Gå til innhold

Regler rundt gravsteiner

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det finnes noen regler angående gravsteiner her i Norge. Må gravsteinen være av stein? eller kan man bruke noe av metall o.l? Har ikke hørt om noen rettningslinjer, så bare lurer :) Dette gjelder da gravsteiner på norske kirkegårder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moren min sin er av tre. Men da får den stå kortere, om jeg ikke tar feil. Må også beises. Noe mer vet jeg ikke.

PS: Det er også en lov om at de ikke skal "skille" seg ut så mye. Får ikke være så veldig høye og fine, som noen av de eldre støttene og monolittene på kirkegården.

Lenke til kommentar

Er jo ikke så stort poeng i å betale mye for en svær gravstøtte, blir jo bare liggende i 20 år eller noe før noen andre blir gravd nedi samme hull, så sant man ikke har noen som betaler for at man kan ligge lenger, maksimum 60 år.

En annen ting som dog er en mulighet er en minnelund

En minnelund er et særskilt avsatt område

for anonyme urnegraver. Det er satt opp et

felles minnesmerke uten navn på de som

er gravlagt. Det er anledning til å sette

blomster og lys ved minnesmerket.

http://www.gravferdsetaten.oslo.kommune.no...8dsfall%204.pdf

Lenke til kommentar

Jeg synes det er dårlig politikk rundt håndtering av gravstøtter visse plasser i Norge. Mener og ha lest en plass at det dumpes gravstøtter over alle hauger . Da snakker jeg om mennesker som ikke har noe slekt eller har ligget overtid på gravstedet.

Vet ikke om loven sier noe om at gamle gravstøtter skal destrueres på en spesiell måte?

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å fått link til noen regler ang. dette. når det gjelder penger, så er ikke det noe problem, da "gravsteinen" allerede er i hus, trenger evt bare å pusses opp litt. denne er da av metall, så det er det som evt blir problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...