eUnaas Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg har i lang tid undret meg over hvordan radiokanalene kan beregne eksakte lyttere. Hvordan er det mulig? Er det ikke enveis kommunikasjon? Radioen sender vel ingen signaler tilbake? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Tja.. jeg vet ikke om det blir det sammme, men her for en god del år siden så ble jeg spurt om å være med i en markedsundersøkelse fra MMI (markeds og media instituttet..) Jeg takket ja, og fikk en boks som ble kopplet opp mot tv, (det ble også bygget inn en liten enhet i tv`n).. den registrerte alt jeg så på tv (tv programmer og hva jeg så etter på txt tv..) Jeg kunne gi karakterer på alle programmer jeg så på.. fra 1 til 6 (6 var best).. X-antall mennesker hadde denne boksen rundt om i norge.. og ga da et snitt av hvor mange som så på akkurat det programmet.. Så konklusjonen min er at det er nok bare en snitt måling.. Jeg fikk dekket nrk lisens, plus gaver til Jul og bursdag Og gratulasjons hilsen over skjermen når jeg hadde bursdag he he.. Jeg var med på dette i ca 4 år.. Så kjøpte jeg meg nytt tv.. og da kuttet jeg det ut ! Endret 19. mai 2008 av okasin Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg tror ikke det er det samme. For, jeg tror radiokanlene får temmelig eksakete siffre. Uansett, så synes jeg det er litt merkelig at tv målinger gjøres på den måten du forteller. Att noen tusen folk, kan brukes som en indikasjon for hva alle 4millionene mener. Men det er jo slik det er med statistikk. Utrolig merkelig hvordan en meningsmåling blandt 1000personer kan bli så pressis som den ofte blir. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 ja.. jeg vet ikke hvordan de gjør det i dag, det her er nok ca 10 år siden.. men det var jo bare til statistisk formål.. og dessutten kunne jo alle i familen gi karakterer til programmene de så på.. informasjonen ble vell solgt til tv selskapene vil jeg tro(?).. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Det blir målt med ein markedsundersøkelse, dei kan ikkje få eksakte tal på kor mange som tar inn eit radiosignal, dei kan ikkje måle på noko som helst vis kven som tar det inn. Då må det i så fall være på same måte som med TV-kanaler at eit utval har ein radioboks som registrerer bruken. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg er ganske sikker på å ha lest et sted på forumet at man får rundt 90% riktige seer- og lyttertall ved bruk av 1 000 personer. Hvis antall personer økes til 10 000, øker ikke riktigheten til mer enn rundt 91%. Jeg garanterer ikke at jeg husker riktig, thou. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hvis det brukes et reprasentativt utvalg av personer i en viss mengde, så vil man få en veldig god indikasjon på hva folk ser på. Feks hvis man tar 1000 personer og plukker ut samme prosentvis fordeling av kjønn, alder, legning, nasjonalitet etc som det er i norges 4,5 millioner mennesker, så vil man få et representativt bilde av hva norges befolkning ser på. Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ut i fra det jeg vet går det ikke ann og lese av hvor mange som lytter til samme signal frekvens. Men, at dette er opplyst i spørreundersøkelser som går for seg rundt i landet hele tiden, at de rett og slett bare ut i fra disse tallene oppgir en gjennomsnittligg sum lyttere. Jeg har fått flere telefoner fra angående slike spørreundersøkelse tidligere i tiden. Så det er det jeg tror, men det finnes nok andre med en bedre forklaring enn det jeg har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå