Gå til innhold

Problemer med kjeden på sykkelen. Hva må gjøres?


Windoge

Anbefalte innlegg

Har akkurat "pakket" frem sykkelen for sommeren, men den den er litt sliten. Av og til slår den seg "vrang" etter at jeg har giret, dvs at jeg tråkker helt normalt, kjeden går rundt som normalt, men tar ikke fatt. Så uansett hvor mye jeg tråkker vil ikke sykkelen gå fremover, men så tar den pluttselig tak igjen. Litt plagsomt, og vil gjerne ha dette vekk.

 

Én ting til, er det mulig å kjøpe nye hjulfelger til sykkel? Hvor mye ligger disse i pris, og hvor får jeg kjøpt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis sykkelen er godt brukt og tennene på girene dine er slitt er vel kanskje det svaret. Gjelder det i i alle gir eller kun øverste/nederste? Har opplevd at hvis giret er feil stilt vil man kunne gire kjeden ut av kasetten.

 

 

Én ting til, er det mulig å kjøpe nye hjulfelger til sykkel? Hvor mye ligger disse i pris, og hvor får jeg kjøpt det?

 

Alle sykkelsentre og litt større sportsbutikker, ihvertfall de med eget verksted. Mener jeg betalte ca 300kr for et hjul uten dekk og slange da jeg hadde fått kast i det for noen år siden. Ganske standard hjul til en dbs-kilimanjaro

Lenke til kommentar

neste gang det skjer stopper du og ser hvordan kjedet ligger på tannhjulene. kan ikke tenke meg annet enn at det legger seg mellom to tannhjul. høres uansett ut som om du må stramme girwirene. stram den bare litt, ta en kjapp giretur og stram litt til hvis nødvendig.

Lenke til kommentar

Tror det skjer uansett gir, så vet i utgangspunktet ikke om det har noe med girene å gjøre. Det er nok at sykkelen triller litt, og da skjer det.

 

Hvis sykkelen er godt brukt og tennene på girene dine er slitt er vel kanskje det svaret. Gjelder det i i alle gir eller kun øverste/nederste? Har opplevd at hvis giret er feil stilt vil man kunne gire kjeden ut av kasetten.

 

 

Én ting til, er det mulig å kjøpe nye hjulfelger til sykkel? Hvor mye ligger disse i pris, og hvor får jeg kjøpt det?

 

Alle sykkelsentre og litt større sportsbutikker, ihvertfall de med eget verksted. Mener jeg betalte ca 300kr for et hjul uten dekk og slange da jeg hadde fått kast i det for noen år siden. Ganske standard hjul til en dbs-kilimanjaro

 

Takker!

 

Tror hjulfelgene er litt skjeve, og vil derfor bytte dem ut. Når jeg bremser blir det litt "rykk-napp-rykk-napp". Det er vel et klart tegn på at de kan være skjeve?

Lenke til kommentar

Hva gjelder "kjedeproblemet" er det 3 muligheter:

1 - feiljustert gir, som fører til at kjedet går utenfor tannkransen bak eller foran. Kjedet "hopper av".

2 - utslitt drivverk fører til at kjedet rett og slett ikke klarer å ta tak i drevene. Dette vil kun gjelde ved høy belastning (står og tråkker feks), og vil være litt forskjellig på ulike gir.

 

3 - gåent boss/frikrans. Dette er enheten som gjør at bakhjulet følger med rundt når du tråkker, men at kjede/pedaler ikke følger med når bakhjulet går rundt. Problemet vil isåfall være identisk på alle gir, og skje etter når man begynner å tråkke igjen etter å ikke ha tråkket. Utifra din beskrivelse høres dette mest sannsynlig ut.

 

Hva gjelder hjulene dine:

Dersom det kun er skjevhet grunnet normal sykling som er problemet kan det være lønnsomt å rette opp hjulene istedet for å kjøpe nye.

 

Uansett ville jeg tatt med sykkelen til profesjonelle og få dem til å se på det. :)

Lenke til kommentar
Tror hjulfelgene er litt skjeve, og vil derfor bytte dem ut. Når jeg bremser blir det litt "rykk-napp-rykk-napp". Det er vel et klart tegn på at de kan være skjeve?

 

Om du løfter hjulet fra bakken og snurrer det vil du kunne se på mellomrommet mellom bremseklossene og hjulet om det er kast i hjulet.

 

Jeg har som sagt hatt dette problemet med en sykkel og fikk i førsteomgang rettet det opp. Personen på verkstedet sa at selv om de fikset det var dette noe som gjerne ville komme tilbake etter en stund. Det gjrode det og da kjøpte jeg nytt hjul.

 

Men det er jo absolutt verdt å få meningen til de som er i butikken på hva du bør gjøre og høre prisforskjellen mellom nytt hjul kontra reparasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...