Gå til innhold

Kalibrering av projektor og HTPC

Anbefalte innlegg

Heihei godtfolk..

Har nettopp gått til innkjøp av en Optoma HD800X, en 1080p DLP projektor. Den skal brukes sammen med en PC bla bestående av 8800GT. Hovedbruk blir hjemmekino og visning av HD materiale.

Har så vidt begyndt med kalibreringen, og ser at jeg trenger litt hjelp.

Det største problemet er kalibreringen av signalet fra PCen. Hva gjør dere hjemmekino-guruer? Hvor tuner dere signalet? Hvilket program bruker dere? Hvilke testbilder? Hvilken media avspiller? Tar imot alle tips, triks og hint med stor takk! :thumbup:

Et annet problem er at jeg ikke får PCen til å sende "sortere enn sort".

Jeg merker også ofte at maskeringslinjene både på PC-skjermen og på projektoren er mørkere enn det mørkeste sortnivået i filmen. Det vil vel altså si at "filmen" ikke benytter seg av sortnivå-potensialet til skjermen/projektoren. Hvordan får jeg justert dette til maksimalt sortnivå?

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med ett eller flere svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gjerne vite mer om dette jeg også.. Men jeg vet av egen erfaring at PowerDvd gir det beste bildet på dvd iallefall..

Men bruker Mediaplayer Clasic til alt annet..

Kalibrering av bildet har jeg bare tatt etter egen smak.. Men har bare en Infocus Screenplay 5700 nå, men skal kjøpe en Benq W5000 nå (tjente godt på funcom her i forrige uke he he, så da kan jeg unne meg det)

Skal bruke mer tid på å kalibrere da.. :)

Lenke til kommentar

Liker også PowerDVD godt, men den godtar ikke x264 mkv uten videre. Har også prøvd litt andre ting, men ikke funnet noe jeg liker spesielt godt. Av kalibreringen jeg har gjort til nå, har jeg tatt utgangspunkt i innstillingene til en fra et annet forum, som har kalibrert samme projektor med probe. Har gjort litt lokale tilpassninger, men det blir kun i grove trekk i og med at jeg ikke er fornøyd med signelat fra PCen.

Jeg har et gammelt eksemplar av DVE, men synes den er litt masete å gå gjennom. Den er også elendig å navigere i. Virker også som om den i hovedsak tar for seg CRT TVer. Mulig det hadde gjort seg med et nyere eksemplar, om det er noen oppdateringer der, evt HDDVD versjonen.

Håper noen kan gi meg noen gode svar ang kalibrering av PC.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått kalibrert ferdig.

Om det skulle være til nytte for noen andre har jeg kommet frem til å bruke Media Player Classic sammen med ffdshow og Haali media splitter. I ffdshow konfigurasjonen får man en rekke innstillinger å leke seg med. Luminance offset satt til -19 gir meg sortnivået jeg var på jakt etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...