Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir spennende dette. Når får en vite resultatet?

Tipper det tar en god stund. Langt ut i sommerferien sannsynligvis, god tid å grue seg på!

i følge sånn fin "vårkalender" med alle eksamensdatoer vi fikk av læreren vår er offentligjøring av sensur den 24.06, tror det skal være skriftlig? sist år når jeg kom opp i økonomi skriftlig så fikk vi karakteren sånn ca den tia, altså like før eller i de par første dagene i sommerferien...

Når får vi vitemålet da?

hmm si det :S vi skal få det den 18.06 tror jeg det var, så vet ikke helt hvordan det blir med eksamenskarakteren :S

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har driti meg ut no veldig :ohmy:

Skrev oppgave 2 om den novella og for en eller

annen grunn så tok jeg ungen til å være gutt.

Skrev gutt, gutt, gutt gjennom hele fuckings oppgava.

Snakka med en annen kompis og han skrev også gutt,

men han viste heller ikke helt hvorfor.

Spørsmålet er da om hvordan jeg kunne si det sånn direkte

at det er en gutt inne i bildet.

Har jeg driti meg helt ut? Noen som har tatt samme oppgave? :cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Jeg skrev for det meste barnet og ungen, hvis du ser litt lengre bak i tråden så skrev jeg litt om dette. Sløyfen kunne vært i håret som indikerte en jente, eller rundt halsen som indikerte en gutt tenkte jeg. Jeg er usikker på hvem som har rett.

Lenke til kommentar

Dette var jo artig. Kunne aldri falle meg inn at oppg. 5 var ironisk ment, hun bare lasset på med negative ting om denne samfunnsklassen. Fikk presset det opp til 4 sider med pisspreik om at hun ikke kjente til kulturen osv osv :!: . Samtidig som at det bar masse trekk av eventyr (prinsesser og tallet 3). Bullshit de vil ha, bullshit de skal få!

Hvem var avbildet? Er ikke det forfattern? :(

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Var det ingen som valgte oppgave 4?

Skrev den selv, over 2000 ord. Følte den var skikkelig inspirerende og håper på 5 eller 6.

Jeg skrev også oppgave 4, hadde nok tatt 3 viss jeg hadde lest Aasen litt grundigere men uheldigvis hoppet jeg over det, oppgave 5 kunne ikke falle meg inn, tok en titt på den og tenkte at det ikke var noe for meg.

Tilbake til oppgave 4; jeg skrev bare piss side opp og side ned, ble til 5 sider skriftstørrelse 16 på data. Nevnte HC Andersen, Walt Disney, Ivo Caprino og J.R.R Tolkien.

Etter at jeg hadde forklart endel om Fantasy-sjangeren og filmer av forskjellige slag,

gikk jeg over til å forklare hvilke virkemidler de "nye eventyrene" hadde.

Håper at denne delen drar opp om den andre drar ned, men så vidt jeg så på oppgaven sto det ikke at man kunne måtte holde seg til Norge.

Jaja håper at 4-ern er innen rekkevidde så burde 5-ern være i boks i bokmål, i og med at jeg har fått 5-ere på så godt som alle prøver i bokmål det siste året.

Kom opp i engelsk skriftlig akkurat som de to foregående årene, tilfeldig my ass. :tease:

Ikke at det gjør meg noe dog, engelsk har vært så godt som en planke for meg de to siste årene, drar inn 5-ere på alt jeg skriver. :w00t:

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Plankeoppgaven 5 var easy, men hvorfor var Reham egentlig avbildet i slutten av teksten? Jeg skrev at det var et humoristisk innslag i forbindelse med samfunnsgruppen hun rettet kritikk mot.

Hun var avbildet for å vise hvordan dagens ungdom (jentene) vil pynte seg og vise seg frem for guttene. Det er derfor det blir vist mye hud i form av stor utringning også videre. Det som gjør avbildingen ironisk, er at Shabana Rheman ikke er en spesielt tynn person. Hun er ikke av den størrelsen som "ideal" kvinnen skal se ut. Derfor så underbygger avbildningen hvordan jenter oppfattes av gutter. Videre så oppfordrer Rheman at jenter ikke må være redd for å vise hvem de er og tørre å stille seg mot det som er populært.

Var hvertfall det jeg skrev. Kanskje noen andre har en annen tolkning?

Lenke til kommentar
Jeg skrev for det meste barnet og ungen, hvis du ser litt lengre bak i tråden så skrev jeg litt om dette. Sløyfen kunne vært i håret som indikerte en jente, eller rundt halsen som indikerte en gutt tenkte jeg. Jeg er usikker på hvem som har rett.

Jeg tenkte gutt jeg hele veien. Er så rart jeg ikke tenkte meg frem til det jeg også..

Det sto jo tolk novellen. Tolking er vel hvordan leseren oppfatter historien da. eller?

++ pensum shit

Endret av Ramanza1
Lenke til kommentar
Var det ingen som valgte oppgave 4?

Eg skulle akkurat til å spørje om det same. Eg skreiv vel rundt 1 og 1/2 slike eksamenshefter. 5 1/2 sider eller noko? Anywhoo, ramsa berre opp litt om eventyr, samanlikna litt Espen Oskeladd og Harry Potter. I tillegg drog eg fram ein del andre eksempel. Seriøst, eg forventar alt mellom stryk - 5. Eg håpar denne "sommerfuglfølelsen" gir seg snart, er verre å vere nervøs ETTER eksamen, enn før =/

Edit: Kom opp i matte *glede*.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Litt oppsummering av div spm:

Vitnemålet hentes på skolen uka etter skoleslutt, hvis ikke sender skolen det til deg i posten. Hvis du har avslutning elns den 18 (som jeg har), vil du få en utskrift av terminkarakterene.

Eksamenssensuren skal legges ut fredagen 20, evt mandagen eller tirsdagen for noen fag. Kommer litt an på hvor raske sensorene er.

Jeg skrev oppgave 5 uten å ha lest hva en sakprosaanalyse skal inneholde engang :p Skrev en side tettskrevet på data, rundt 600 ord. Men så har jeg alltid vært en mann av få ord også (skrev bare 1500 ord på særemne = 4- ). Var så glad da det gikk opp for meg at hun ikke mente alt det hun skrev. Jeg skjønte etterhvert at det var noe muffins der. Hun overdrev litt vel mye og det trigga meg.

Var det noen som hadde knekt "eksamenskoden" på forhånd? Det med at de som hadde eksaminandnummer i nærheten av hverandre kom opp i de samme fagene ved siden av norsk? Det stemte i hvert fall. Jeg fant ut av at jeg skulle opp i 3KJ og ba (nesten) til Gud om at teorien ikke stemte...

Endret av Jonern
Lenke til kommentar

1eg skrev også oppgave 2. Jeg drøftet barnets kjønn i oppgaven og sa at jeg kom til å omtale det som en gutt. Forfatteren selv var mann og da er det naturlig at det er en gutt. Det kan nemlig være han selv det forestiller, men det er også mye mer naturlig for forfatteren å leve seg inn i en gutt framfor en jente. Jeg sa også noe om at å bruke sløyfe i begravelse for jenter kanskje virker litt vel livlig.

Lenke til kommentar
ingen som skrev oppgave 1 eller? hvordan tolka dere dikt nr to om fedreland? trorjeg tolka litt feil

Jeg skrev oppgave 1, tolket det som et kampdikt, vet ikke om det var helt riktig men...

Men man kan jo tolke dikt på forskjellige måter, så det burde ikke være noen feiltolkning :)

ja, jeg tolka det også som et kampdikt, men var ikke rudolf nilsen en som skrev om arbeidere og industrialisering ? altså er det første diktet natur og den andrediktet om byen...nei uff, jeg skrev at det var i mellomkrigstiden

Lenke til kommentar
Var så glad da det gikk opp for meg at hun ikke mente alt det hun skrev. Jeg skjønte etterhvert at det var noe muffins der. Hun overdrev litt vel mye og det trigga meg.

Jeg tror nok du tar feil der. De fleste her er vel ening at teksten ikke var gjennomgående ironisk, og at hun mente det hun skrev. Var også en kar som hadde snakket med læreren sin, og han kunne bekrefte dette.

Lenke til kommentar
Var så glad da det gikk opp for meg at hun ikke mente alt det hun skrev. Jeg skjønte etterhvert at det var noe muffins der. Hun overdrev litt vel mye og det trigga meg.

Jeg tror nok du tar feil der. De fleste her er vel ening at teksten ikke var gjennomgående ironisk, og at hun mente det hun skrev. Var også en kar som hadde snakket med læreren sin, og han kunne bekrefte dette.

Jeg sa ikke at teksten var ironisk, men hun overdrev, og det skrev jeg. Har forøvrig lest den posten du refererer til.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...