morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 men det store spørsmålet blir jo hvordan vi skal lagre avfallet fra thorium? må jo være sikkert i flere hundre, må jo også være sperret i fra almenheten. så en dokumentar der det blei foreslått å lagre det inni et fjell. men hvis fleire land satse på atomkraft, blir det ikke alvorlige mengde med radioaktivt avfall? burde ikke Norge finne løysninger som ikke skader miljøet på noen måter? Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 burde ikke Norge finne løysninger som ikke skader miljøet på noen måter? Skader da ikke miljøet direkte med å lagre det inni et fjell.. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 burde ikke Norge finne løysninger som ikke skader miljøet på noen måter? Skader da ikke miljøet direkte med å lagre det inni et fjell.. nei, men problemet er neste generasjoner som er nysjerrige. hva jorden blir truffet av en meteoritt som utsletter hele menneskeheten utenom en afrikansk stamme. de reiser tilfeldighvis til akkurat det fjellet for å leve. de begynner å åpne noen tønner og vips, en katastrofe. alt sånt må dem ta hensyn til. det står advarsla på fleire språk for å hindre folk til å komme nær avfallet, men spørsmålet er om det blir nokk? Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Skal vi ta hensyn til utenomjordiske som ikke tåler Co2 også da eller? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 burde ikke Norge finne løysninger som ikke skader miljøet på noen måter? Skader da ikke miljøet direkte med å lagre det inni et fjell.. Jo? Tenk på trollet i fjellet? </ironi> Det var jo planer om å låse inn fanget CO2 i fjell. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 nei, men problemet er neste generasjoner som er nysjerrige. hva jorden blir truffet av en meteoritt som utsletter hele menneskeheten utenom en afrikansk stamme. de reiser tilfeldighvis til akkurat det fjellet for å leve. de begynner å åpne noen tønner og vips, en katastrofe. alt sånt må dem ta hensyn til. det står advarsla på fleire språk for å hindre folk til å komme nær avfallet, men spørsmålet er om det blir nokk? Hvor stor er sjangsen for at en meteor treffer jorden og utsletter alt untatt en liten afrikansk stamme? Og hvorfor skal den afrikanske stammen dra til et helt bomba sted? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 synd at noen ikke tar radioaktivt avfall seriøst med hensyn på hvor lenge det er farlig. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) synd at noen ikke tar radioaktivt avfall seriøst med hensyn på hvor lenge det er farlig. Men vi lagrer det jo ikke i byer! Vi lagrer det i fjell! Da er det jo ikke noen stor trussel. 500 år er langt i fra like lenge som det avfall fra fisjonsreaktorer trenger (10 000). Endret 19. mai 2008 av Fev4ng Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) det er like farlig om vi lagrer det i fjell eller byer, sikkerheten må være på topp rundt dette avfallet. det beste er jo å lagre det i fjell, ikke misforstå meg, da det ikke er så mange personer rund det. men det finnes jo folk som absolut må se og røre. håper ikke du får ansvaret for det radioaktive avfallet Endret 19. mai 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Når oljen tar slutt: Hva gjør vi? Tilbake til topic... Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det er jo topic? Vi diskuterer jo fordelene og ulempene ved forskjellige energikilder. Eller er poenget at vi skal ramse opp, ikke diskutere? I så fall får "diskusjon.no" et litt ironisk preg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ang. energi, så håper vi på å kunne produsere mye energi av hydrogen og vind, bølger og saltvann. Vi kan ikke produsere energi fra hydrogen, nei Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Så fort regjeringen får fortgang på vinkraftsaken, så vil hele problemet være løst. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 det har jo vært snakk om å sette vindmøller på havet. det kunne jo vært noe det også. hadde norge vært smart så hadde de prøvd videre med bølgekraft også. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 det beste er jo å lagre det i fjell, ikke misforstå meg, da det ikke er så mange personer rund det. men det finnes jo folk som absolut må se og røre. 1. Om folk må se og røre er det deres problem. 2. Det er vel stengt inne i bunkerser, så det blir ikke akkurat lett. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Så fort regjeringen får fortgang på vinkraftsaken, så vil hele problemet være løst. Ja, vi har en fantastisk regjering. Problemet med atomkraft er at det er risikabelt med Bin-Laden løs. Lagringen er etisk tvilsom og lekkasjer til grunnvann kan ikke utelukkes, det blir dyrt å være sikker. Dessutn er det vel fare for uranmangel etter en tid? Elektrisitet kan heller ikke erstatte olje. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ja, vi har en fantastisk regjering. Tja... Elektrisitet kan heller ikke erstatte olje. Klart det, er jo energi, bare i en annen form. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 [Problemet med atomkraft er at det er risikabelt med Bin-Laden løs. Lagringen er etisk tvilsom og lekkasjer til grunnvann kan ikke utelukkes, det blir dyrt å være sikker. Dessutn er det vel fare for uranmangel etter en tid? Elektrisitet kan heller ikke erstatte olje. Nå er det ikke atomkraftverk som går på uran som har vært oppe til diskusjon i Norge. Thorium derimot.. Olje er bare en energibærer, på samme måte som hydrogen. (Ja, jeg vet jeg glatt overser andre bruksområder som plast, asfalt m.m.) Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Nå er det ikke atomkraftverk som går på uran som har vært oppe til diskusjon i Norge. Thorium derimot.. Thorium er en ikke-eksisterende teknologi. Olje er bare en energibærer, på samme måte som hydrogen. (Ja, jeg vet jeg glatt overser andre bruksområder som plast, asfalt m.m.) Olje er regnet som en energikilde. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Selvfølgelig er det en energikilde. Jeg legger meg flat. Likevel kan hovedbruken erstattes av andre energibærere. Edit: Jeg er klar over at Thorium ikke kan utnyttes enda, men det er likevel dette som er fremmet som forslag til atomkraftverk i Norge. Å få politisk enighet om et atomkraftverk som benytter Uran er dødfødt. Endret 19. mai 2008 av Sovehest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå