Gå til innhold

Solcellepanel - Nå i bruk til Router og kamera.

Anbefalte innlegg

Som ein slags forsettelse på denne tråden, har eg no funnet eit bruksområde til solcellepanelet mitt.

Eg har eit slikt kamera:

dcs6620gbl9.jpg

Har rekna litt på kor masse strøm kamera bruker og meiner dette skal gå fint for 24/7 oppsett.

Målte routern og kamera i drift, det trakk 115mA gjennomsnittlig.

Kobla i fra routern og kamera, og målte kun strømforsyningene, dei trakk 60mA til sammen

Kameraet og routern bruker da 115-60= 55mA

Målte dette ved 220v.

Edit:

Fikk nå kobla kamera og routern opp på 12v

Kamera: 0,516A (6,192W)

Router : 0,22A (2,64W)

Biltema protector sak: 0,087A (ca 1 watt)

Totalt: 0,823A

0,823A * 12 = 9.8 Watt

Eg har eit batteri på 38Ah timer, så 38/0,823A = 46 timer / 24 = ca 1,9 dager.

Og det er her solcellepanelt kjem inn i bildet. Det skal lade med 40 watt når det er sol og fint vær

For å sikre att kamera og routern ikkje går til batteriet når 0 volt har eg planer om å koble i mellom ein dings eg fant på biltema, som skal brukes i biler for å hindre at siggaretttenner utstyr lader ut bilbatteriet for masse.

Det einste eg trenger no, er strømplugger til kamera og routern, noken som veit kor eg kan få tak i slike? Vil helst ikkje klippe av orginal kablene.

Var jo også litt flaks at dei begge gjekk på 12V

Dette skal stå på ein remote plassering uten strøm.

Om det blir masse dritvær i sommer, må eg kanskje gå til innkjøp av større batteri.

Edit: Retta opp i noken feilutrekninger!

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cornel, meget interessant prosjekt du har der.

fikk litt lyst til å sette opp noe lignende på hytta. hva slags router er dette?

hvordan trur du det går hvis den skal være operativ på vinterstid også?

Lenke til kommentar

Har nå kobla alt opp,

og gjennomsnittlig ampeer trekk er 0,8163 amp

Eg kutta ut biltema dingsen sida den drog 1 watt, og solcelle panel lade regulatorn kutter jo strømmen når spenninga faller for langt ned.

0,8163 * 12 = 9,816 watt.

Operativ vinterstid aner eg ikkje kordan det går, går vel heller dårlig. Alt kjemm ann på solcellepanelet. Om vintern lader jo solcelle panelet meir når det først får sol (pga kulden), men så held jo ikkje batteria seg så godt heller når det er kaldt. Skeptisk!

Kjem til å teste det grundig heime før eg setter det opp i allefall.

Skal koble alt opp, og la det stå og gå.... så ser eg kor mange dager det går.

Lenke til kommentar
Har nå kobla alt opp,

og gjennomsnittlig ampeer trekk er 0,8163 amp

Eg kutta ut biltema dingsen sida den drog 1 watt, og solcelle panel lade regulatorn kutter jo strømmen når spenninga faller for langt ned.

0,8163 * 12 = 9,816 watt.

Operativ vinterstid aner eg ikkje kordan det går, går vel heller dårlig. Alt kjemm ann på solcellepanelet. Om vintern lader jo solcelle panelet meir når det først får sol (pga kulden), men så held jo ikkje batteria seg så godt heller når det er kaldt. Skeptisk!

Kjem til å teste det grundig heime før eg setter det opp i allefall.

Skal koble alt opp, og la det stå og gå.... så ser eg kor mange dager det går.

m'm det er sant. men selv på vinter har man jo lys. bare ikke så intensivt, og samt de kan ble blokkert av snø. det hadde i værtfall vært skikkelig interessant om man greide å holde liv i en adslrouter+webcam(eller stickpc) året rundt uten å kreve strømnettet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...