Gå til innhold

Sony Ericsson topper klagestatistikken


Anbefalte innlegg

Tok én uke, men jeg kan jo ikke klage ettersom det var min egen feil.

Du hadde vel ikke akkurat kunnet klage selv om det ikke hadde vært din egen feil. Èn uke er jo ekstremt kort tid, med tanke på at mobilen bruker 2 dager i posten hver vei :)

Nå tror jeg du tolket det jeg skrev litt feil...

Det du skriver er jo at servicen tok èn uke, men at du ikke kan klage siden feilen var selvforskyldt. Ergo; hvis den ikke hadde vært selvforskyldt så hadde du klaget?

Ikke sikkert det var det du mente, men det er jo det setningen sier :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del av dere har jo åpenbart ikke fått med dere hva artikkelen handler om.

 

Den handler om antallet mobiler som KLAGES INN til forbrukerrådet. Ikke antall mobiler med reklamerbar feil. Når noe klages inn til forbrukerrådet så er det som følge av feks lang servicetid, forhandler ikke villig til å gi ny telefon eller heve kjøpet, o.l.

 

Så, en diskusjon er lov, men la oss nå iallefall diskutere poenget med artiklene.

 

Og Poe: Forlede kunden til å kjøpe nokia? Om du skal debattere, gjør det på et saklig nivå - da får du faktisk poenget ditt bedre fram. (Jeg trodde du egentlig hadde gitt opp "lille amobil" jeg? Og forumet? Og var på andre mer seriøse sider? :)?)

Lenke til kommentar
Siden du ikke gjør det går jeg - og de fleste andre her

 

Det er alltid greit å snakke for seg selv, og la andre gjøre det samme.

 

for øvrig også uten link til stedet du har hentet sitatet fra

Kjære vene. Du kan da ikke forlange at alt skal bli lagt opp i hendene dine. Prøv å gjør en innsats selv. Jeg har i siste sitat referert til kilde, dog uten link, da jeg mener det ikke er nødvendig for å understreke mitt poeng.

Kjære vene, sier du, men det er jo god forumskikk å legge ved linker når man kommer med påstander om ting man har lest, rimelig enkelt og greit. Klarer du ikke å legge ved en link for å bekrefte det du sier, så er det jo da rimelig dumt å komme med påstanden, vil jeg påstå. Og det ser man jo, ut i fra antallet innlegg i denne tråden som bare handler om påstanden din.

Lenke til kommentar
Siden du ikke gjør det går jeg - og de fleste andre her

 

Det er alltid greit å snakke for seg selv, og la andre gjøre det samme.

Hvorfor kutter du sitatet mitt? Jeg skrev "(...) og de fleste andre her, har jeg inntrykk av" - og dette er et ubestridelig faktum, uansett hva du måtte mene. Sitér skikkelig, ikke forsøk å trolle.

 

Kjære vene. Du kan da ikke forlange at alt skal bli lagt opp i hendene dine. Prøv å gjør en innsats selv. Jeg har i siste sitat referert til kilde, dog uten link, da jeg mener det ikke er nødvendig for å understreke mitt poeng.

Hva er kilden din? Stiftelsen "Elektronikkbransjen", med hjemmesidene www.elektronikkbransjen.no og www.elmag.no? For jeg søkte gjennom de sidene, blant annet etter nøkkelordet "mobiltelefonabonnementer" fra ditt utdrag. Jeg fikk da ett treff med tittelen "Expert velger NetCom i tillegg til Telenor".

 

Beklager, men jeg kan ikke forstå at du er seriøs i denne diskusjonen. Inntil du støtter opp påstandene og tallene dine med reelle kilder regner jeg det som å være oppspinn.

Lenke til kommentar
Antall servicer på verksted 67 hvorav Sony Ericsson 41 og jeg selger flere nokia mobiler, kan være at trenden er forskjell fra by til by, men hos meg handler folk ihvertfall flere nokia mobiler enn sony ericsson, service statistikken er hentet fra verkstedet vi bruker, altså Zodiac/Mcare...

 

Nå kjenner jeg ikke din butikk, eller ditt forhold til mobiltelefoner. Men hva du selger, og hva du måtte oppleve er helt uinteressant i denne sammenhengen. Mulig du (for)leder kundene til å kjøpe Nokia, ikke vet jeg, men muligheten er til stedet? En annen forumdeltager her jobber også i mobilbutikk, og har et fanatisk forhold til et bestemt mobilmerke, så jeg tipper det ikke går mange av de konkurrerende merkene der i gården...

Herlig måte å lese statistikk på. Slalamoses sier at over 60% av telefonene de sender til service er SE til tross for at de selger flere Nokia-telefoner. Dette forsøker du å forklare ved at de leder folk til å kjøpe Nokia. Ubetalelig.

 

Troll!

Endret av knutaj
Lenke til kommentar
Er det slik at dersom ein f.eks. har ein pent brukt telefon som sluttar å virke etter 4 1/2 år, så er det ikkje noko reklamasjonsrett? Slik at det ikkje er nokon vits i å prøve å ta den med til butikken?

 

Kan elles nemne at eg har ein bærbar PC som slutta å virke etter 4 år og sju månader. Elkjøp bytte hovudkortet gratis, sidan det framleis var reklamasjonsrett.

Du kan gjerne reklamere på en telefon som er 4 1/2 år gammel, men du vil i praksis ikke få godkjent en reklamasjon på en telefon som er eldre enn 4 år, i og med at Høyesterett har fastslått at en mobil skal ha en levetid på 3-4 år. Kan jo selvfølgelig være at det dukker opp unntak i ny og ne, men mobilprodusentene pleier ikke å vike helt uten videre. Så jeg vil tro at man i de fleste tilfeller må gå via Forbrukerombudet/Forbrukertvistutvalget for å få medhold i en reklamasjon i det 4. året av reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar
Antall servicer på verksted 67 hvorav Sony Ericsson 41 og jeg selger flere nokia mobiler, kan være at trenden er forskjell fra by til by, men hos meg handler folk ihvertfall flere nokia mobiler enn sony ericsson, service statistikken er hentet fra verkstedet vi bruker, altså Zodiac/Mcare...

 

Nå kjenner jeg ikke din butikk, eller ditt forhold til mobiltelefoner. Men hva du selger, og hva du måtte oppleve er helt uinteressant i denne sammenhengen. Mulig du (for)leder kundene til å kjøpe Nokia, ikke vet jeg, men muligheten er til stedet? En annen forumdeltager her jobber også i mobilbutikk, og har et fanatisk forhold til et bestemt mobilmerke, så jeg tipper det ikke går mange av de konkurrerende merkene der i gården...

Herlig måte å lese statistikk på. Slalamoses sier at over 60% av telefonene de sender til service er SE til tross for at de selger flere Nokia-telefoner. Dette forsøker du å forklare ved at de leder folk til å kjøpe Nokia. Ubetalelig.

 

Troll!

 

Hvis det finnes troll i denne tråden er det isåfall ikke meg. Hvorfor forlanger du ikke link av Slalmoses også?

Lenke til kommentar
En del av dere har jo åpenbart ikke fått med dere hva artikkelen handler om.

 

Den handler om antallet mobiler som KLAGES INN til forbrukerrådet. Ikke antall mobiler med reklamerbar feil. Når noe klages inn til forbrukerrådet så er det som følge av feks lang servicetid, forhandler ikke villig til å gi ny telefon eller heve kjøpet, o.l.

 

Så, en diskusjon er lov, men la oss nå iallefall diskutere poenget med artiklene.

 

Og Poe: Forlede kunden til å kjøpe nokia? Om du skal debattere, gjør det på et saklig nivå - da får du faktisk poenget ditt bedre fram. (Jeg trodde du egentlig hadde gitt opp "lille amobil" jeg? Og forumet? Og var på andre mer seriøse sider? :) ?)

Jeg er da daglig på mer seriøse sider enn amobil, så det ene utelukker da ikke det andre?

Og du har jaggu rett. Her har iallefall jeg blandet kortene. Så det etter et par-3 innlegg, men diskusjonen var så god, at jeg ikke brydde meg om at utgangspunktet var feil. :)

Og selvfølgelig leder en selger en kunde til et bestemt produkt, hvis kunden er usikker. Og vi har da en på dette forumet som ikke legger skjul på at han forguder Nokia, som også selger mobiltelefoner. Hva ville være nærliggende å tro han ville anbefale hvis en kunde kommer inn og spør om han har en bra musikkmobil å anbefale?

 

Tilbake til det artikkelen faktisk handler om.

Jeg synes det er sterkt beklagelig at serviceverksteder ikke lytter mer på kundene. Og selvfølgelig også mobilprodusentene også. Nå var jo ikke tallene alarmerende, men uansett mener jeg at alle har krav på god service.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er sterkt beklagelig at serviceverksteder ikke lytter mer på kundene.

Forklar hva du mener. Hva kan serviceverkstedene gjøre bedre ovenfor sine kunder? Mange av reklamasjonssakene kunne glatt vært unngått om butikken/brukere hadde vært bedre i sin forklaring av feil. Jeg har mange gode eksempler på dårlige feilbeskrivelser verkstedene sliter med i hverdagen. F.eks;

 

- detter ut

- lever sitt eget liv

- lyd virker ikke

- knapp defekt

- Virker ikke

 

Alle disse overnevnte mm er eksempler på ufattelige dårlige feilbeskrivelser. Feilene beskrives ofte som konstante, men som oftes er de periodiske for brukeren. La oss ta utgangspunktet i min favoritt: "Detter ut". Mitt spørsmål blir da; Hva detter ut? Lyset i taster? Display? Batteri? Batterilokk? Simkortet? Minnebrikke? Lyden? Nettet? Bryter den samtaler? osv osv osv osv. Som dere skjønner så er det umulig for et verksted å vite hva som detter ut.

 

Spørsmålet kan stilles ved flere av de geniale feilbeskrivelsene. Hvilken lyd virker ikke? Hvilken knapp er defekt? Hva virker ikke? Hva gjør telefonen når den lever sitt eget liv og hva gjør du for eventuellt å framprovosere dette?.

 

Som dere kanskje skjønner så er det ikke helt lett å tolke alle brukeres kreative feilbeskrivelser. Så jeg bare gjenntar meg selv; Mange av reklamasjonssakene kunne glatt vært unngått om butikken/brukere hadde vært bedre i sin forklaring av feil.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er sterkt beklagelig at serviceverksteder ikke lytter mer på kundene.

Forklar hva du mener. Hva kan serviceverkstedene gjøre bedre ovenfor sine kunder? Mange av reklamasjonssakene kunne glatt vært unngått om butikken/brukere hadde vært bedre i sin forklaring av feil. Jeg har mange gode eksempler på dårlige feilbeskrivelser verkstedene sliter med i hverdagen. F.eks;

 

- detter ut

- lever sitt eget liv

- lyd virker ikke

- knapp defekt

- Virker ikke

 

Alle disse overnevnte mm er eksempler på ufattelige dårlige feilbeskrivelser. Feilene beskrives ofte som konstante, men som oftes er de periodiske for brukeren. La oss ta utgangspunktet i min favoritt: "Detter ut". Mitt spørsmål blir da; Hva detter ut? Lyset i taster? Display? Batteri? Batterilokk? Simkortet? Minnebrikke? Lyden? Nettet? Bryter den samtaler? osv osv osv osv. Som dere skjønner så er det umulig for et verksted å vite hva som detter ut.

 

Spørsmålet kan stilles ved flere av de geniale feilbeskrivelsene. Hvilken lyd virker ikke? Hvilken knapp er defekt? Hva virker ikke? Hva gjør telefonen når den lever sitt eget liv og hva gjør du for eventuellt å framprovosere dette?.

 

Som dere kanskje skjønner så er det ikke helt lett å tolke alle brukeres kreative feilbeskrivelser. Så jeg bare gjenntar meg selv; Mange av reklamasjonssakene kunne glatt vært unngått om butikken/brukere hadde vært bedre i sin forklaring av feil.

 

Tja, et lite poeng har du nok, men uansett; Kunden har alltid rett!! ;)

Lenke til kommentar

En digresjon, men et eksempel på hvor vriene enkelte kunder kan være å ha med å gjøre, og dette er ikke en sjeldenhet for folk som jobber i butikk.

 

Jeg hadde en kunde som kjøpte en Nokia 5200 til sin 13-14 år gamle datter, dette var på vinteren. En uke etterpå kom han og datteren innom med telefonen, som hadde fått en sprekk i displayet, og sa at datteren hadde mistet den i bakken. Jeg forklarte kunden på en hyggelig måte at skader som oppstår ved uforsiktig bruk ikke dekkes av garantien, og at garanti/reklamasjon dekker feil ved telefonen som var til stede før den ble kjøpt. Kunden begynte som smått å hisse seg opp og lurte på hvor dette stod hen. Jeg svarte, fortsatt i en vennlig tone, at dette blant annet står i mobiltelefonens brukerveiledning og at det også står i Forbrukerkjøpsloven. Jeg måtte da finne frem brukerveiledningen til telefonen og vise kunden at det faktisk stod der. Kunden hisset seg enda mer opp, og bannet og svertet over at telefonen ikke tålte å falle ned på snøen (historien endret seg, første gang). Etter å ha forsøkt å forklare kunden at selv om det ikke finnes noen garanti for at telefonen tåler et fall i gulvet, så gjør den som oftest det, men at man kan være uheldig med hvordan telefonen lander osv osv, for å vise litt sympati med kunden. Så hisset kunden seg enda mer opp, og bannet og svertet over at telefonen ikke tålte et fall fra 20cm (historien får en ny vendig, andre gang). Deretter begynner kunden (faren) å slenge telefonen gjentatte ganger i gulvet inne i butikken, med flere andre kunder stående som forskrekkede tilskuere, og skriker "Skal den ikke tåle det her?!?". Til slutt kaster han telefonen over disken mot meg og sier "Her, ta'n! Gjør hva f**n du vil med den!", og forlot butikklokalet.

 

Litt ekstrem versjon av en sinna kunde, men det er likevel ikke uvanlig å treffe på slike av og til.

 

Det artige var at jeg tok vare på telefonen, lenger enn de 3 månedene jeg behøvde, og etter ca 8 måneder kom datteren inn i butikken igjen, den gangen med sin mor, og ville at vi skulle sende telefonen til reparasjon. Telefonen ble sendt inn og reparert (det gikk utrolig nok an å reparere den, på tross av farens røffe behandling av den 8 mnd tidligere), og kunden betalte for reparasjonen. Faren har jeg av en eller annen merkelig årsak aldri sett i butikken igjen siden.

Endret av sn-00-ze
Lenke til kommentar
En digresjon, men et eksempel på hvor vriene enkelte kunder kan være å ha med å gjøre, og dette er ikke en sjeldenhet for folk som jobber i butikk.

 

Jeg hadde en kunde som kjøpte en Nokia 5200 til sin 13-14 år gamle datter, dette var på vinteren. En uke etterpå kom han og datteren innom med telefonen, som hadde fått en sprekk i displayet, og sa at datteren hadde mistet den i bakken. Jeg forklarte kunden på en hyggelig måte at skader som oppstår ved uforsiktig bruk ikke dekkes av garantien, og at garanti/reklamasjon dekker feil ved telefonen som var til stede før den ble kjøpt. Kunden begynte som smått å hisse seg opp og lurte på hvor dette stod hen. Jeg svarte, fortsatt i en vennlig tone, at dette blant annet står i mobiltelefonens brukerveiledning og at det også står i Forbrukerkjøpsloven. Jeg måtte da finne frem brukerveiledningen til telefonen og vise kunden at det faktisk stod der. Kunden hisset seg enda mer opp, og bannet og svertet over at telefonen ikke tålte å falle ned på snøen (historien endret seg, første gang). Etter å ha forsøkt å forklare kunden at selv om det ikke finnes noen garanti for at telefonen tåler et fall i gulvet, så gjør den som oftest det, men at man kan være uheldig med hvordan telefonen lander osv osv, for å vise litt sympati med kunden. Så hisset kunden seg enda mer opp, og bannet og svertet over at telefonen ikke tålte et fall fra 20cm (historien får en ny vendig, andre gang). Deretter begynner kunden (faren) å slenge telefonen gjentatte ganger i gulvet inne i butikken, med flere andre kunder stående som forskrekkede tilskuere, og skriker "Skal den ikke tåle det her?!?". Til slutt kaster han telefonen over disken mot meg og sier "Her, ta'n! Gjør hva f**n du vil med den!", og forlot butikklokalet.

 

Litt ekstrem versjon av en sinna kunde, men det er likevel ikke uvanlig å treffe på slike av og til.

 

Det artige var at jeg tok vare på telefonen, lenger enn de 3 månedene jeg behøvde, og etter ca 8 måneder kom datteren inn i butikken igjen, den gangen med sin mor, og ville at vi skulle sende telefonen til reparasjon. Telefonen ble sendt inn og reparert (det gikk utrolig nok an å reparere den, på tross av farens røffe behandling av den 8 mnd tidligere), og kunden betalte for reparasjonen. Faren har jeg av en eller annen merkelig årsak aldri sett i butikken igjen siden.

 

 

Dette er ikke noen enestående historie. Det er nok av duster som tror garantien skal dekke alt mulig. Da ville det over hodet ikke vært noe butikk i å produsere eller selge mobiler. Alternativt ville de vært mye dyrere.

Lenke til kommentar
Tok én uke, men jeg kan jo ikke klage ettersom det var min egen feil.

Du hadde vel ikke akkurat kunnet klage selv om det ikke hadde vært din egen feil. Èn uke er jo ekstremt kort tid, med tanke på at mobilen bruker 2 dager i posten hver vei :)

Nå tror jeg du tolket det jeg skrev litt feil...

Det du skriver er jo at servicen tok èn uke, men at du ikke kan klage siden feilen var selvforskyldt. Ergo; hvis den ikke hadde vært selvforskyldt så hadde du klaget?

Ikke sikkert det var det du mente, men det er jo det setningen sier :p

Du ser kun én mening i det jeg skriver. Det var aldri snakk om at jeg skulle klage på andre enn meg selv og min egen dumhet. :ermm:
Lenke til kommentar

Hehe ser at poe her anklager meg og andre selgere på dette forumet for at vi anbefaler/selger kun nokia. Nå vet jeg jo ikke hvor i landet du bor, men her oppi det kalde nord kommer de fleste innom butikken og har allerede bestemt seg for hvilken mobil de skal ha seg. Kan du da også si at kunden blir lurt til å kjøpe nokia, og fra hvem?

 

Jeg er en del på dette forumet og har vært borti deg før poe, i enhver tråd det diskuteres nokia, er du der og slakter dem. Hva har nokia egentlig gjort deg, er sikkert mange her som lurer på det?

 

Sony Ericsson har slitt både i 2007 og nå i år, W580 er verstingen, ca 90% tilbakelevering pga. DOA! Dårlige taster, elendig sw osv...

Lenke til kommentar
Hehe ser at poe her anklager meg og andre selgere på dette forumet for at vi anbefaler/selger kun nokia. Nå vet jeg jo ikke hvor i landet du bor, men her oppi det kalde nord kommer de fleste innom butikken og har allerede bestemt seg for hvilken mobil de skal ha seg. Kan du da også si at kunden blir lurt til å kjøpe nokia, og fra hvem?

 

Jeg er en del på dette forumet og har vært borti deg før poe, i enhver tråd det diskuteres nokia, er du der og slakter dem. Hva har nokia egentlig gjort deg, er sikkert mange her som lurer på det?

 

Sony Ericsson har slitt både i 2007 og nå i år, W580 er verstingen, ca 90% tilbakelevering pga. DOA! Dårlige taster, elendig sw osv...

 

Dine tall angående W580 finner jeg meget usannsynlige, da slike tall hadde skapt overskrifter i tabloidavisene i Norge. De hadde et parti med feil på tastene, rett nok, men det er fikset for lengst. Med SW tipper jeg du egentlig mener firmware, og det er meg helt ukjent at w580i skulle være overrepresentert i den sammenheng.

 

Ellers har ikke Nokia gjort meg noe spesielt, annet at de har "lurt" på meg elendige telefoner. Men har også hatt Nokia modeller jeg har vært fornøyd med.

 

 

Og for å svare på din først påstand til slutt. Jeg anklager ikke deg for noen ting.

 

Men nå er vi vel oppfordret til å holde oss til sak og ikke diskutere person, så da foreslår jeg at vi avslutter diskusjonen rundt meg nå?

Lenke til kommentar

Mulig du finner det usannsynelig, men de tallene gjelder MIN butikk, ikke på landsbasis. Er trøtt og lei hele w580 og til dels s500. Isåfall er det vi som har fått første partiet om og om igjen. Ser igjennom salgsrapportene nå, 44 solgte, 36 DOA. dette er et høyt tall. Har ikke vært borti dette siden 6280. Når det gjelder spm. mitt angående poe som person, gjalt det når han først anklager meg for å selge KUN Nokia. Ser nå at dette ikke var det han mente, så da beklager jeg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...