Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Argumenter MOT bmw


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HJELP! til en egentlig teit diskusjon^^ bmw er et bra bilmerke ,men på ingen måte ekstremt mye bedre enn noe annet , det er samk og behag
De var lenge enerådene på kjøreegenskaper, men eks. Audi har nærmet seg kraftig, for ikke si passert BMW (på enkelte bilmodeller), de siste par årene. Det er likevel slik at skal man ha en bil i som er premium (uansett bilklasse), så er det ikke til å komme bort fra at valget står mellom relativt få merker. BMW er en av disse. Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Tja, er f.eks en Audi A4 med kjipeste motor og null utstyr premium?

Selvsagt er hele greia mer ett markedsføringsgreie enn noe annet. F.eks Kia kunne laget en bil med alle premiumkvalitetene og det hadde ikke blitt kalt preimum om det så snødde i helvete.

Både BMW og Audi er oppkomlinger i så måte, Mb, jaguar, Cadillac og f.eks Lincoln er vel de som historisk kan kalles premium å som fortsatt lever som egne merker.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Og hva i all verden er premium for en tullete betegnelse? En bil hvor man betaler litt ekstra for image?
Du kan ikke være særlig oppdatert på bilterminologi.

Joda, men jeg synes premium et et teit uttrykk. I såfall burde den nye Skoda Superb kunne kalles premium. Etter hva jeg har lest har den det meste bortsertt fra status.

Lenke til kommentar
Tja, er f.eks en Audi A4 med kjipeste motor og null utstyr premium?

Selvsagt er hele greia mer ett markedsføringsgreie enn noe annet. F.eks Kia kunne laget en bil med alle premiumkvalitetene og det hadde ikke blitt kalt preimum om det så snødde i helvete.

Både BMW og Audi er oppkomlinger i så måte, Mb, jaguar, Cadillac og f.eks Lincoln er vel de som historisk kan kalles premium med historie bak seg og som fortsatt lever som egne merker.

Det hele blir selvfølgelig et definisjonsspørsmål. Det som typisk forbindes med premium er bl.a. høy byggkvalitet (Audi er en mester på dette feltet, spesielt interiørt), tekniske løsninger (motor, elektronikk, chassis, o.l.), komfort, design. De som tror at det utelukkende kan tilskrives kløktig markedsføring har i liten grad satt seg inn i bilverdenen.

 

Skal et bilmerke ha status som premium holder det selvfølgelig ikke med dyktige reklamefolk. Audi har gradvis bygd seg opp gjennom nittitallet til å bli en fullverdig konkurrent til eks. BMW og Mercedes-Benz. BMW har røtter tilbake til syttitallet som en produsent av sportslige premiumbiler. Lexus ble lansert i USA i 1989, men ikke før mot slutten av nittitallet var merket klar for Europa (med IS). MB er dog den med lengst og mest prestisjefylt tradisjon i Europa - og resten av verden forøvrig.

 

Jaguar har kanskje en lang tradisjon som produsent av luksusbiler, men har måttet tåle massevis av problemer de siste årene. Få av modellene har vært noen suksess (X-type, S-type). Nå spørs det om den nyeste, XF (erstatteren til S-type), kan få merket på rett kjøl igjen. Denne modellen bryter skarpt med det man normalt forbinder med en typisk Jaguar (ikke minst designmessig). Jaguar har i tillegg byttet eier. Ford sliter, og har den siste tiden kvittet seg med nesten hele PAG, nå gjenstår kun Volvo (som sikkert blir solgt i løpet av året - hvis Ford finner en kjøper da).

 

Når det gjelder amerikanske fabrikanter, så har de normalt sett hatt lav status i Europa, i hvert fall de siste 20-25 årene. Cadillac har imidlertid kommet på banen i Europa de siste årene, med modeller som BLS og CTS. Det er fortsatt et langt stykke igjen til de når opp til BMW, Audi og MBs salgstall og prestisje.

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...