Szmekken Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vedder på at det blir to tolkningsoppgaver. En hvor vi skal kommentere synspunktet i en artikkel eller lignende(...) Dette kalles "plankeoppgave". Det er denne jeg må satse alt på Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Blir litt dumt å prøve seg på essay/kåseri eller noe annet man ikke har skrevet mye av. Essay- og kåserioppgaver kommer ikke i morra - de er forbeholdt friskrivningen på mandag. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Tolkningsoppgave uten tvil på meg, kan ikke nok litteratur- eller språkhistorie til å skrive gode artikler om det temaet. For første gang gir jeg faktisk litt blanke i eksamen, - kommer inn på det jeg skal uansett (65+ poeng selv med 3-4 på norsken i worst case scenario). Nå gjelder det bare å holde ut de siste dagene som er igjen. Lenke til kommentar
akarno Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Dette kalles "plankeoppgave". Planke eller ikke, man kan jo dra inn litteraturhistorie i slike oppgaver også, sitater o.l Husker vi hadde en lærer på ungdomsskolen som definerte "plakeoppgaver" som oppgaver man ikke kunne få mer enn fire i. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) De såkalte plankeoppgavene er bare oppgaver alle har mulighet til å gjennomføre. Ofte går de innunder skalaen "hva, hvordan, hvorfor", med tilsvarende karakterutvikling. Endret 21. mai 2008 av Fredrik Hildrum Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Noen som har skjema man kan følge for å tolke dikt, novelle og sakprosa/reklame (tenker da på hvilke punkter man skal se etter, hvilke typer argumentasjon som brukes osv osv...?) Jeg skriver ned en for tolking av en novelle som jeg kan legge ut her etterpå. For tolking av de andre sjangrene, må andres hoder trå til. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Essay- og kåserioppgaver kommer ikke i morra - de er forbeholdt friskrivningen på mandag. Aha. Hvilke andre type tekster kan man skrive på mandag? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er 4 mulige tolkningsalternativer: 1. Tolk en tekst. 2. Tolk ei novelle. 3. Tolk et dikt. 4. Tolk og sammenlikn dikt (vanligvis 2). Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Essay- og kåserioppgaver kommer ikke i morra - de er forbeholdt friskrivningen på mandag. Aha. Hvilke andre type tekster kan man skrive på mandag? Artikler og resonerende tekster. Vet ikke om det er vanlig å gi noveller? Har kun skrevet én novelle i løpet av mine tre år på videregående. Forøvrig er kåseri den sjangeren jeg liker best. Skal jeg skrive noe, så skriver jeg helst essay eller kåseri, under den forutsetning at oppgaven som blir gitt er god og inspirerende. Lenke til kommentar
PavelN Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 - Vi får også skrive på data (trodde de fleste andre skoler også skulle det??!) - Læreren vår sier at en stil er ALDRI under 1000 ord. (Vi har tellere i Word, veit dere) Stilen skal helst være kjempelang, mener hun. Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg leste nettopp tråden fra i fjor. Og nå er jeg redd. Det virker som om mange fikk dårlige karakterer. Folk som har fem i staddpunkt fikk 3 f.eks. Håper de ikke er like strenge i år, og at de gir oppgaver det er mulig å skrive noe på. Lenke til kommentar
akarno Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg mener, og tror de fleste andre er enig, at hun har feil. Kvantitet < Kvalitet Ville basert meg på det de andre her sier, 2-4 sider.. Lenke til kommentar
Scatch Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vi får heller ikke skrive på PC. Håper nesten det blir tatt med i vurderingen om man har skrevet på PC eller ikke. Grunnen til at vi ikke får skrive på PC, er at vi er for mange elever (5 paralellklasser) i forhold til datarom. Syntes den forklaringen er litt tynn, vi skrev nemlig på PC på sidemålseksamen (som vi ble ferdige med til jul ) Satser på en tolkningsoppgave i morgen, enten av artikkel eller novelle. Om det ikke kommer, spør jeg om noen har et tau til overs. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ang. det å skrive en tolkning av en episk tekst, her har dere som ikke kan det en liten mal: __skrive_en_tolking_av_en_episk_tekst.doc Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ville basert meg på det de andre her sier, 2-4 sider.. Selv sier alle norsklærerne på skolen min at man ikke bør skrive under tre sider. Det virker også som de slavisk følger den regelen og gir såvidt ståkarakter til de som skriver ca tre sider. Derfor tar jeg ingen sjanser. Men likevel, har man gjentatt seg noen ganger uten å egentlig ha noe nytt å tilføre, er det ganske dumt å fortsette. Lenke til kommentar
Weedeed Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Er det noen som vet hva som skjer viss man stryker i eksamen? Lenke til kommentar
akarno Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ville basert meg på det de andre her sier, 2-4 sider.. Selv sier alle norsklærerne på skolen min at man ikke bør skrive under tre sider. Det virker også som de slavisk følger den regelen og gir såvidt ståkarakter til de som skriver ca tre sider. Derfor tar jeg ingen sjanser. Men likevel, har man gjentatt seg noen ganger uten å egentlig ha noe nytt å tilføre, er det ganske dumt å fortsette. Ahh crap. Godt mulig du har rett, sensorer kan jo hva alle slags meninger - man aner jo ikke hvor de er fra. Fjordårets tråd skremte meg også, tror jeg skal holde megunna å lese i den så jeg ikke blir helt vrak. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Vedder på at det blir to tolkningsoppgaver. En hvor vi skal kommentere synspunktet i en artikkel eller lignende, og en hvor vi skal tolke et dikt/en tekst. Det tror jeg også, og der ender jeg opp med å kommentere hovedsynspunkt. Jeg leste nettopp tråden fra i fjor. Og nå er jeg redd. Det virker som om mange fikk dårlige karakterer. Folk som har fem i staddpunkt fikk 3 f.eks. Håper de ikke er like strenge i år, og at de gir oppgaver det er mulig å skrive noe på. Ifjor var det veldig "rare" oppgaver, tilogmed "plankeoppg." var underlig. Edit: I fjor var sensorene under tysk eksamen svært strenge, og la lista veldig høyt... Jeg for min del fikk 4 i standpunkt, og 2 på eksamen, klagde på denne og endte opp med 3. Endret 21. mai 2008 av jj_89 Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Uansett hva, husk å ikke fremstå som bastant. Det skal visst ikke lønne seg. Har du sosiale egenskaper som er deg unikt, er det kanskje lurt å holde dem for seg selv i morgen. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvor går grensen mellom hvor vidt det er greit å komme med subjektive synspunkt eller ikke? Med tanke på analyse altså. Står det analyser i oppgaven, så er det strengt forbudt? Men står det kommenter synspunktene til forfatter, da kan du være subjektiv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå