Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Huff, jeg skrev også om Ivar Aasen, men jeg føler ABSOLUTT ikke at jeg skrev en artikkel. Hvor mye teller det om man ikke skriver i riktig sjanger? Synes det ble mest en liten oppsummering av det han har gjort. Men språket teller vel litt? Æsj, stryker vel allikevel. :p

Virker som om vi har gjort mye det samme :p

Har i hvertfall greid ut om temaet og vurdert arbeidet hans.

Regner med at du vurderte også?

Lenke til kommentar
Tok oppgave 1, dikttolkning. Jeg tolket begge diktene, satte dem litterturhistorisk sammenheng, så litt på samfunnsmessige forutsetninger, slengte inn noe annet småtterier og sammenlignet dem. Optimistisk vs pessimistisk var vel det jeg kom fram til. Skrev 3 sider tror jeg, håper jeg drar i land 4 eller kanskje 5. Noen som vet når vi får karakterene? Sist gang fikk jeg ikke et brev før langt ut i sommerferien.

Men novelleoppgaven må være noe av det merkeligste jeg har sett. Novellen var jo en halv side med korte linjer. Skjønner umulig hvordan folk kan klare å skrive flere sider om noe sånt.

Tok oppgave 1 jeg òg. Men den var jo så sinnsykt stor. Hadde problemer med å innskrenke og bare få med det viktigste. Ble 7 sider med 1,5 linjeavstand og 2000 ord. Tror aldri jeg har skrevet så langt jeg.

Lenke til kommentar

Virker som om vi har gjort mye det samme :p

Har i hvertfall greid ut om temaet og vurdert arbeidet hans.

Regner med at du vurderte også?

Shit, vurderte og vurderte... Vil ikke si at jeg gjorde det, nei. Ble mer slik: "Ivar Aasen grunnla landsmålet, det utviklet seg til nynorsk. Ivar Aasen er mest kjent for dette." Stilen ble tilsammen på 6 sider, tror jeg.

Følte du at oppgaven din ble grei eller?

Tenk på det: Framtiden formes ut i fra det vi har gjort på én dag. Stryker man på norsk-eksamen, er det bare å glemme og reise ut i verden for å studere. DET er noe å tenke på det.

Lenke til kommentar
Jeg tok oppgave 1. Tolket det første diktet som fra nasjonalromantikken og "Fedreland" fra nyrealismen. Ingen andre som tolket det til å være fra nyrealismen?

Jo, jeg tolket det for å være kamplyrikk i nyrealismen.

Lenke til kommentar
Snakket med norsklæreren om teksten på opppgave fem, han mente at her hadde de pakket inn Ibsen og samfunnsstøtte? Stemmer det?

Leste gjennom oppgaven, og fant i hvertfall Ibsen i den. Husker ikke hva det var.

Edit: Tittelen i alle fall. Tror det var mer, men fant ikke det.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

om du så på ordforklaringen bak så var vist tittelen fra Ibsen drama, så regner med at innholdet også kan være relatert til Ibsen eller noe...

Edit: too slow xD

Endret av ClaW64
Lenke til kommentar

Jeg skrev oppgave 3 om Ivar Aasen. Aner ikke hvordan det gikk! Kunne masse om emnet men fikk ikke tid til å skrive alt jeg kunne selv om jeg skrev 6 sider. Fikk heller ikke lest igjennom det, så det kan være mange slurvefeil... Som noen andre sa klarte jeg også å skrive Knut Knudsen og ikke Knud Knudsen... Tror dere det trekker mye? Utenom det ble det en del overstrekninger og innsetting av ord diverse steder i teksten, kan de trekke på dette? Er jo rimelig feikt i og med at mange får skrive på PC. Jeg kunne gladelig gitt fra meg halvparten av tida i bytte med en pc for å si det sånn, selv om jeg satt tida ut.

Lenke til kommentar
Shit, vurderte og vurderte... Vil ikke si at jeg gjorde det, nei. Ble mer slik: "Ivar Aasen grunnla landsmålet, det utviklet seg til nynorsk. Ivar Aasen er mest kjent for dette." Stilen ble tilsammen på 6 sider, tror jeg.

Følte du at oppgaven din ble grei eller?

Tenk på det: Framtiden formes ut i fra det vi har gjort på én dag. Stryker man på norsk-eksamen, er det bare å glemme og reise ut i verden for å studere. DET er noe å tenke på det.

Jeg greide ut og vurderte, men synes det ikke var så mye å drøfte, som er en del av artikkelen.

Skrev bare 4 sider, måtte korte ned fra 5 på kladden, skrev mye dritt.

Er ikke no' flink til å skrive, så jeg tipper jeg lander et sted mellom 3-4, som jeg pleier å få ellers...

Du da? Du må ha kunnet alt veldig godt da, siden du skrev 6 sider med oppsummering ;)

Lenke til kommentar

Hehe, nei, ikke egentlig. Bare skrev det jeg husket på. Men tok ikke med noe om Knud Knudsen etc. Er egentlig ikke helt sikker på hva jeg i det hele tatt skrev jeg. :p Men i følge sensorveiledningen er på randen til stryk, for jeg vurderte virkelig IKKE positive og negative sider ved hans arbeid. Innledningen var ikke særlig fengende heller. Jaja, satser på at man får en karakter i hvert fall, høyere enn 1. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...