Gå til innhold

HDMI til playstation 3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg spørr her eg.

Hva er best:

Full HD

HD Ready

FullHD, uten tvil! Tenk PC nå, HD-Ready er ofte 720p, altså 1024*720progressive. FullHD, 1080p, har en oppløsning på 1920*1080progressive.

720P tilsvarer 1280*720...ikke 1024*720

Men Full HD er best ja, uten tvil :)

Endret av mX
Lenke til kommentar

Bare legg merke til at mange spill kun blir oppskalert til Full HD, og i de tilfellene er det naturligvis like bra med vanlig HD. (1024x768 eller 1280x720)

Noen TVer (se spesielt plasmaskjermer), bruker 1024x768, da de har oe "avlange piksler".

Lenke til kommentar

Men det kommer også ann på hvor stort tv man kjøper, Full hd burde jo være over 32 tommer helst.

Helst 42 for at du skal se den store forskjellen ;) Skal du ha lavere enn 32 er det jo det samme å kjøpe Hd ready. Men det finnes ikke så mange full hd tver under 32 tommer uansett da?

Endret av master_al
Lenke til kommentar
Men igjen kommer det HELT ann på hvor nærme man skal sitte.

F. eks på en PC-skjerm (som man sitter ganske nærme) så har absolutt Full HD en god del å si.

Jepp. Det er mange som sier at man ikke ser forskjell på 720p og 1080p med mindre du kommer opp i 40" pluss. Det er jo REN bullshit. Selv har jeg en 24" med 1080p, og jeg merker STOR forskjell, som kan ha noe med at jeg sitter omtrent en meter unna. :p

Lenke til kommentar
Det er mange som sier at man ikke ser forskjell på 720p og 1080p med mindre du kommer opp i 40" pluss. Det er jo REN bullshit. Selv har jeg en 24" med 1080p, og jeg merker STOR forskjell, som kan ha noe med at jeg sitter omtrent en meter unna. :p

Har du testet en 720p skjerm i samme størrelsen og sett at det er STOR forskjell? Nekter å tro at du ser stor forskjell på 24tommer, kunne du ha postet noen bilder av forskjellen?

Sitter 2,5 meter i fra min 46" full hd, og merker egentlig ikke stor forskjell på spill som kjører i 720p og spill som kjører i 1080p.

En liten avsporing:

Utviklerne hos Pioneer måtte jo feks innrømme at dem ikke klarte å se hvilken modell som var Full-HD og hvilken som ikke var det på deres 50tommere. Husker ikke hvilken avstand testen ble gjort på, men det var nok ikke så nærme som vi sitter..

Lenke til kommentar
Men igjen kommer det HELT ann på hvor nærme man skal sitte.

F. eks på en PC-skjerm (som man sitter ganske nærme) så har absolutt Full HD en god del å si.

Jepp. Det er mange som sier at man ikke ser forskjell på 720p og 1080p med mindre du kommer opp i 40" pluss. Det er jo REN bullshit. Selv har jeg en 24" med 1080p, og jeg merker STOR forskjell, som kan ha noe med at jeg sitter omtrent en meter unna. :p

Jeg tror at når man snakker om at man ikke kan se forskjellen på 720 og 1080P på en 42" gjelder mest når man snakker om film og video. Tror større oppløsning har mere for seg når det gjelder data og grafikk. Er usikker på hvorfor det er sånn, men kanskje det har noe med at man med datagrafikk kan ha plass til flere polygoner på en pixel.. Er på tynn is med den påstanden altså..

Sev har jeg sett to 50" av samme merke med samme kilde (blu-ray), og kunne ikke se forskjell sånn oppløsnings-messig. Men folk er jo foskjellige da..

Lenke til kommentar
Det er mange som sier at man ikke ser forskjell på 720p og 1080p med mindre du kommer opp i 40" pluss. Det er jo REN bullshit. Selv har jeg en 24" med 1080p, og jeg merker STOR forskjell, som kan ha noe med at jeg sitter omtrent en meter unna. :p

Har du testet en 720p skjerm i samme størrelsen og sett at det er STOR forskjell? Nekter å tro at du ser stor forskjell på 24tommer, kunne du ha postet noen bilder av forskjellen?

Sitter 2,5 meter i fra min 46" full hd, og merker egentlig ikke stor forskjell på spill som kjører i 720p og spill som kjører i 1080p.

En liten avsporing:

Utviklerne hos Pioneer måtte jo feks innrømme at dem ikke klarte å se hvilken modell som var Full-HD og hvilken som ikke var det på deres 50tommere. Husker ikke hvilken avstand testen ble gjort på, men det var nok ikke så nærme som vi sitter..

Er du bombesikker på at de faktisk kjører i den oppløsningen. Er mange spill som skryter av 1080p, selv om det faktisk er 720p som er oppskalert (noen er faktisk under 720p).

Ps: 1080p (1920x1200) er faktisk samme størrelseforhold som man har på 19". Forskjellen på 720p og 1080p blir akkurat like stor som når du kjører 848x480 på en 19". (50% lavere oppløsning)

På en PC skjerm så sitter man som oftest rundt en halvmeter ifra, og det er klart at du drar god nytte av full HD.

Bare for å poengtere det litt nærmere, så blir det akkurat samme som å se på en 60" 2,5 meter unna, eller 108" 4,5 meter unna. (9 ganger lengre unna, og 9 ganger større skjerm)

Høres det da mer fornuftig ut å bruke Full HD? Mitt svar ville utvilsomt vært ja....

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Ja jeg er 100% sikker hva spillene mine kjører på, da tven min opplyser meg om hvilken oppløsning som blir sendt ut fra ps3en, og ps3en er ikke stillt inn for å oppskalere bildet til høyere oppløsning heller.

Per i dag har jeg bare GT5P som kjører full hd av mine spill.

Er enig i mye av hva du skriver men jeg lurer på hvor Mytola merker stor forskjell.. ikke fader om han ser STOR forskjell på en blu-ray feks.

Dersom han kobler pcen til skjermen så er jeg enig i at forskjellen er stor... Ved spilling ser en heller ikke vanvittig stor forskjell, du kan jo prøve selv.. husk at til høyere oppløsning en har til mindre forskjell ser en.

Andrull : Det eksempelet ditt med en 19" skjerm mener jeg er HELT på jordet, tror du må dra frem kalkulatoren: 1920x1080 = 2073600 pixler ,840x480 = 407040 pixler, dette tilsvarer 19,6% altså en femtedel. 50% av 1080p = cirka 720p så vidt jeg husker. At oppløsningen er 50% av full hd i ditt eksempel er HELT irrelevant, det er antall pixler som avgjør hvor bra bildet blir!

Oppløsningen på full hd gir altså dobbelt så mange pixler, men husk at når du når et visst antall pixler så blir det vanskelig for øynene å se forskjell.

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Og hva er feil i regnestykket mitt her...:

Greit nok, ikke 50%, men fortsatt samme resultat.

Ok. Først så må det nevnes at 24" og 19" har samme pikseltetthet. Pikslene sitter like tett, men ettersom 24" har større overflate så får den også flere piksler. Men tettheten er altså den samme...

Deretter ser vi:

1080p = 1920x1080 = 2073600 piksler

720p = 1280x720 = 921600 piksler

480p = 848x480 = 409600 piksler

Kjører du en 24" (med 1920x1080 originalt) på en 720p kilde, så vil du miste 2,25 deler av informasjonen fremfor Full HD. Deler du 2073600 piksler på 2,25 får du 921600 piksler.

Har vi en 19" (med 1280x720 originalt) på en 480p kilde, så vil du igjen miste 2,25 deler av informasjonen fremfor HD oppløsning. Deler du 921600 piksler på 2,25 får du 409600 piksler (som er 480p)!

50% av 1080p = cirka 720p så vidt jeg husker.

Hukommelse er en farlig ting å stole på.

Oppløsningen på full hd gir altså dobbelt så mange pixler, men husk at når du når et visst antall pixler så blir det vanskelig for øynene å se forskjell.

Setter du deg dobbelt så nærme så blir (naturligvis) pikslene dobbelt så store, og dobbelt så enkle å se for øynene. Skal bildet virke like klart så må også oppløsningen dobbles.

Fordelen med høyere oppløsning da? Du kan sitte nærmere uten at bildet blir uskarpt, som igjen betyr at større del av synsfeltet blir dekket. (som igjen burde betyr mer morro og bedre opplevelse)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

enig i at det er fordel med høyere oppløsning, men til et visst punkt. Er tross alt en grunn til at jeg kjøpte full-hd selv, nemlig for å være sikker på at oppløsningen ikke plager meg når jeg sitter så nærme en 46tommers skjerm som jeg faktisk gjør..

Men når alt kommer til alt har jeg tilgode å se særlig forskjell på 720p og 1080p. Spesielt i film.. Forskjellen ned til 480p har jeg ingen problemer med å se, den er enorm sammenlignet med den mellom 720 og 1080.

Hukommelse er en farlig ting å stole på.

44% får da være nærme nok når jeg tok det fra hukommelsen istedet for å regne det ut :p

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Husk: Det blir litt feil å sammenligne 480p mot 720p om du sitter på en 1080p skjerm.

Fordi en skjerm sin oppskaleringsteknologi er svært begrenset, og viser du 480 materiale så må skjermen oppskalere noe veldig fra 480 og opp til 1080p. Med 720p og opp til 1080p så er det langt mindre som må oppskaleres. :)

Det er derfor jeg trakk inn 19" skjermen, som kjører nativ 1280x720. (med svarte streker oppe og nede naturligvis)

Og deretter sammenligne med 480p opp til 720p, mot 720p opp til 1080p.

Selv merker jeg stor forskjell på 720p og 1080p på min 24". Dette gjelder i både spill og film. Men dette blir igjen litt feil, fordi bildet ville sett bedre ut på en 24" med 720p nativt, enn det ser ut når min skjerm oppskalerer.Jeg hadde nok i såfall merket forskjell på 720p og 1080p, men i langt mindre grad som jeg gjør i dag.

480p ser naturligvis i forhold helt "horribelt" ut. Da fordi den må oppskallere ENDA mer.

Min prosjektor på 480p ser da mye bedre ut. (enn hva min 24" kan vise av 480p materiale)

Dette til tross for at det er strukket ut over 95" lerret. (og fordi jeg naturligvis ikke sitter 0,5 meter ifra :p)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Jeg sitter på en helt grei skjerm

Og viss noen klarer å si det er ikke noe som helst forskjell mellom vanlig tv og HDTV, skaff dere ett par briller eller kom dere ned til øyelege for en øyesjekk vil jeg anbefale

Spillte 360 hos en venn av meg som ikke har HDTV, han har gammel rusten 29" CRT og på FIFA 08 var alt jævla stygt, grått små piksler, mindre farger osv

Så kommer jeg hjem og fyrer opp FIFA 08 hos meg på HDTVen min og alt er mye klarere og skarpere farger og grafikk er hevet mangen hakk

Vil nesten si fra low til high på pc omtrent ;)

Så det med HDMI er ett must til PS3 når man har en HDTV i hus

mangen sitter med en HDTV og ikke har noe å bruke tven til, da er det jo bare digg å skaffe en konsoll eller Blu-ray spiller ;)

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...