Neppe Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Skrivefeil i emnetittel med vilje Har i lange tider tenkt på dette med personnummer og dets betydning. Selv har jeg flyttet fra mitt hjemsted, der jeg også sa opp min bankkonto (I og med at jeg var veldig missfornøyd med dem og at de ikke har kontorer her.) så de tok bankkortet mitt, som var greit nok. Så når sitter jeg uten legitimasjon (Har jo legitimasjon ett sted, bare vet ikke hvor). Uansett, hvordan kan man skaffe bankkort uten legitimasjon? Først og fremst må man ha pass, og for å få pass må man på politistasjonen, men hvordan får du pass uten bevis på hvem du er? Joda, man kan gå på politistasjon med personnummer, man kan ringe til skattekontoret å få tilsendt alt man vil, bare man oppgir personnummer. Så hva stopper en av dere til å bruke mitt personnummer (som ikke er så veldig vanskelig å få tak i), gå på skattekontoret og hente alle opplysningen om meg, skaffe fødselsattest for å gå på politistasjon å hente pass, også lage bankkonto i mitt navn. Vi har vært igjennom flere runder med akkurat dette og det er faktisk veldig mulig. Politiet har en del arkiver på hver enkelt, men ingenting som kan motbevise hvem som helst at de er meg. Det nærmeste du kan komme bekreftelse er foreldre, og de er ett stykke unna meg. Å du bruker gjerne bankkort når du er ute på byen, du viser ditt fødsels og personummer til alle vaktene ute på byen, du oppgir personnummer når du snakker med en selger i telefon (som likegjerne kunne vært naboen din som ikke liker deg), når du er i butikken å skal handle din første øl og når du er på vinmonopolet å skal handle din første flaske sprit. Du får tilsendt alle personlige opplysninger til deg, til hvilken som helst adresse, så lenge du har personnummer. Ja, man har en folkeregistrert adresse der ting blir sendt, men av erfaring så finnes det unntak, og det er rimelig lett å få det tilsendt andre stedet. Bør man ikke passe på sitt personnummer litt bedre? Eller er det virkelig ingen fare for noen her? Men telenor, de nekter å sende en telefon til ikke folkeregistrert adresse. Så da må det vel være slik at telenor er strengere enn skatteetaten? Noe som er rimelig absurd i mitt hodet. Jeg har hatt to jobber, der personnummer har vesentlig betyning, og jeg vet at om jeg ville kunne jeg ha funnet på mye faenskap. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det har ofte blitt tatt opp millionlån på mennesker som har blitt frastjålet bankkort med personnummer og signatur. Disse lånene kan man heller ikke fjerne, da de står i ditt navn. Det er farlig. Man kan mye rart med et personnummer. Jeg sitter med flere personnummer etter å ha vært økonomisjef i en elevbedrift. Hvis jeg ville, kunne jeg fått noen som lignet på dem, til å gjøre ganske mye jævelskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå