Gå til innhold

hva er kravene for å få en utdannelse i befalskolen?

Anbefalte innlegg

er 16 år og enda på mitt første år på studiespesialisering, jeg ønsker å ta en utdannelse som bygningsingeniør men har ikke de beste karakterene.

blant karakterene er min matte karakter 3 og jeg velger ikke å ta R matten til neste år men velger heller å ta T2.

jeg vet om en del av de fysiske kravene til befalskolen, blant dem er det a springe 3000 meteren på under 14 minutter, svømme 200 meter uten problemer osv..osv..

men hva er kravene for karakterer? må man ha karakter 5 i matten får å få lov til a ta den utdannelsen jeg ønsker?

siden befalskolen er mit siste håp (hvis ikke karakterene mine går opp) om å ta 5 årig ingeniør utdannelsen.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du trenger for å gå befalskolen er vel den generelle studiekompetansen, den får du jo uansett når du har fullført studiespesialiseringen uavhenging av karakterer. Skal du gå hærens befalskole trenger du ikke studiekompetansen engang.

Lenke til kommentar

Befalsskole og ingeniørutdannelse er IKKE det samme (om noen skulle tro det). Vanlig befalsutdannelse (BS/GBU) varer to år (ett års opplæring og ett års praksis), og krever kun grunnskole (i tillegg til fysiske krav samt visse tester du vil gå igjennom på opptaket hvis du søker deg inn).

Hva som kreves for ingeniørutdannelsen er nok andre bedre egnet til å svare på enn meg.

Lenke til kommentar

Ved Forsvarets Ingeniørhøgskole kan du få en bachelorgrad i telematikk.

Kravene er:

Som for sivile ingeniørhøgskoler:

Generell studiekompetanse med fordypning i matematikk 3MX/3MN og fysikk 2 FY eller tilsvarende. Alternativt bestått forkurs ingeniør eller eksamen fra teknisk fagskole.

I tillegg:

* Være norsk statsborger

* Fylt 18 år i opptaksåret

* Ha god helse

* Ha god fysisk form

* Ha vist god vandel

* Fysiske minimumskrav gjeldene for befalsskoler

Ved Hærens Krigsskole kan du ta en bachelor i Ingeniørfag, militærteknisk bygg og anlegg.

Kravene er:

Samme krav som for KS operativ, men i tillegg må du ha teknisk fagskole eller fordypning i 3MX og 2FY, dersom kravet ikke er tilfredsstilt må du forplikte deg til å gjennomføre Høgskolen i Oslo sin 3 termins ordning.

• Generell studiekompetanse.

• Minimum 12 mnd militær tjeneste med godkjent første del av befalsutdanning (BS, USK/UB, GBU, GBK)

• Tilfredsstillende helse og fysikk

• Tilfredsstillende vandel

• Normalt ikke være over 29 år ved skolestart

• Fra 2008 vil det være mulig å søke gjennomgående Krigsskoleutdanning (4 år) fra videregående skole

FYSISKE KRAV

Fysiske krav må være bestått før opptak til Krigsskolen og sivile studier gjennom Krigsskolen:

• 3000m: 13.00 for gutter og 14.30 for jenter

• Pushups: 20 for gutter og 12 for jenter

• Situps: 25 uansett kjønn

• Hangups: 5 for gutter (loddrett hengende i bom) og 6 for jenter (vannrett hengende under bom)

• Svømme: 200 meter, uten tidskrav

Første opptaksdag vil være skriftlige prøver og bestå av:

• Engelsk

• Matematikk

• Samfunnsorientering

• Figurkombinasjoner

• Tallrekker

• Ordforståelse.

Andre opptaksdag består av fysiske og medisinske tester.

Resten av opptaket består av gruppeoppgaver, intervju og informasjon.

I Sjøforsvarets Krigskole kan du ta følgende bachelorgrader:

Marineingeniør Elektronikk og Data (M-ED)

Marineingeniør Elektro og Automasjon (M-EA)

Marineingeniør Maskin (M-M)

Kravene er:

Vi tar opp elever som har allmennfag/studieforberedene med fordypning i matematikk og fysikk (3MX og 2Fy) eller forkurs ingeniørhøgskole (FKI) eller 2-årig teknisk fagskole.

Generelt må du

• Tilfredsstille kravene til fysisk kapasitet

• Tilfredsstille helsekrav som Forsvarets sanitet stiller til personell som skal tjenestegjøre i internasjonale operasjoner

• Inneha gyldig sikkerhetsklarering Hemmelig, eller tilfredsstille kravene til å få dette, samt tilfredsstillende vandel

• Normalt ikke over 29 år i løpet av søkeråret, men eldre søkere vil også bli vurdert

• Tilbud om studieplass betinger at den enkelte sier seg villig til å undertegne ”egenerklæring vedrørende urintesting for å avsløre narkotikamisbruk.

Hvis du ikke gidder å lese, er essensen at du må ha 3. klasse matematikk, 2. klasse fysikk, og i tillegg klare de fysiske kravene

Det gies heller ikke tilbud om det sivile studiet bygg-ingeniør i forsvaret. Det er også på høgskolenivå. Så ingen mastere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
FYSISKE KRAV

Fysiske krav må være bestått før opptak til Krigsskolen og sivile studier gjennom Krigsskolen:

• 3000m: 13.00 for gutter og 14.30 for jenter

• Pushups: 20 for gutter og 12 for jenter

• Situps: 25 uansett kjønn

• Hangups: 5 for gutter (loddrett hengende i bom) og 6 for jenter (vannrett hengende under bom)

• Svømme: 200 meter, uten tidskrav

Oi, jeg har søkt gjennomgående utdannelse gjennom krigsskolen rett ut fra videregående, som jeg er ferdig med i år. Alle styrkekravene går greit, men på 3000 meteren ligger jeg på rundt 13.10-13.20. Ifølge forsvaret er kravene som følger på FOS:

Dette må du klare:

Under Fos blir du testet i armhevinger, sit-ups, kroppshevinger og 3000 meter løping. Det er en karakterskala fra 6-1, og du må klare i gjennomsnitt 2 på styrketestene, og også 2 på 3000 m. for å bestå. I tillegg må du kunne svømme 200 m. uten problemer. Dette er hva karakteren 2 tilsier på de forskjellige øvelsene:

Armhevinger:

- Gutter: 16

- Jenter: 10

Sit-ups:

- Gutter / jenter: 20

Hang-ups:

- Gutter: 4

- Jenter (liggende): 5

3000 meter:

- Gutter: 14 min

- Jenter: 15 min

Det første året av KS 4 årig er, som jeg har forstått det, befalskolen. Mitt spørsmål er vel egentlig - må jeg klare 14 eller 13 som minimumskrav, og hva er kilden til kravene du fant? :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...