Gå til innhold

FX 5600 and 5200,Tøffe tider-Toms Hardware

Anbefalte innlegg

Ser virkelig ut som at Nv kommer til å slite litt i år.Huff får håpe at Ati får bedre konkuranse snart slik at ikke prisene forblir høye.

At the beginning of next week, we'll already be able to tell you more about the FX 5600 Ultra and the FX 5200 Ultra and give you a full report of the tests. Until then, NVIDIA has placed an embargo on benchmarking.

However, we can already give you some of our first impressions about the performance of the new cards. In the standard tests without FSAA and anitotropic filtering, the FX 5600 Ultra seems to be just about the same or slower than a GeForce 4 Ti 4200 8x and Radeon 9500 PRO. This might be due to the reduced pixel pipelines (4x1 alias 2x2 (NV31) as opposed to 4x2 in NV25). With 4xFSAA, it appears to reach nearly double the performance of the 4200, beating a 4800 as well, but it loses out to the Radeon 9500 PRO. It's a similar picture with the anisotropic filtering. In the pixel shader tests from 3D Mark 2001, it beats the 4200/2800, but loses in the vertex shader tests. In both tests, it clearly loses to the Radeon 9500 PRO.

The FX 5200 Ultra is quite a bit slower than the 5600 Ultra in the standard tests. In anti-aliasing, it's just a tad behing the Ti 4200. It's the same with anisotropic filtering - at least in Balanced mode. In Performance mode, it even manages to beat the 4800.

We'll have more for you on this in a few days, including extensive benchmark tables. But this much can be said for now: the FX 5600 and 5200 cards won't have an easy time against the new ATI products.

http://www.tomshardware.com/graphic/200303...00-5200-02.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herre min juldag, hva driver nVidia med? Se å få disse korta ut på markedet sporenstreks i det minste, så er ikke alt tapt...

Skal prøve å svare på den,tror de ble tatt med buksa nede da de aldri så Ati som en trussel,og ikke trodde på Ati for et år siden da de sa at de skulle komme med nye kort vær 9 månde.

Lenke til kommentar

haha nvdia sliter as :lol:

Kommer ikke som bombe da, 5600 og 5200 er begge bygd på gf fx 5800 som alle vet praktisk talt floppa ytelse messig.

Lurer på åssen nv35 blir hvis den blir tregere enn dagens r350 kort så tror jeg nvdia burde skaffe seg nye utviklere eller noe.

Men når jeg tenker meg om ati ar virkelig kommet frem siden ati rage korta som praktisk talt sugde i spilling.

Lenke til kommentar

Måtte bare le litt av noen av dere; 9600 kommer til å yte DÅRLIGERE en 9500 Pro i standard tester, I AA o.l kan det være en annen historie.

FX5600 Ultra kommer til å være en fullværdig motstander mot 9600

5200 serien har full dx 9.0+ støtte, noe ati ikke har på den enden av budsjettet.

Alle disse kortene vil ha en x*2 design, noe som sikkert tvinger spill designere til å lage spill/patche spillene til å dra nytte av dette...

Tja? Hva Nvidia driver på med? det ser jo ganske bra ut i og med at TSMC klarte å fucke 5800 med et halvt år.

Nvidia ut med masse penger for å fikse dies problem; penger som og gjorde at ATI fikk .13 microns prossess som fungerer...

Anyways, perfekt! Ser etter en fullværdig arvtager til GeForce2mx400'en min;)

Hva er egentlig forskjellen på 350mhz og 400mhz ramdac? billedkvalitet?

Lenke til kommentar
Måtte bare le litt av noen av dere; 9600 kommer til å yte DÅRLIGERE en 9500 Pro i standard tester, I AA o.l kan det være en annen historie.

FX5600 Ultra kommer til å være en fullværdig motstander mot 9600

5200 serien har full dx 9.0+ støtte, noe ati ikke har på den enden av budsjettet.

Alle disse kortene vil ha en x*2 design, noe som sikkert tvinger spill designere til å lage spill/patche spillene til å dra nytte av dette...

Tja? Hva Nvidia driver på med? det ser jo ganske bra ut i og med at TSMC klarte å fucke 5800 med et halvt år.

Nvidia ut med masse penger for å fikse dies problem; penger som og gjorde at ATI fikk .13 microns prossess som fungerer...

Anyways, perfekt! Ser etter en fullværdig arvtager til GeForce2mx400'en min;)

Hva er egentlig forskjellen på 350mhz og 400mhz ramdac? billedkvalitet?

En ting bør du ha klart for deg er at de støtter dx9,og da si at de har full dx9 støtte er tull.Vet ikke om du ser forskjellen. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg skjøenner ikke helt hva du prøver å si her.

Geforce FX 5600 og 5200 er budjett kort. De skal ta over for Geforce 4 serien. Men adnre ord, ikke så forferdelig høyere ytelse, men nye features.

Selv syns jeg Geforce FX 5600 Ultra kan se ut som et konge kjøp hvis prisen blir som antatt. Altså under 2000 kr.

