Gå til innhold

[AoC]Noen som er Skuffet?


Anbefalte innlegg

Morsomt hvordan "OMG DET ER BETA! SKJØNNER DU HVA DET ER?? B E T A! Vent til hele spillet kommer!"

har endret seg til

"...ja, jo, men gi de litt tid, man må forvente bugs i starten."

og

"Herregud! Må jo spille over lvl 30 da!"

 

Venter i spenning på neste bunke unnskyldninger...

 

Å lansere et MMO uten litt bugs er lite fornuftig, det er bedre butikk å vente til spillet er "bra nok" til å kunne selges og så forbedre det derifra. Dette er vanlig praksis, selv Blizzard gjorde dette grepet.

Spillet er ikke akkurat revolusjonerendes, det er for WoW omtrent hva Titan Quest var for Diablo 2.

Men hvis du ikke liker spillet nå så tviler jeg på at det vil endre seg senere, det faller ikke i smak hos alle.

 

Ellers er det ingentng med spillet som har skuffet meg, det har blitt som forventet. Men en ting overrasket og imponerte og det er synsrekkevidden, tror ikke jeg har sett noen andre spill som kan måle seg engang med Age of Conan her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Kamp systemet er ikke i nærheten av så revolusjonerende som Funcim skrøt av før release. Dine evner har fortsatt ingenting og si det er fortsatt statsene dine som sloss for deg du kan ikke vinne en kamp mot en i samme Class som deg som er 5 lvls høyere en deg på grunn av dine evner det er fortsatt lvlene som vinner kampen for han.

 

Så stats skal det altså ikke være i et RPG spill?

 

I alle mmoRPG spill så vil du se en eller annen form for stats, tingen her er jo at stats betyr generelt endel mindre i AoC enn hva vi f.eks ser i WoW.

 

Det at du ikke klarer å drepe en fyr av samme klasse på 5 nivåer høyere enn deg har nok lite med statsen i spillet å gjøre, selv har jeg drept folk på både 5, 10 og 15 levler høyere enn meg ved det å bruke taktikk, erfaring og terreng.

Dette vil så klart gjevne seg ut etter at folk får spilt endel mer, ettersom det er enorm forskjell mellom folk med erfaring og folk som er helt nye her i spillet, men det viser hvertfall at det er mulig ettersom det ikke finnes noen "bounderies" mellom level forskjeller som det gjør i visse andre spill. Gjør man 100dmg med en combo mot X person med Y stats, så gjør man også 100dmg med samme combo mot Z person som er 10 levler over deg med Y stats.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Jeg er skuffet over at folk dømmer spillet nedenom og under etter 3 dager. Gi Funcom tid til å fikse bugs og problemer, så bedrer det seg nok etter hvert.
Vel, når folk kan konkludere med at spillet er fanastisk på alle mulige vis og at de elsker hele spillet etter bare tre dager så ser jeg ikke noe problem med å gjøre det motsatte også.

 

Og grunnen til at jeg tillater meg å være uimponert er fordi jeg synes spillet er fryktelig kjedelig, og det er det ingen som kan si meg i mot. Nå skal det i samme åndedrag nevnes at jeg hadde litt for høye forhåpninger til Age of Conan, da jeg håpet at det ville gi meg samme glød som jeg fikk de første månedene med World of Warcraft, noe som kanskje er for mye å håpe når jeg er evig lei WoW og AoC mer eller mindre er opp samme gate, bare dårligere gjennomført - i mine øyne.

Endret av Slettet-t9DveYkZ
Lenke til kommentar
Få ting jeg er egentlig skuffa over

 

-Chat systemet

 

Det er jo ganske OKEY da, syntes også det var litt rart i begynelsen, men er faktisk ikke så dum den.

 

Folk er bare så vant til WOW, eller evt andre spill.

 

-

 

-For øyeblikket er jeg meget skuffet over all ventetiden på serveren, alltid 2-4min venting.

Ikke nok med det, når jeg kommer over det så kan det hende at man blir stucked i "generating content" og ender med at jeg restarter spillet, OG IGJEN, vente 2-4min.

 

-Hatt enn del freezez i spillet og må restarte, fått enn del "aoe.exe" errors og må restarte, og alt av restarts fører til "punkt 1" jeg skrev ovenfor.

 

-

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Jeg spilte både Vanguard: Saga of Heroes og LotRO fra starten og vet hva det vil si å ha både elendig og perfekt launch. Vanguard var en katastrofe fra start til slutt. Serverne var ofte nede, verden var ganske tom da begge de andre spilleren var på en annen server (slik føltes det i det minste), grafikken hadde mange glitcher (og synlige hjelmer ble nylig lagt til, over ett år etter launch) og det var nesten umulig å spille solo etter lvl 10 da vanskelighetsgraden steg med noen hundre prosent. Men når det er sagt spilte jeg i strekk i godt over to måneder, til tross for alt dette. Dette var fordi jeg så potential i Vanguard, så jeg visste det aller meste kunne repareres over tid. Lite folk? Slå sammen servere. Glitcher i grafikken? Tja, det ble jo gitt ut tre måneder for tidlig. Serverene var ofte nede? Kanskej fordi de ble oppdatet og forbedret? Selve det grunnleggende i Vanguard var svært bra, så da fikk det vel være med resten. I dag er Vanguard på soleklar andreplass av favoritt MMORPG'ene mine. Jeg sliter med å finne ut hvorfor jeg gjør det jeg gjør og hva som egentlig foregår av historie, men bortsett fra det er det meget bra.

 

LotRO derimot var en helt annen opplevelse for meg. Grafisk så det meget bra ut fra starten, og det var svært ilte bugs og problemer med serverne. Klassene var kanskje ikke helt balanserte (minstrel hadde for eksempel store problemer i solo da de hadde svært få angrep), men alt i alt var det svært polert helt fra starten. Det føltes ferdig da det kom. I etterkant har de lagt til veldig mye og polert mye, og alle klassene har jevnlig fått en overhaling (kalt Month of the Guardian, Month of the Minstrel osv). Det er en av hovedgrunnene til hvorfor det er favoritt-MMORPG'et mitt, selv om jeg ikke likte noen av de fire filmene eller har lest boken på over femten år. :)

 

Når jeg leser førsteinntrykket folk flest har av AoC er jeg skeptisk. Bugs? Hva så, et kan jo rettes. Chatsystemet stinker? Kan rettes. Kjedelige skills? Kan rettes. Kampene føles generiske? Kan rettes. Det aller meste kan faktisk rettes, inkludert startsonen, så vi får en naturlig dag og nattsyklus. (det enkleste er å bruke sengen til å opprette en egen solo-instance).

 

Men hva med alle de små sonene? Teleportering uansett hvor vi vil? Mangelen på frihet? Slike ting er ganske grunnleggene i ethvert spill og vanskelig å gjøre noe med. Greit de kan slå sammen noen soner og gjøre dem større, men det vil bety økt systemkrav på et allerede krevende spill. Kampsystemet kan til en viss grad også forbedres, men neppe så mye at folk flest vil merke noen særlig forskjell. Akkurat dette er det jeg er mest skeptisk til. Om det grunnleggende føles feil kan de rette så mange bugs de vil og optimere til kuene kommer hjem uten at det hjelper. :)

Lenke til kommentar

jeg skjønner synspunktene til mange her når det gjelder

skeptisisme og klager, men ikke når det gjelder kampsystemet.

Kampsystemet er det mest underholdene og fast paced jeg har vært

borti når det gjelder mmo. Men det er nå min mening, jeg er

storfornøyd generelt med spillet, selvfølgelig er det ting

å klage over men det vil det alltid være ved release på et

stort spill som gir så mange muligheter.

Lenke til kommentar

Nevn et MMo som ikke har hatt en del bugs rett etter release?

Ikke nevn WOW engang, for det var IKKE buggfritt når det ble releaset.

 

Jeg er misfornøyd med følgende ting :

- Kart systemet (kan ikke se gruppemedlemmer med mindre de er veldig nærmt)

- Chat vinduet

- Gruppevinduet (alt for lite, uoversiktlig for healers)

- Apprentice systemet (burde heller gått andre veien, at høy lvl's blir lavere, slik at de kan hjelpe sine low lvl friends med questene deres)

- Quest vinduet kan forbedres kraftig (man kan ikke se hvem andre i gruppa som har samme quest som deg, man kan heller ikke linke quest navn til chat)

- Item information (kan forbedres veldig enkelt med uthevet navn på items som er magiske/rare osv)

- Armor (Greit nok det skal prøves å holdes på et realistisk nivå, men kjedeligere og mer ensformig armor skal man lete lenge etter. All armor er jo nesten identisk.)

 

Og sikkert flere ting jeg ikke klarer å komme på i farten.

Nå kan ikke jeg noe om programmering osv, men kan tenke meg at flinke karer som de i Funcom skulle klart å laget til noe bedre Map/quest vindu ihvertfall.

Lenke til kommentar

Synd dere ikke likte spillet, for jeg storkoser meg. Instancing har jeg ingenting imot, og småfeil i starten av en MMO må man regne med. Hvis dere ikke engang er level 20 og ikke liker det kan dere bare slutte, selv om dere ikke har opplevd 1/5 av spillet. Regner med at det er ikke så annerledes resten, heller.

Lenke til kommentar
Få ting jeg er egentlig skuffa over

 

-Chat systemet

 

-Instance Systemet ( at det ikke er stor verden men irriterende instancer)

 

Chatsystemet er noe av de bedre, men det som er problemet er den er litt klikk. F.eks. Når jeg er inne på groupchat og skal trykke "enter" for å skrive så går den over til vanlig saychat noe som er svært irriterende. Jeg håper det blir fikset snart.

 

EDIT:

 

Instance Systemet:

Etter det jeg vet så er det lettere å ha flere servere når man legger spillet i zoner. Fordi ingen av de store MMORPG spillene består av en server. Det er ikke umulig at Wildsoul servern består av 12 servere. Og de 12 serverne kjører zonene fordelt på seg, så de ikke blir like fort belastet. Viss ikke de hadde vært delt opp så ville serveren hatt mye mindre kapasitet også.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar

Har storkost meg med AoC. Har opplevd svært få buggs som faktisk betyr noe. (quest bugs, osv).

 

Selv kan man allerede endre på UIen med addons. stikk innom curse.com og sjekk hva de har der.

 

Slosssystemet her er genialt, det er fast-paced og underholdende når man spiller mot andre spillere.

Lenke til kommentar

Bare positiv til gameplay hittil. Eneste som er noe negativt er mangler ved klassen jeg valgte. Spiller Assassin og savner crowd control og stun muligheter. Dette har man som rogue i wow og savnes sterkt. Enkelte quester i spillet er nå grønne for meg, og mobsa der er tre levler lavere enn meg selv. Fortsatt ikke mulig å gjennomføre fordi man dør om man får på seg 3 eller flere mobs. Enten er klassen lite utprøvd i gruppefighter, eller mobs er dårlig balanserte.

 

Chat og combatlog kunne også vært bedre.

Her har Funcom litt og lære fra Blizzard.

 

Resterende har bare vært positivt.

Lenke til kommentar

Ashvan, Jeg opplever Assassin som en utrolig sterk klasse, både PvP og PvE. Etter at du får de ulike abilitiene som stjeler liv fra fienden kan du drepe ting andre ellers må ha en gruppe til. Selv har jeg spilt opp til level 33 og har satt alle feat-points i unholy.

 

Pass på å gå litt baklengs slik at du "samler" fiendene og treffer flere på en gang, og bruk kombo-angrep hele tiden - altså aldri slå "vanlige" slag. Sjekk og hvilke combo-angrep som er bra å bruke, jeg brukte en venn som prøvekanin og fant ut hvilke angrep som bet fra seg og hvilke som ikke var like effektive. Sweep og Slam har jeg for eksempel ikke brukt på omtrent tjue levler, og etter den er det rapid striking jeg bruker minst (men denne begynner å ta seg opp).

 

Skaden du kan gjøre i PvP med assassin er hysterisk, det er vanskelig å treffe med komboene men det hjelper å "lade de" opp mens du løper og så stoppe opp når du trykker på siste slagknapp for å aktivere eller starte kombo-angrepet. Dette gjør at du kun står iro og tar imot skade når du og leverer så mye skade fra deg som mulig (PvP).

Lenke til kommentar

De to mest negative tingene jeg har funnet så langt er at aktiviseringskoden ikke fungerte (det er fikset nå for min del), og installeren. Spillet klarer å benytte alle fire kjernene, men det gjør ikke installeren, og det gjør at utpakkingen når jeg installerer tar en liten evighet.

Lenke til kommentar

Selve spillet er genialt syns jeg, men det kommer til performance så er det nok veldig dårlig. For det første så er minimums requirementsene på spillet helt latterlig, tror ikke du kommer deg langt over 2FPS med en slik computer. Selv så møter jeg alle recommended bortsett fra at grafikkortet er litt, ja litt, dårligere enn recommended. Konsekvensene for det er at jeg kjører stabilt i 8 FPS og 4 FPS i byene, nå har jeg jo planer om å kjøpe nytt grafikkort, men det skulle ha vert unødvendig. Det mest irriterende er rett og slett at spiller klikker hver halvtime, og da klikker slik at du ikke kommer deg inn igjen før etter 10 minutter siden at hele spillet klikker faktisk igjen når du er ferdig å stå i kø første gang etter spillet klikket. Og i tillegg når du først kommer inn i spillet igjen 10 minutter senere så er hele buddy systemet og grouping systemet bugget. Så du ender opp med å spille i perioder på 30 og 30 minutter med 10 minutters pause mellom hver periode. Nå har jeg ikke hørt om noen andre med tilsvarende problem, men får du problemet så er spillet rett og slett gørr kjedelig.

Lenke til kommentar
Selve spillet er genialt syns jeg, men det kommer til performance så er det nok veldig dårlig. For det første så er minimums requirementsene på spillet helt latterlig, tror ikke du kommer deg langt over 2FPS med en slik computer. Selv så møter jeg alle recommended bortsett fra at grafikkortet er litt, ja litt, dårligere enn recommended. Konsekvensene for det er at jeg kjører stabilt i 8 FPS og 4 FPS i byene, nå har jeg jo planer om å kjøpe nytt grafikkort, men det skulle ha vert unødvendig.

Vel, jeg vet ikke hva slags skjermkort du har, men jeg kan i hvert fall si følgende: AMD Athlon X2 4200+ (tror jeg det er), Vista x86 med SP1, ATI Radeon HD 2400 PRO kjører med opp mot 20 fps ute, og 15 fps i byene. Innstillingen er Minimum, ikke gress, og så fjernet jeg én hake til som jeg ikke husker hva var, sikkert Anti-Aliasing eller noe slik. Oppløsningen var satt til 1024x768 i vindu. Hvor mye tregere et Radeon 9800 kort er enn dette vet jeg ikke, men HD 2400 er i hvert fall langt fra Rocket Science i dag.

 

Videre må jeg bare prise meg lykkelig over at AoC faktisk krever såpass av maskinvaren, ellers hadde jeg ikke fått oppleve så god grafikk. God grafikk fordrer god maskinvare, så enkelt er det bare, og jeg gleder meg som et lite barn til jeg får oppgradert skjermkortet i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar

Selv er jeg svært fornøyd med AoC. Det eneste jeg ikke liker er den dårlige FPS'n jeg får, men igjen, dette er min feil og ikke FC, og dessuten - spillet ser jo vakkert ut og spesielt elsker jeg vann effektene.

 

Ellers er sloss systemet fantastisk. Man må hele tiden følge med på hvor motstanderen har sitt forsvar og hvor det har sine svakheter, samt at kombo systemet er morsomt og givende i kamp. Er deilig å se HP'n til mobsa forsvinne med en eller annen genial kombo.

Fatality's er også noe som er svært artig, svært gøy er det i PVP hvor man noen ganger kan 1-shotte andre med en lucky-shot fatality :D

Lenke til kommentar

Selv har jeg nVidia GeForce 7300 LE, poenget mitt er ikke at jeg er sur på funcom fordi det krever en bedre pc enn den jeg har, poenget er at jeg hadde 8 måneder på meg å kjøpe et nytt grafikkkort men gjorde det ikke fordi jeg besto minimumskravene med glans. Nå sitter jeg heller ikke og sutrer og klager over at jeg ikke kan kjøre spillet på medium grafikk, jeg kjører spillet på laveste grafikk mulig. Det er ikke mulig å skru ned noen av grafikk settingene noe mer, og likevel så er det 4-12 FPS på en computer som er langt over minimumskravene.

Lenke til kommentar

Mine aspekter på AOC:

 

Det "negative"

 

- Chattn, WoW har skjemt oss bort der. Ingen hurtigknapper for å skrive til en viss chat

og bli der, eksempelvis /g for å komme til guildchatn og bli der.

 

- Litt for mye pek og klikk, for eksempel når du bytter instanse får du beskjed om

"Are you sure you wish to use this item"?, og etter der igjen får du valget om epic

eller normal instanse. Verden får lite troverdighet, i mine øyne. Igjen har WoW

skjemt oss bort, med null loading whatsoever.

 

- Småbugs, skrivefeil, statiske fiender, men dette er barnesykdommer ved enhver mmo launch

Dette er min 3 mmo launch så langt, og det er den mest smertefrie. Kredos for FC der.

 

- Savner tale på npc's utenfor Tortage!

 

- Til dels tørt interface. Småkjedelig inventory og skillmeny. MYE kunne vært bedre bare

med en forandret font og ikke en Windows standard.

 

Det positive

 

+ Enorme maskinkrav. Det er bra, igjen returnerer vi til WoW som snart kan spilles på en

mobiltelefon. Dette tyder på ekstrem grafikk, noe som AoC virkelig har.

 

+ Settingen. Vold, prostitusjon, banning, dette er så langt fra et gyllent spillunivers

som vi kan komme. 18+ grensen er på sin plass, og spillet føles veldig troverdig i det

det gjør. Byene er fantastisk laget, vi må helt tilbake til Gothic II for å finne

lignende.

 

+ Lyd og musikk, strålende! Når en mace treffer en fiende så hører du en "smækk" lyd.

Et sverd har en "slæsh" lyd, veldig bra! Jeg er ekstremt pirkete på detaljer.

 

+ God bakgrunnshistorie, vi får quester med innlevelse og forklaring bak hver quest,

hvorfor det skal gjøres o.l.

 

+ Bra kampsystem, igjen må vi tilbake til Gothicserien for å finne lignende. Til dels

statisk kampsystem som magiker, men det fungerer. Og fatalities, trenger jeg si mer?

 

+ Detaljene. Som jeg skrev ovenfor, jeg har en stor sans for detaljer. Det må til for at

et spil skal virke troverdg. Everquest II i sin hadde enorme områder, til dels ukledd

for alt mulig, kanskje det var et tre hist og her, men det var ikke mye å skrive hjem

om. AoC skiller seg ut der i den forstand: Det henger lik fra trærne, prostituerte står

i andre etasje og skuer over folkemassene, lik ligger med kløvd skalle, barn tigger,

fisk hopper opp fossen, npcene har en historie og fortelle, variasjon i høyde i byene,

de ligger ikke støpt på en vannrett klosse av betong med 20x20 meter. Detaljene er

mange, sikkert mange her som har like mange andre detaljer.

 

Det viktige er å være objektiv, det finnes ikke et perfekt spill, det vil det aldri gjøre.

 

Men AoC er på god vei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...