Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...


Anbefalte innlegg

Ikke nødvendigvis handlingsreferat og virkemidler, det er mer analyse-delen såvidt jeg vet. Med tolkning går det mer ut på tema og budskap, men man kan jo selvsagt inkludere en analyse. Sånn jeg har sett det kommer man ofte unna med mer når det står tolk enn ved analyse, noe som er bra i mitt tilfelle, da jeg har tolket den totalt forskjellig fra alle andre.. :p (Derfor kan det også være ren ønsketenkning, men tror ikke det..)

 

Når det står tolk skal du både analysere og tolke. Handlingsreferat er ikke så veldig viktig, men det kan være greit å ha med så lenge det er kort. Analyseringsdelen er ofte mer rett fram slik at det er på tolkningsdelen du virkelig kan vise ditt tankearbeid. Hva var så din tolkning av novellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror litt av grunnet til at bildet var der var for å gjøre teksten mer personlig. Forholdet mellom forfatter og leser ble mindre, dessuten så var signaturen underskrevet med fornavn, noe som gjør det hele mindre formelt.

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis handlingsreferat og virkemidler, det er mer analyse-delen såvidt jeg vet. Med tolkning går det mer ut på tema og budskap, men man kan jo selvsagt inkludere en analyse. Sånn jeg har sett det kommer man ofte unna med mer når det står tolk enn ved analyse, noe som er bra i mitt tilfelle, da jeg har tolket den totalt forskjellig fra alle andre.. :p (Derfor kan det også være ren ønsketenkning, men tror ikke det..)

 

Når det står tolk skal du både analysere og tolke. Handlingsreferat er ikke så veldig viktig, men det kan være greit å ha med så lenge det er kort. Analyseringsdelen er ofte mer rett fram slik at det er på tolkningsdelen du virkelig kan vise ditt tankearbeid. Hva var så din tolkning av novellen?

 

At den var modernistisk. Drar frem alle de delene ved døden som virker håpløst for mange. Du er ingenting før du blir født, du er ingenting etter døden. Når du dør blir du bare lagt i et hull i jorda for å råtne. Gjennom alle spørsmålene til barnet som ikke helt forstår hva som skjer så får han dratt fram alle tingene om hvordan det ikke er noe mer enn livet akkurat nå, ingenting før ingenting etterpå. Eller noe lignende ihvertfall.

 

Var også en ting jeg ikke tenkte på før etterpå, det med sløyfa. At først ville ikke ungen ha den på, men helt på slutten er den på allikevel. Alt i mellom har ingen ting å si, nesten sånn som livet. Kunne underbygget tolkningen min litt mer, men fikk det ikke med.. :dontgetit:

Endret av Machius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Når det står tolk novellen, er det da et riktig syn som skal fram, eller godtar de mange forskjellige tolkninger?

Lenke til kommentar

Som regel godtar de forskjellige tolkninger, så lenge du har argumentert godt nok. Er jo ingen som helt kan vite hva forfatteren tenkte, med mindre forfatteren selv har skrevet en fasit, noe som er lite tenkelig..

Endret av Machius
Lenke til kommentar

Faen, nå får jeg noia.

Hvem kan være så hjertesløs å si at å glemme å skrive oppgavenummer medfører stryk? :cry:

Skrev nummer 5, glemte å skrive nummer. Kommer ikke til å få sove før vi får karakterene ;(

Lenke til kommentar
Litt drøyt at det medfører stryk da?

Virker unødvendig på meg. Så lenge ikke teksten ser ut som Bagdad så finner jo sensor raskt ut hvilken oppgave det er uansett.

 

Jeg er for så vidt enig, men du glemmer og nevne den tilfredstillelsen det gir en lærer å stryke noen. :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg mener mangel av oppg. nummer burde føre til to karakterer trekk, dette er veldig sløvt, og noe alle burde huske... Husker tysk eksamen i fjor, jeg gikk ut døra og ut av skolen, for deretter å styrte inn igjen. Etter litt godsnakking med sensor fikk jeg føyd på oppg. nummer :)

Lenke til kommentar

Ifølge en som hadde snakket med en lektor tidligere i tråden her vil du mest sannsynlig ikke stryke fordi oppgavene var såpass forskjellige.

 

Jeg har derimot hørt fra læreren min at folk har opplevd å få stryk etter å ha glømt oppgavenummer.

 

Du får krysse fingrene, og håpe du får en sensor som eier fornuft.

 

EDIT: brukte du samme overskriften som Rehman på din egen tekst?

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

Nå skal stilen rettes av to sensorer uavhengig av hverandre. Om spranget er for stort (for eksempel variasjon på 1-2 karakterer) så skal en tredje sensor rette den og den karakteren som settes av nummer tre er endelig.

Ifølge norsklærern min.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hva de skrev på oppgave 4 der det ble spurt om funksjoner av "Moderne eventyr" ? Skjønte ikke den helt jeg :s Oppgaven hadde to spørsmål.

Jeg skrev oppgave 4. På det spørsmålet konkluderte jeg vel med at det som ble laget i dag kun var for underholdning (i motsetning til før i tiden, da eventyr ble brukt for å lære at skogen var farlig).

 

Føler at jeg ligger ann til en treer eller firer. Så ikke på noen av oppgavene som rene plankeoppgaver ut i fra det vi har hatt om i pensum, men angret heller ikke (mye) på at jeg ikke gjennomgikk pensumet dagene før.

 

Jeg tok med oppgaven hjem siden vi skrev på våre egne maskiner (eller, skolen sine Macer, men IT-ansvarlige på skolen skjønner seg ikke på de). Har jeg lov til å legge den ut på nettet eller gi den til læreren min? Vil også kritisere skolen vår for å være for passive med å hindre juks. Så ingen som jukset (satt framst i klasserommet), men å legge inn et leksikon (f.eks. Wikipedia i frakoblet modus) hadde ikke vært problem.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hva de skrev på oppgave 4 der det ble spurt om funksjoner av "Moderne eventyr" ? Skjønte ikke den helt jeg :s Oppgaven hadde to spørsmål.

Jeg skrev oppgave 4. På det spørsmålet konkluderte jeg vel med at det som ble laget i dag kun var for underholdning (i motsetning til før i tiden, da eventyr ble brukt for å lære at skogen var farlig).

GUD. Akkurat det skulle eg skrive, men droppa det fordi det i den fulle "konteksten" min vart litt feil. Sjølvsagt burde eg hatt det med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...