Gå til innhold

Gatefoto. Hvordan vi ser på andre folk


Anbefalte innlegg

Ok. dette bilde er fra februar, lenge før jeg hadde fått et "kall" om å gjøre gatefoto til noe mer.

 

Jeg satt meg iallefall ned ved siden av denne mannen, tok en prat, delte ut noen røyk, og snakket litt. Så satt jeg igang. Hovedtingen jeg liker med dette bilde, er hvordan den eldre mannen ser på tiggeren. Hva han tenker vet vi ikkje, men tippe ka vi vel?

 

Det jeg tenkte før jeg tok bilde var å prøve å krype inn i situasjonen til denne mannen. Om jeg har klart det aner eg ikkje, men derfor jeg legger hode på blokken igjen no!!

 

Dette er vidvinkel objektiv, og jeg ønsker først og fremst feedback på historiefortellingen, vinkler, og redigering. Særlig etter forrige bilde som skildrer en mann som leiter frem flasker på 17 mai. Evnen til å skildre historier på en god måte er helt avgjørde for meg innen gatefoto, og jeg tar imot alle råd og tips med stor glede.

 

Vær så snill å ikkje snakk om farger. Dette bilde skal være BW.!! :-)

post-148423-1211151816_thumb.jpg

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns bilde forteller historien din, det at han eldre mannen kikker på tiggeren kommer fram i bilde.

 

Synd med skyggen fra capsen hans ellers kunne vi kanskje sett mer av ansiktsuttrykket hans og forstått han bedre.

 

Ellers syns jeg han ser godt ut egentlig. Fin på håret, ikke så gammel og ikke noen fillete klær. Får ikke den samme følelsen som de andre personene du har gatefotografert fra gatemiljøet.

Endret av presjes
Lenke til kommentar

Jeg liker dette mye bedre enn 17.maibildene. Kontrasten er litt i høyeste laget for min del. Mye pga direkte sol, men det er lite du kunne gjort med det så lenge du ikke kan styre været, men det er mulig du kunne dempet kontrasten litt i etterbehandlingen. Kanskje du må stole mer på at bildet klarer seg på egenhånd. Er skjermen din rimelig greit kalibrert forresten?

 

Du får bra sug og linjer med vidvinkelen, fint komponert med personene som går ut av bildet i høyre hjørnet, og blikket fra den forbipasserende er godt fanget. Skyggene lager også linje bort fra tiggeren, som understreker at de forbipasserende unngår han.

 

Sett i lys av de høye ambisjonene dine ser jeg på portrettet og dette som et greit utgangspunkt å forbedre seg fra, det er her det starter. Flere av de andre bildene har vært irrelevant fyllmasse i sammenligning.

Lenke til kommentar

Flott bilde som også forteller en historie. Jeg er imidlertid ikke så begeistret for helningen på bildet, jeg går ut i fra at du har gjort det med vilje her, men jeg synes det stjeler litt for mye oppmerksomhet. Det ser ut til at du har huket deg litt ned for å ta bildet, slik at du kommer på samme høyde som tiggeren. Det virker bra her, godt perspektiv!

 

For øvrig vil jeg bare gjenta det jeg har nevnt tidligere i en av dine gatefoto-tråder: jeg ser svært mange slike tigger-bilder. Årsaken til det er at det er sterke bilder, og at tiggerne finnes over alt blant oss. Men innen gatefoto begynner tiggerbilder å bli så vanlige at de kan bikke over i å bli klisje-aktige og oppbrukt. Kanskje du kunne prøve deg på andre områder av street-genren også? Sjekk ut http://www.in-public.com/, mange flotte bilder der. Mye bra her også: http://www.onexposure.net/?photos=street. Du bør ikke ta dette som en kritikk av dine bilder, som jeg synes er flotte. Bare et vennligsinnet tips om andre områder du kanskje også kan utforske.

Lenke til kommentar

takk for feedback. om historiefortellingen min var bedre før jeg var igang med gatefoto må jeg virkelig ta meg sammen. Men av og til har man flaks, og dagen for å gå i dybden. Det er ikkje veldig behagelig å stå 20cm fra en tigger, og holde vidvikelen mot han og folk, men ga F akkurat da.

 

Kan jeg tolke det som at vidvinkelen fungerte til dette? Selv med litt skygger og annet som jeg vanskelig får fixet på, uten å gå amok med PSP.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva jeg mener om den såkalte kreative tilten. Den får vandrerne til å lene seg mot tiggeren. Mens magefølelsen min sier at det er det motsatte du skildrer her, nemlig avstand.

 

Du ville kanskje fått mer avstand om du lot bildet helle motsatt vei. Men ikke sikker på om det var mulig å få kompen til å henge sammen på den måten.

 

Det lave perspektivet liker jeg.

Lenke til kommentar
Litt usikker på hva jeg mener om den såkalte kreative tilten. Den får vandrerne til å lene seg mot tiggeren. Mens magefølelsen min sier at det er det motsatte du skildrer her, nemlig avstand.

 

Du ville kanskje fått mer avstand om du lot bildet helle motsatt vei. Men ikke sikker på om det var mulig å få kompen til å henge sammen på den måten.

 

Det lave perspektivet liker jeg.

 

Alt var sikkert mulig, men her stod jeg så nærmt tiggeren at det nesten var ubehagelig. følte jeg var under huden hans mens han stod der. Ikkje så ille i seg selv, men dog.

 

Skal teste ut komposisjon mer snart. Skal gi meg selv utfordringer med å skildre døde kjedelige ting, og kommer til å poste en tråd på dette for egen læringskyld, og kanskje andres.

 

Er det noe jeg tror det er mye å hente på så må det være komposisjon.

 

takk for feedback

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...