Spirograf Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg er på utikk etter en ny NAS, da den jeg har begynner å fylles. Jeg ønsker at den nye skal ha Gigabit, samt at den skal klare å dytte HD-innhold over LAN (som også er Gigabit) til 1 PC om gangen. Ønsker ikke å bruke så veldig mye kroner, rundt 2-2,5K med 1TB. Kom med tips og erfaringer! Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Skjønner her at du forespør en NAS som er forhåndsbygd.. Mine og andre her i forumets erfaringer med sånne løsninger er at selv om de skilter med gigabit nettverkstilkobling, så har de overføringshastigheter som ligger tydelig i nærheten av 100 mbps. Selv har jeg tatt en gammel maskin, satt inn et større kontrollerkort, og installert freenas. Fordelen med dette er at du kan lett utvide etter behov, og inngangsprisen behøver ikke å bli dyr. Jeg bruker en AMD socket 939 på 1.8 GHz, og den takler overføringer på opp mot 65 MBps (det er megabyte per sekund) Hadde jeg satset hardt på å bånne gigabitlinjene ville den klart det. Hvis dette er en mulighet du er villig til å vurdere, så finner du freenas her: www.freenas.org -blc Lenke til kommentar
kvase Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 http://www.idg.no/pcworld/article96056.ece Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Skjønner her at du forespør en NAS som er forhåndsbygd.. Mine og andre her i forumets erfaringer med sånne løsninger er at selv om de skilter med gigabit nettverkstilkobling, så har de overføringshastigheter som ligger tydelig i nærheten av 100 mbps. Selv har jeg tatt en gammel maskin, satt inn et større kontrollerkort, og installert freenas. Fordelen med dette er at du kan lett utvide etter behov, og inngangsprisen behøver ikke å bli dyr. Jeg bruker en AMD socket 939 på 1.8 GHz, og den takler overføringer på opp mot 65 MBps (det er megabyte per sekund) Hadde jeg satset hardt på å bånne gigabitlinjene ville den klart det. Hvis dette er en mulighet du er villig til å vurdere, så finner du freenas her: www.freenas.org -blc Har liggende deler til en S939 PC selv, så det kunne vært interessant. Problemet blir plassen... Hvilken kontroller kjører du i din? Og type disker? RAM-mengde? http://www.idg.no/pcworld/article96056.ece Takker! Den må jeg få lest gjennom Lenke til kommentar
andylove Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Slenger meg på en alert mail her jeg.. http://www.idg.no/tester/datalagring/lagri...rticle96478.ece Ser ut til å være en sikker vinner blant "simpleNAS" fremfor FreeNAS som jeg selv vurderer. Hos meg er plass et problem. Hva med å bygge eksterne disker selv og sette de rett på nettverket? Vil det gi lavere ytelse eller bare bli tull? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 utenom overstående kan dette muligens være en bra ting http://www.idg.no/pcworld/article98300.ece med link til produkte her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349478 Lenke til kommentar
AndyB Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ønsker ikke å bruke så veldig mye kroner, rundt 2-2,5K med 1TB. Har bygget etpar NAS servere til hjemmebruk: - Gammelt kabinett m/floppy + CD-ROM gratis - Nytt tilbuds-HK mATX m/GbLan og 4 SATA porter ca. 250-400,- - Prosessor ca. 250 - 400,- - 1 GB ram ca. 150,- - 2 HD 500GB 2x750,- - FreeNAS gratis Systemet booter fra CD-rom med konfigurasjon på floppy (ingen virus / trojaner kan snike seg inn her) Med så mye ram ligger hele OS'et i ram-disk, med den hastighetsgevinsten det gir. Enkelt å sette opp, og trenger ikke skjerm/tastatur etter det er satt opp første gang. Funker bra for meg. Andy Lenke til kommentar
kvase Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 nesten komplet NAS servere til hjemmebruk: ca 1070 kr http://www.hardware.no/artikler/sff_paa_billigsalg/49568 Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Mitt oppsett er nok ikke av de billigste.. Jeg installerte et HighPoint RocketRaid 2320 kort. De har prislapp på over 2k, men støtter 8*sata 300gbps Denne har jeg stacka opp med 8*750 GB i Raid 5 der en er hotswap. resultatet er en NAS på ca 12k, men som lagrer 4 TB redundant. Poenget mitt var vel egentlig mer det at om du har en gammel maskin liggende, så er det lett å bare begynne med å sette sammen noe dill du har, og så evt kjøpe nye disker etterhvert som. FreeNAS støtter disker på PATA, SATA, USB, FW, SCSI.. Dette gir mange muligheter for å "bare hive sammen noe" og det er akkurat derfor jeg liker den. -blc Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Mitt oppsett er nok ikke av de billigste.. Jeg installerte et HighPoint RocketRaid 2320 kort. De har prislapp på over 2k, men støtter 8*sata 300gbps Denne har jeg stacka opp med 8*750 GB i Raid 5 der en er hotswap. resultatet er en NAS på ca 12k, men som lagrer 4 TB redundant. Poenget mitt var vel egentlig mer det at om du har en gammel maskin liggende, så er det lett å bare begynne med å sette sammen noe dill du har, og så evt kjøpe nye disker etterhvert som. FreeNAS støtter disker på PATA, SATA, USB, FW, SCSI.. Dette gir mange muligheter for å "bare hive sammen noe" og det er akkurat derfor jeg liker den. -blc Woops, det sprengte budjettet mitt sønder og sammen ja :-) Burde klare seg å bruke den integrerte kontrolleren på hovedkortet til mitt bruk, er bare 1 PC om gangen som henter data Ser også at det klarer seg med 1GB RAM, og Athlon 3500+ burde også være mer enn nok. Er FreeNAS tekstbasert eller har det GUI? Greit å sette opp selv om man ikke har allverdens fartstid med Linux? Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvis du titter litt på websidene vil du se utifra skjermbildene at de gjør alt av konfigurasjon via web. Den er ganske enkel å forstå, men det kan være noen mer avanserte innstillinger som er lettere å forstå om du har erfaring med linux/unix. For enkel bruk derimot er den veldig lett å jobbe med. Installasjonen er tekstbaserte menyer, men de også er lett å forstå.(krever bare at du kan lese engelsk) Som om ikke beskrivelsen av min FreeNAS var ille nok.. jeg har akkurat fått bekreftet at jeg har 3*1TB disker på vei + enda et kontrollerkort.. Men det viser bare hvordan du enkelt kan utvide den etter lommeboka/behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå