kakemonster7 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Ringte akkurat lektoren på skolen, som underviser klassen min i norsk.Han sa jeg ikke trengte å tenke på det med at jeg glemte oppgavenummer, siden det er så klart skille mellom de ulike oppgavene. Skulle ikke få noen betydning sa han Puh, thank god! Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Tho-mas: Du snakker om oppgave 3, ikke 2. Det stemmer ganske bra tenkte litt feil Lenke til kommentar
jahas Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Først, kom opp i engelsk Å det er planke planke planke planke planke!!!!!!!!! Fy f så digg... oppg. 5 eide max. Teksten var til tider ironisk, men den var ikke skrevet gjennomgående ironisk... Det var ironisk at de unge er ufarlige, og meningen med teksten var å få frem at uengasjert ungdom er en trussel mot samfunnet, og dets utvikling. Du kan også si at det er ironisk å kalle ungdommene i danmark for pøbler, da de er samfunnsengasjerte og oppegående folk som ikke finner seg i alt. Håper hvertfall dette er riktig, men du kan f.eks. at hun skrev at orginalitet belønnes med mobbing og utstøtning, dette er ikke ironisk. Med andre ord har den ironiske poenger, men alt som står i teksten er ikke ironisk Endret 22. mai 2008 av jj_89 Lenke til kommentar
dTd Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 så viss du skrev da at hun mente at mange ungdommer i Norge liker å feste å bruke penger så er nokså riktig da? og på kommenter delen skrev jeg at jeg er litt enig, fordi det er en del som fester mye og gir F i politikk ol, altså ikke bryr seg om samfunnet, men samtidig skrev jeg at hun overdrev litt mye fordi det er ikke såå ille... nogelunde riktig? ;S Lenke til kommentar
mrala Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Du kan også si at det er ironisk å kalle ungdommene i danmark for pøbler, da de er samfunnsengasjerte og oppegående folk som ikke finner seg i alt. Hun påstod aldri at de var pøbler, men sa at det var slik de var framstilt i media. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Du kan også si at det er ironisk å kalle ungdommene i danmark for pøbler, da de er samfunnsengasjerte og oppegående folk som ikke finner seg i alt. Hun påstod aldri at de var pøbler, men sa at det var slik de var framstilt i media. ja vet, skrev litt feil.. men hun villa ha frem at de ikke bare var pøbler, men kanskje ennå mer oppegående enn likegyldige og såkalt "ufarlige" nordmenn Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Dere som valgte oppgave 5. Hvilke virkemidler (språklige/visuelle) brukte forfatteren, og hvilken virkning har virkemidlene? Lenke til kommentar
tandep Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Du kan også si at det er ironisk å kalle ungdommene i danmark for pøbler, da de er samfunnsengasjerte og oppegående folk som ikke finner seg i alt. Vel, må innrømme at jeg syntes pøblene i danmark er verre enn pule, kjøpe, drikke, feste - generasjonen. Ironisk er det i hvert fall ikke. Men det er en annen sak. Ble overrasket over hvor chill oppgavene var, trodde nesten de hadde gitt oss heftet for friskriving for tidlig.. Oppgave 5 var konge, elsker slike oppgaver. Hvor mye skrev forresten folk på oppgave 5? Jeg skrev akkurat 3 sider med halvannen linjeavstand skrift.str 12. Kom forøvrig opp i SKA, hvilket er perfekt da jeg ligger på en sterk 5 i dag. Faren er jo at jeg kan gå ned, men skal gå greit. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 og meningen med teksten var å få frem at uengasjert ungdom er en trussel mot samfunnet, og dets utvikling. Det var det jeg også kom fram til. Det var en helt grei oppgave, med mindre jeg har misforstått totalt. Kom nettopp på at jeg glemte å skrive overskrift, til tross for at jeg flere ganger under skrivingen minte meg selv på det. Lenke til kommentar
tandep Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Dere som valgte oppgave 5. Hvilke virkemidler (språklige/visuelle) brukte forfatteren, og hvilken virkning har virkemidlene? Overdrivelser, generalisering, valg av ord, sarkasme, unnlatelser, henvisninger til f. eks Ibsen (i tittelen), fryktskapende(kommer snart til Oslo..) + det tilhørende bildet, da selvfølgelig. Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Noen som tolket oppgave 2 dithen at den var modernistisk? Jeg skrev at forfatteren hele tiden dro frem det med at det ikke er noen ting etter døden, og at han brukte barnet, som ikke helt forstod det, til å få frem alle de detaljene som folk er "redde" for og ikke skjønner med døden. Også det helt på slutten hvor moren sier at man ikke var noen ting før man ble født, altså man var ingen ting før man blir født, og ingen ting etterpå, hva er da så vitsen med livet? Det med at man bare blir lagt i et hull i jorda osv. Kom også på etter at jeg var ferdig at det hele starter med at ungen ikke vil ha på sløyfa, og at det slutter med at han har den på, og alt det innimellom ikke har noe å si, nesten som livet på en måte. Foreløpig er det omtrent bare jeg av de jeg har snakket med som har kommet fram til noe lignende.. Endret 22. mai 2008 av Machius Lenke til kommentar
jahas Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Dere som valgte oppgave 5. Hvilke virkemidler (språklige/visuelle) brukte forfatteren, og hvilken virkning har virkemidlene? Sammenlikninger; Oslo, Stockholm og København. Ironi Parallell: mellom kjønnsrollemønsteret i steinalderen og dagens Overdrivelser/setter ting på spissen Husker ikke mer.... Du kan også si at det er ironisk å kalle ungdommene i danmark for pøbler, da de er samfunnsengasjerte og oppegående folk som ikke finner seg i alt. Vel, må innrømme at jeg syntes pøblene i danmark er verre enn pule, kjøpe, drikke, feste - generasjonen. Ironisk er det i hvert fall ikke. Men det er en annen sak. Ble overrasket over hvor chill oppgavene var, trodde nesten de hadde gitt oss heftet for friskriving for tidlig.. Oppgave 5 var konge, elsker slike oppgaver. Hvor mye skrev forresten folk på oppgave 5? Jeg skrev akkurat 3 sider med halvannen linjeavstand skrift.str 12. Kom forøvrig opp i SKA, hvilket er perfekt da jeg ligger på en sterk 5 i dag. Faren er jo at jeg kan gå ned, men skal gå greit. Jeg skrev 4,5 for hånd. Poenget er at ungdommene ikke bryr seg, noe som passser ypperlig for autoritetene. Jeg synes det er verrre med likegyldige nordmenn som lever i sin egne lille bobble, enn engasjerte dansker som ikke finner seg i å bli tråkka på... og ja det er litt ironisk at samfunnsengasjerte dansker blir kalt pøbler, mens likegyldig nordmenn blir kalt ufarlige.. Likegyldigheten er farlig! Endret 22. mai 2008 av jj_89 Lenke til kommentar
orginal Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Glemte å skrive overskrift og oppgavenr. Vil dette ha stor innvirkning? Lenke til kommentar
tandep Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Glemte å skrive overskrift og oppgavenr. Vil dette ha stor innvirkning? Uten å skremme deg har nok overskrift en del å si for helhetsvurderingen, og hvis du vipper mellom to karakterer. Men hvis du går ned en karakter pga mangel av overskrift burde du be sensor ta seg en rotur. Oppgavenummer står det noe om ovenfor, tror ikke teller så inn i hampen.. Endret 22. mai 2008 av tandep Lenke til kommentar
jahas Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Men vi er alle enige om at alt som står ikke er ironisk? Det ironiske er at hun mener at norsk ungdom er ufarlig? Lenke til kommentar
tandep Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Dere som valgte oppgave 5. Hvilke virkemidler (språklige/visuelle) brukte forfatteren, og hvilken virkning har virkemidlene? Sammenlikninger; Oslo, Stockholm og København. Ironi Parallell: mellom kjønnsrollemønsteret i steinalderen og dagens Overdrivelser/setter ting på spissen Husker ikke mer.... Du kan også si at det er ironisk å kalle ungdommene i danmark for pøbler, da de er samfunnsengasjerte og oppegående folk som ikke finner seg i alt. Vel, må innrømme at jeg syntes pøblene i danmark er verre enn pule, kjøpe, drikke, feste - generasjonen. Ironisk er det i hvert fall ikke. Men det er en annen sak. Ble overrasket over hvor chill oppgavene var, trodde nesten de hadde gitt oss heftet for friskriving for tidlig.. Oppgave 5 var konge, elsker slike oppgaver. Hvor mye skrev forresten folk på oppgave 5? Jeg skrev akkurat 3 sider med halvannen linjeavstand skrift.str 12. Kom forøvrig opp i SKA, hvilket er perfekt da jeg ligger på en sterk 5 i dag. Faren er jo at jeg kan gå ned, men skal gå greit. Jeg skrev 4,5 for hånd. Poenget er at ungdommene ikke bryr seg, noe som passser ypperlig for autoritetene. Jeg synes det er verrre med likegyldige nordmenn som lever i sin egne lille bobble, enn engasjerte dansker som ikke finner seg i å bli tråkka på... og ja det er litt ironisk at samfunnsengasjerte dansker blir kalt pøbler, mens likegyldig nordmenn blir kalt ufarlige.. Likegyldigheten er farlig! Hvis du definerer rebellene i Danmark som kastet murstein og hjemmelagde bomber på politiet, i tillegg til å starte bilbranner osv, som samfunnsengasjert ungdom skal jeg ikke si at du er helt på jordet- men heller at jeg er klin uenig. Jeg har respekt for kommunister og anarkister som kan snakke for seg, men de danskene er ikke annet en rebeller med piercing og kjetting over hele trynet som skriker etter å få leie ett helt kvartal gratis av kommunen. Men mulig du finner noe samfunnsengasjement i blant dem også... Jeg turte forøvrig ikke å skrive dette i oppgaven, det tror jeg kanskje ikke ville vært helt heldig. Men vi er alle enige om at alt som står ikke er ironisk? Det ironiske er at hun mener at norsk ungdom er ufarlig? Ja:) Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Glemte å skrive overskrift og oppgavenr. Vil dette ha stor innvirkning? Uten å skremme deg har nok overskrift en del å si for helhetsvurderingen, og hvis du vipper mellom to karakterer. Men at du skal gå ned en karakter pga mangel av overskrift burde du be sensor ta seg en rotur. Oppgavenummer står det noe om ovenfor, tror ikke teller så inn i hampen.. glemte overskrift jeg også...faen! Lenke til kommentar
kynisk89 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Btw... Lærerne mine har året igjennom snakka om at 2,5 sider er maks sideantall på eksamen. Mer enn dette tilsvarer trekk. Hva har dere hørt? Jeg måtte kutte ut en rekke viktige ting for å ikke gå over sideantallet, så dersom mine lærere har snakka bullshit, er det irriterende... ? Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Btw... Lærerne mine har året igjennom snakka om at 2,5 sider er maks sideantall på eksamen. Mer enn dette tilsvarer trekk. Hva har dere hørt? Jeg måtte kutte ut en rekke viktige ting for å ikke gå over sideantallet, så dersom mine lærere har snakka bullshit, er det irriterende... ? 2 og halv side? Shit liksom? De eksamenssidene virker så utrolig små syntes jeg. Skrev 6 sider novelleanalyse. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Ellers spurte jeg litt om teksten. Den er ironisk, på de rike festmenneskenes bekostning. Hvis dere skjønner, litt vanskelig å forklare. Men hun etterlyser hvertfall personligheter som kan stå opp mot samfunnet, fremfor partyfolket som bare vil feste, drikke, pule og slåss. Og han kan faget sitt, for å si det sånn Jippi, da hadde jeg rett! ohhh, close call det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå