Gå til innhold

Når oljen tar slutt: Hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i det siste tenkt en del på hva Norge skal gjøre når det ikke finnes mer Olje. Det går bra nå,mye olje igjen men hva gjør vi når det er tomt. Jeg er klar over at det er ikke bare olje og gass som står for den eventyrlige veksten i norsk økonomi men en viktig del.Forhåpentligvis så har Norge en plan for hva vi skal satse på når det begynner å bli tomt for Olje. Noen som vet hva som blir satset på i framtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang. energi, så håper vi på å kunne produsere mye energi av hydrogen og vind, bølger og saltvann.

Hydrogen?

Vil ikke være noe annet enn en energi bærer, skal den bli lønsom så må den koste mer enn stømmen det tar å produsere den.

Lenke til kommentar

Norge har ca. en billion kroner på bok, noe som betyr at når oljen går tom vil vi ha rundt 2-3 billioner. Vi bruker bare en bitteliten del av dette hvert år, resten betales av skatt og avgifter. Med 2-3 billioner vil vi ha nok penger til å... finne noe nytt å tjene penger på. :)

Lenke til kommentar

thorium etterlater seg radioaktivt avfall, ikke i store mengder men det avfallet kan være livsfarlig. radioaktivt avfall tar flere titusener av år før strålingsfaren er borte. tviler på at det blir aktuelt i Norge.

er så synd at mange plasser bruker kjernekraftverk som kan være livsfarlige, men siden de ikke har andre løysninger så får det gå. men Norge har bedre alternativ som er vann.

Lenke til kommentar
thorium etterlater seg radioaktivt avfall, ikke i store mengder men det avfallet kan være livsfarlig. radioaktivt avfall tar flere titusener av år før strålingsfaren er borte. tviler på at det blir aktuelt i Norge.

er så synd at mange plasser bruker kjernekraftverk som kan være livsfarlige, men siden de ikke har andre løysninger så får det gå. men Norge har bedre alternativ som er vann.

Så lenge man sørger for forsvarlig lagring, så ser jeg ikke problemet med thorium kraftverk.

Det er mye mer miljøvenlig enn olje, gass og kull kraftverk som står for meste av strøm produksjonen per i dag.

Lenke til kommentar

Nå skal man ikke tro på, og kan heller ikke stole på noen spådommer om den norske oljen. Ekkofisk skulle vel vært avsluttet for 20 år siden, men det blir nok aktivitet der 20 år til.

Så jeg bekymrer med minimalt. Oljeeventyret fortsetter nok maaangen tiår til

Lenke til kommentar
Nå skal man ikke tro på, og kan heller ikke stole på noen spådommer om den norske oljen. Ekkofisk skulle vel vært avsluttet for 20 år siden, men det blir nok aktivitet der 20 år til.

Så jeg bekymrer med minimalt. Oljeeventyret fortsetter nok maaangen tiår til

Det gjør det nok, og når det tar slutt så vil det jo tvinges fram nye løsninger og substitutter på olje.

Ingenting tvinger fram utvikling som kriser.

Lenke til kommentar

Thorium bruker bare 500 år, mot urans 10 000. Til motsetning er "ferskt" thoriumavfall veldig dødelig. Dessuten er thoriumreaktorer helt ufarlige, altså ikke noe terrormål. Det produseres heller ikke plutonium i thoriumprosessen, som kan brukes i atomvåpen.

Med thorium har vi energi for tusenvis av år!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...