrive i fbrun "ama", trykke tab og saa dukker amarok opp. Dette funker ikke lengre og ingenting skjer hvis jeg skriver amarok og trykker paa enter.

Ser det er en del archere her og haaper dere kan komme meg til unnsetning :)

Raijin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I installasjonsguiden til kdemod står det at alle kde-biblioteker må fjernes før installasjon, det kan kanskje være årsaken til noen av problemene.

Når det gjelder programmene du ikke får tilgang til har det seg slik at mye kde-programvare installeres i /opt/kde/bin, og det er ikke sikkert denne adressen er med i PATH-variabelen når du starter andre skrivebordsmiljøer.

Du kan sjekke slik:

echo $PATH

Lenke til kommentar

Jepp, fjernet alle kde- og qt-biblioteker.

Det rare er at alt funket bra i begynnelsen. Kunne aapne amarok i fluxbox og alle ikoner fungerte fint.

echo $PATH ga meg

/bin:/usr/bin:/sbin:/usr/sbin:/usr/X11R6/bin:/opt/bin:
/opt/java/jre/bin:/opt/mozilla/bin:/usr/bin/perlbin/site:
/usr/bin/perlbin/vendor:/usr/bin/perlbin/core

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Thx,

er en del rare ting som skjer med PC-en for tiden, saa jeg skal ta meg en naermere titt paa konfigurasjonsfilene. I windowsverdenen hjalp det aa avinstallere programmer og eventuelt reinstallere det hvis de tullet seg. Usikker paa om det funker i Linux ogsaa, ettersom alle konfigurasjonsfilene blir lagret i skjulte mapper paa /home

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...