rvenes Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hai... Skal ha eit kamera og ein router på ei anna side av fjorden, og trenger da ein "liten" utvidelse av det trådlause nettet mitt. Strekninga er på snaue 1.5km ca. Litt om kordan eg får strøm og slik kan du lese om her. Går ut i frå at eg må til med kraftigere saker enn bare vanlige antenner på routern for dette! Fri sikt er vel også eit must. Fra før har eg ein Linksys WRT54GL til overs, også har eg enda ein WRT54GL router som er "hovedroutern" i huset som deler internet. Har fra før satt wrt54gl routern opp i client mode til hovedroutern min når eg har brukt kamera i nærheiten av kåken her. Har da brukt nettverkskabel mellom kamera og routern (mest pga at kamera stod langt inni bygget, og satte routern i vinduet for å få fri sikt) Det eg trenger er antenner til Linksys routern, eller antenner til nettverkskamera. Eg inbiller meg at routern sender eit sterkere og bedre signal enn det trådlause kamera gjer. Bilde av kamera: http://www.pctronix.co.nz/images/6620G.jpg Både Linksysen og Dlink kamera har avtagbare antenner. Kva burde eg gå for? Kor kjøper man gode retningsbestemte antenner? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 http://www.signalforsterker.no har et greit utvalg. Du bør ha ca 15dBi gain (eller mere) på begge antennene. WRT54GL bruker RP-TNC antenneconnector. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Eg plukka den på øverste hylle (håper eg). Den pakka med Linksys router og 24 dBi grid antenner. Sammenligna prisene litt med Ebay osv, og kom fram til at prisen var ikkje meir enn 500 kroner forskjell, og da hadde eg ikkje renka med pigtails + at sjappa var norsk! (også støtta den paypal! genialt) Link til pakka Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Du skal ha plenty margin med den pakken der. Jeg vet at Hiper her på forumet tar inn normale WLAN ca 4km unna med en slik grindantenne... Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 du veit at kroppen utsettes mot mye stråling av trådløse rutere? om man kan få alvorlige skader er vell enda ikke bevist, men kroppen får vistnokk ikke ordentlig ro før nettet er av. er noe av den samme strålingen som på mobil, bare at det er på i ett. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Ja, strålingen fra en slik antenne kan være skadelig pga høy forsterkning. Man bør bl.a. ikke se rett inn i antennen mens den sender og da mener jeg når man står på et punkt antennen er nøyaktig rettet mot og på kort avstand. Monterer man den på husmønet så er man trygg. Forsterkningen på antennen er ca 100 ganger om man regner med 2dB tap i antennekabel og hvis man sender med 50mW, vil det alså være ca 5W effektivt utstrålt effekt. WLAN bruker samme frekvens som en mikrobølgeovn og er alså potent til å varme opp vev og ikke minst øyne. På den annen side vil antennen stråle mindre enn en standard wlan-antenne i alle andre retninger enn dit den er rettet. Endret 19. mai 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ja, strålingen fra en slik antenne kan være skadelig pga høy forsterkning.Man bør bl.a. ikke se rett inn i antennen mens den sender. Monterer man den på husmønet så er man trygg. Forsterkningen på antennen er ca 100 ganger om man regner med 2dB tap i antennekabel og hvis man sender med 50mW, vil det alså være ca 5W effektivt utstrålt effekt. WLAN bruker samme frekvens som en mikrobølgeovn og er alså potent til å varme opp vev og ikke minst øyne. På den annen side vil antennen stråle mindre enn en standard wlan-antenne i alle andre retninger enn dit den er rettet. bra forklart det som er for dårlig ved salg av trådløse rutere er informasjonen om strålingen. skoler innstallerer også trådløst nett uten å vite at det kan være skadelig for barna. til trådstarter: får du dårlig nattesøvn så kan det være bivirkninger fra det trådløse nettet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Et standard wlan stråler under 100mW (sender med 28mW effekt). Jeg mener disse effektene er så lave at de er mindre farlige enn f.eks en mobiltelefon. Er man 'engstelig' så kan man flytte router eller antenne noen meter unna der man sitter for å unngå nærfeltet. Styrken på nærfeltet avtar utrolig raskt når man kommer noen bølgelengder unna antennen. Når vi snakker om en bølgelengde på 12cm så skal man alså ca en halvmeter unna før det blir brøkdeler igjen av det opprinnelige signalet. Dette om radio og innvirkning på menneskekroppen er et interessant tema som man ikke egentlig vet så mye om ennå. Selv har jeg klatret i Loran-C master med 250.000 Watt i pulsene. Det gikk helt fint og det prikket bare litt i fingrene gjennom hanskene :-) Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Antenna skal nok stå utendørs... lagt opppå ein vegg... Går nok bra... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå