Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...


Anbefalte innlegg

Det er veldig vanlig i kvinneblader å avbilde forfatteren ganske stort.

Bare sier det.

 

Nå ja, jj_89 og andre gutter må da få lov til å tenne på bildet, å kose seg litt med kjeppen på toalettet, uten at dere jenter skal bringe den stinkende logikken deres inn i dette også. :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På oppgave 2 kom jeg fram til at det sentrale var barns nysgjerrighet (for døden f.eks) og eksistensielle spørsmål som døden og livet osv. Ikke minst også det med å få snakket ut om ting med andre. Utifra tittelen på novella og tittelen på samlinga mener jeg at det har mye med det mentale å gjøre. Ungen ville ikke dra i kirken fordi han følte seg utilpass, han skjønte ikke hva som foregikk, han var redd. Han visste ikke hva døden var. Moren hadde ennå ikke forklart sannheten om døden noe som skapte et ubehag inni henne, men det gjorde deilig når hun fikk sagt det. Hun prøver å knyte sløyfa, hun begynner å fortelle han om døden. Samtidig som hun er ferdig er sløyfa knytt og alt er bra.

 

 

akkurat slik jeg også tolket den!:)

Lenke til kommentar

Etter å ha myst gjennom oppgave 5, hoppet jeg raskt til oppgave 2. Var redd for at hele dritten var ironisk ment, og hadde dermed ikke baller til å analysere det. Godt var det!

 

Tilbake til novelleanalysen. Jeg valgte å komponere oppgaven etter den samme gamle leksa:

 

- presentasjon

- handlingsreferat (kort)

- Personkarakteristikk (mor og barn.) navnløst--> alle kan identifisere seg med personene. personlig preget osv.

- Bruk av språklige virkemidler

- kontrast. Det at moren fikk knyttet sløyfa til slutt tolket jeg som at sløyfa var et symbol på forståelsen til barnet. Og når sløyfa ble knytta fikk barnet til en viss grad forståelse av at oldefaren ikke ville komme tilbake.

- gjentagelser. (død, mat)

- personlige pronomen. (Igjen; personligjørende)

- In medias res (rett på sak)

- Tidløst/stedløst (Leseren assosieres med novellen.)

- tema. død

- budskap; død er en naturlig ting som er nødvendig konsekvens av livet.

 

+++ endel annet piss.

Endte tilslutt på ca. 1200 ord. (Dataskrevet)

 

 

Hva mener dere? Holder det til en 5'er?

Lenke til kommentar
Etter å ha myst gjennom oppgave 5, hoppet jeg raskt til oppgave 2. Var redd for at hele dritten var ironisk ment, og hadde dermed ikke baller til å analysere det. Godt var det!

 

Tilbake til novelleanalysen. Jeg valgte å komponere oppgaven etter den samme gamle leksa:

 

- presentasjon

- handlingsreferat (kort)

- Personkarakteristikk (mor og barn.) navnløst--> alle kan identifisere seg med personene. personlig preget osv.

- Bruk av språklige virkemidler

- kontrast. Det at moren fikk knyttet sløyfa til slutt tolket jeg som at sløyfa var et symbol på forståelsen til barnet. Og når sløyfa ble knytta fikk barnet til en viss grad forståelse av at oldefaren ikke ville komme tilbake.

- gjentagelser. (død, mat)

- personlige pronomen. (Igjen; personligjørende)

- In medias res (rett på sak)

- Tidløst/stedløst (Leseren assosieres med novellen.)

- tema. død

- budskap; død er en naturlig ting som er nødvendig konsekvens av livet.

 

+++ endel annet piss.

Endte tilslutt på ca. 1200 ord. (Dataskrevet)

 

 

Hva mener dere? Holder det til en 5'er?

 

Du skal ikke se bort i fra at det holder til en 5er det der.

Skrev også at sløyfa var et symbol på barnets forståelse. Jeg begynte i ettertid å tenke på at kanskje jeg tolket det helt feil, men godt å se at flere en meg også har skrevet om det :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om artikelen til oppgave 5 ligger ute på nettet? Tenkte jeg skulle få min meget sakkyndige far til å ta en titt på den. Noen som kanskje kan scanne den og laste opp, om den ikke finnes mener jeg?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Gode tolkninger dere hadde om sløyfen! Jeg tenkte mer på at ungen i starten ikke ville gå pga. usikkerheten og redselen, mens på slutten så ble ungen så paff over det nye synet på livet at han/hun ble slått ut litt, og moren fikk satt sløyfen på plass. Tror dere dette er veldig feil?, er det eventuellt en så grov feil at det kan gi stryk?

 

EDIT: Dette innlegget var blandt annet rettet til njaaa sitt innlegg.

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar

Selve analyseringsdelen burde nok holde til en femmer. Selv så la jeg mer vekt på selve tolkningen av tema, og har nok noen mangler på analyseringsdelen når jeg tenker tilbake. Håper jeg får en 5er, siden jeg får 6er til standpunkt:D Første gangen læreren min har gitt det tror jeg. Eksamen gikk ikke like bra da. Synes på en måte den novellen på eksamen ikke var så veldig utfordrende. Ble litt kort.

