Gå til innhold

Norske tegn i domenenavn

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å redirecte til en webside med norske bokstaver.

Feks:

<?php
header("Content-type:text/html;charset=UTF-8");
header("location:http://www.brøl.no/"); 
?>

Da vil dette bli

http://www.br%f8l.no/

i adressefeltet.

Noen som vet hvordan jeg kan løse dette?

Endret av N3oo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Internationale adresser må sannsynligvis være UTF-8. Flaks for deg så sammenfatter ASCII og UTF-8 med hverandre, så er det bare et tegn kan du dytte inn pr. hex-format i PHP, hvis ikke vil det være en STOR fordel i en slik sammenheng å lagre filene som UTF-8. ø vil da være 0xC3B8 og kan dyttes inn i en ""-string med \xC3\xB8

Red.: Bare for å ha sagt det, det er sannsynligvis en stygg hack for å oppnå det (hvis det i det heltatt fungerer). Det finnes garantert en toASCII/toUnicode-konvertering som må/skal egentlig benyttes.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Det bør vel også nevnes at støtte for nordiske tegn ikke støttes av alle nettlesere - noe du kanskje burde ha i tankene. ;)

Ja jeg selv ville ikke ha valgt et domene med øæå. Dette er for en annonsør på min webside.

Internationale adresser må sannsynligvis være UTF-8. Flaks for deg så sammenfatter ASCII og UTF-8 med hverandre, så er det bare et tegn kan du dytte inn pr. hex-format i PHP, hvis ikke vil det være en STOR fordel i en slik sammenheng å lagre filene som UTF-8. ø vil da være 0xC3B8 og kan dyttes inn i en ""-string med \xC3\xB8

Prøvde dette uten at det hjalp. Noen med andre forslag?

Lenke til kommentar

Prøve utf8_encode()?

Ernie: Det virker som om du har dreisen på UTF-8, hvordan er sikkerheten i forbindelse med å bruke utf8_decode/utf8_encode i forhold til å bruke mbstring? Så du hadde noen argumenter mot mbstring, lurte på om disse sikkerhetsproblemene gjelder utf8_encode/decode også. :)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Ja, det er forde det ikke kodes på samme måte. Jeg har f.eks domenenavnet: krageroby.no og kragerøby.no. Men det som inneholder ø blir faktisk skrevet slik: xn--kragerby-b5a.no

Vet ikke helt hvordan logikken i dette er, men hos f.eks domeneshop kan du se hvordan det skal skrives på kontrol panelet.

Lenke til kommentar

Ja, det er forde det ikke kodes på samme måte. Jeg har f.eks domenenavnet: krageroby.no og kragerøby.no. Men det som inneholder ø blir faktisk skrevet slik: xn--kragerby-b5a.no

Vet ikke helt hvordan logikken i dette er, men hos f.eks domeneshop kan du se hvordan det skal skrives på kontrol panelet.

Ja det hadde du rett i :) Fant en fin UTF-8/IDN Converter

Lenke til kommentar
Ernie: Det virker som om du har dreisen på UTF-8, hvordan er sikkerheten i forbindelse med å bruke utf8_decode/utf8_encode i forhold til å bruke mbstring? Så du hadde noen argumenter mot mbstring, lurte på om disse sikkerhetsproblemene gjelder utf8_encode/decode også. :)

Det har jeg faktisk ikke testet ut av den enkle grunn at de funksjonene bare konverterer mellom ISO-8859-1 (også kjent som latin1) og UTF-8. Mao. helt ubrukelig for mitt formål, og derfor også helt uinteressant. I og med at den bare aksepterer et såpass smalt sett med tegn og alt utenfor blir til ?, så er det nok lite til ingen sikkerhetsproblemer som kan oppstå. Eneste måtte være hvis utf8_decode skulle akseptere «non-shortest form», men det er jo lite trolig i og med at det har vært ulovlig siden Unicode 3.1 som kom ut i 2001. Uannsett, akkurat det er jo ikke noe problem i og med at sikkerheten sannsynligvis blir sjekket mot ISO-8859-1-versjonen og ikke UTF-8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...