Det er som folk sier. De kan ikke basere et kort på et design som er floppa i seg selv. Det vil ikke fungere.

Fint å se at de har valgt en smartere kjøleløsning. :D

Geforce FX 5200 med passiv kjøling kan virke som å vli det perfekte kortet i en multimedia/DivX PC, eller grafikk kort til barebone PC'er.

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at nVidia er blitt et økonomisk offer for samarbeidet med MS om Xbox. Det er jo en grunn til at de har sagt de ikke nødvendigvis vil samarbeide med dem på neste generasjons spillkonsoll. :yes:

Den aggressive markedsføringen av Xbox har gjort at nVidia har tapt en god del penger på dette samarbeidet. :grumpy:

Kan det da tenkes at trange tider har satt en brens på den teknologiske utviklingen. Jeg tenker da på neskjæringer o.l.

:shrug:

Lenke til kommentar

Fint å se at de har valgt en smartere kjøleløsning. :D

Geforce FX 5200 med passiv kjøling kan virke som det perfekte kortet i en multimedia/DivX PC, eller grafikk kort til barebone PC'er.

helt enig, og dersom prisen blir slik som dagens radeon 9100 vil det vel være et knallkjøp i budsjettklassen / multimediaboks-klassen

det kan bli mitt andre nvidia kort, første var et gainward geforce2 mx 400 :lol:

Lenke til kommentar

helt enig, og dersom prisen blir slik som dagens radeon 9100 vil det vel være et knallkjøp i budsjettklassen / multimediaboks-klassen

det kan bli mitt andre nvidia kort, første var et gainward geforce2 mx 400 :lol:

Andre? Har vel hatt 5-10 nvidia baserte skjermkort, og det neste blir vel et FX5800 Ultra? Men har ikke bestemt meg enda :D

Lenke til kommentar
Andre? Har vel hatt 5-10 nvidia baserte skjermkort, og det neste blir vel et FX5800 Ultra? Men har ikke bestemt meg enda :D

Mitt første 3D kort var Matrox Mystique 4MB. Konge kort på sin tid. Neste var Creative Voodoo 2 12MB, Creative Geforce 256 og det jeg har nå, Creative Geforce 3 Ti500, samt et Asus Geforce 4 MX420 som jeg kjøpte for spot pris av en kammerat til DivX boksen min. :D

Men for all del. Du må ikke finne på å kjøpe Geforce FX 5800 Ultra. Du burde vente til NV35 kommer. Den er her til sommeren og det er jo ikke så lenge til egentlig.

Lenke til kommentar

Ja, full Dx9"+" Støtte, det er ingen forskjell fra NV30 til 31 og 34 når det gjelder Direct X. Det er kuttet ned i ytelses forbedrende prosseser (De billigste kortene mangler Intelli Sample, båndbredde sparende effekter)

etc

5600 Ultra vil nok være nærmere 1500kr en 2000...

Lenke til kommentar

GeForce FX 5600 Ultra

Chip: NV31, .13um

Pipelines: 4x1

Core/Memory Speeds: 350/350 DDR-I (700MHz effective)

Compression: Z + Colour

RAMDAC: 400MHz

API Compliancy: DirectX9 / OpenGL1.4-det betyr støtter(Kompatibelt).Og det er stor forskjell.Det hardwaren ikke klarer må simuleres i software,og det koster.

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=4719

For ikke glemme Tomshardware.

the FX 5600 Ultra seems to be just about the same or slower than a GeForce 4 Ti 4200 8x and Radeon 9500 PRO.

Performance $199 GeForce 4 Ti GeForce FX 5600 Ultra 2000 nkr?

http://www.nvnews.net/previews/geforce_fx/...ndex.shtml#nv31

Lenke til kommentar

For å legge litt flere faka på bordet;

Fra HardOcp:

GeForce FX 5600 Ultra shares a number of features with the GeForce FX 5800 series. In addition, we also see the most dramatic differences between the two. Here, we find that the GeForce FX 5600 Ultra uses traditional DDR memory instead of the faster ( and more expensive ) DDR II solution. In addition, the number of pipelines has been reduced to 4 versus the 8 pipelines of the GeForce FX 5800 series. I have asked NVIDIA for more details regarding the differences between the two GPU's, however I have not yet received any response. As such, we must consult the benchmarks to further distinguish the characteristics of the new GPU.

Det er ingenting som vil bli software emulert i firhold til 5800 serien, bombesikker på. Ingen Xabre tendenser

Og det er nok 2x2 pipeline design, selv om 4x1 hadde vært mye raskere. På mål med 5800 i en rekke tester, tester som ikke drar nytte av multitexturing. Som visst nok er en del fortsatt.

Ved at alle nvidia kortene må ha støtte for multitexturing for å yte fult ut, så vil mengden programmvare som støtter det øke drastisk. (I like måte vil nvidia kortene komme langt bedre ut)

- De har den største markedsandelen fortsatt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...