Lenke til kommentar
Noen som vet om artikelen til oppgave 5 ligger ute på nettet? Tenkte jeg skulle få min meget sakkyndige far til å ta en titt på den. Noen som kanskje kan scanne den og laste opp, om den ikke finnes mener jeg?

 

Fikk dere ikke at med oppgavene hjem? Det fikk vi...

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Selve analyseringsdelen burde nok holde til en femmer. Selv så la jeg mer vekt på selve tolkningen av tema, og har nok noen mangler på analyseringsdelen når jeg tenker tilbake. Håper jeg får en 5er, siden jeg får 6er til standpunkt:D Første gangen læreren min har gitt det tror jeg. Eksamen gikk ikke like bra da. Synes på en måte den novellen på eksamen ikke var så veldig utfordrende. Ble litt kort.

 

Stod det "tolk novellen" på oppgava? Ble plutselig veldig usikker.

Lenke til kommentar
Noen som vet om artikelen til oppgave 5 ligger ute på nettet? Tenkte jeg skulle få min meget sakkyndige far til å ta en titt på den. Noen som kanskje kan scanne den og laste opp, om den ikke finnes mener jeg?

 

Fikk dere ikke at med oppgavene hjem? Det fikk vi...

Vi måtte levere dem. Kunne du scannet og lastet opp, evt sendt på PM? Det ville vært fantastisk.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Gode tolkninger dere hadde om sløyfen! Jeg tenkte mer på at ungen i starten ikke ville gå pga. usikkerheten og redselen, mens på slutten så ble ungen så paff over det nye synet på livet at han/hun ble slått ut litt, og moren fikk satt sløyfen på plass. Tror dere dette er veldig feil?, er det eventuellt en så grov feil at det kan gi stryk?

 

EDIT: Dette innlegget var blandt annet rettet til njaaa sitt innlegg.

Nei, det i seg selv gir nok absolutt ikke stryk. Selv så ser jeg på sløyfen som en tosidig løs tråd. Guttens uvitenhet og morens behov for å fortelle gutten om det. Etter samtalen er alle happy og sløyfen er i orden. Jeg vil si du har gjengitt det som faktisk skjedde. Hun fikk nok satt sløyfen på plass fordi han ble paff, men symbolikken her er nok derimot at alt hadde ordnet seg. Forfatteren mener nok at en bør fortelle sannheten til barn ved slike anledninger, og at det kan være lurt å snakke ut om ting hvis en går rundt og bærer på ubehageligheter.

 

Selve analyseringsdelen burde nok holde til en femmer. Selv så la jeg mer vekt på selve tolkningen av tema, og har nok noen mangler på analyseringsdelen når jeg tenker tilbake. Håper jeg får en 5er, siden jeg får 6er til standpunkt:D Første gangen læreren min har gitt det tror jeg. Eksamen gikk ikke like bra da. Synes på en måte den novellen på eksamen ikke var så veldig utfordrende. Ble litt kort.

 

Stod det "tolk novellen" på oppgava? Ble plutselig veldig usikker.

Ja, det stod tolk novella.

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar
Selve analyseringsdelen burde nok holde til en femmer. Selv så la jeg mer vekt på selve tolkningen av tema, og har nok noen mangler på analyseringsdelen når jeg tenker tilbake. Håper jeg får en 5er, siden jeg får 6er til standpunkt:D Første gangen læreren min har gitt det tror jeg. Eksamen gikk ikke like bra da. Synes på en måte den novellen på eksamen ikke var så veldig utfordrende. Ble litt kort.

 

Stod det "tolk novellen" på oppgava? Ble plutselig veldig usikker.

 

 

Ja! Og med tolk mener jeg at handlingsreferat, virkemidler, tema og budskap må med.

Lenke til kommentar
Selve analyseringsdelen burde nok holde til en femmer. Selv så la jeg mer vekt på selve tolkningen av tema, og har nok noen mangler på analyseringsdelen når jeg tenker tilbake. Håper jeg får en 5er, siden jeg får 6er til standpunkt:D Første gangen læreren min har gitt det tror jeg. Eksamen gikk ikke like bra da. Synes på en måte den novellen på eksamen ikke var så veldig utfordrende. Ble litt kort.

 

Stod det "tolk novellen" på oppgava? Ble plutselig veldig usikker.

 

 

Ja! Og med tolk mener jeg at handlingsreferat, virkemidler, tema og budskap må med.

 

Ikke nødvendigvis handlingsreferat og virkemidler, det er mer analyse-delen såvidt jeg vet. Med tolkning går det mer ut på tema og budskap, men man kan jo selvsagt inkludere en analyse. Sånn jeg har sett det kommer man ofte unna med mer når det står tolk enn ved analyse, noe som er bra i mitt tilfelle, da jeg har tolket den totalt forskjellig fra alle andre.. :p (Derfor kan det også være ren ønsketenkning, men tror ikke det..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...