Gå til innhold

Altmulig PC ca 15-16k inkl. skjerm. Spørsmål og sjekk av oppsett.

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en PC som kan spille greit de nyeste spillene(usikker hvor mye spilling det blir men... Ihvertfall noe AOC),

muligens noe bilde/video redigering/konvertering

og være god på å kjøre mange programmer feks. virtuelle maskiner, utvikler-programmer osv.

Aller helst skal den også være ganske stille (ihvertfall ved lav belastning) da den skal stå på soverommet.

Jeg har lest en del rundt på forumet, tester osv. og kommet opp med dette forslaget selv.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=65837

Først og aller viktigst: Passer alt sammen eller har jeg tabba meg ut noe sted?

SLI kan være aktuelt etterhvert.

Overklokking kan være aktuelt, men ikke noe hardcore.

Noe jeg har glemt eller bør endre?

PSU- nok power?

Tips til kjøleløsninger og vifter?

Trenger jeg flere ekstra vifter? Viftekontroller?

+ Kan noen foreslå et greit tastatur og mus.

Ikke noe spesielle krav her. Men kanskje greit med noe standard multimediefunksjonalitet på tastatur. f.eks. play, next, prev og volum

Setter stor pris på alle svar.

Edit:Pris oppjustert i topic :)

Endret av Zreddna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så folk er enige i at denne vil funke :)

Wilbla: Har lest mye bra om støynivået til P182, og da tenkte jeg de var ok de viftene og... Men du tror kanskje det kan være lurt å bytte de ja.

Er det isåfall mye stress å gjøre dette senere(etter at jeg har montert alt), så jeg burde gjøre det med en gang hvis jeg skal?

Thappaz: Hyggelig hvis noen kan ta nytte av mitt oppsett og de tipsene som kommer inn her.

Lenke til kommentar

På CPU har jeg allerede satt opp TRUE kjøleren, og så må den vel ha en 120mm vifte i tillegg.

Så det skulle bli riktig hvis jeg slenger på 4 nexus 120mm vifter da? 3 for å bytte i kabinett og 1 for CPU kjøleren.

Konkret forslag/link til GPU kjøler eventuelt?

Henzorz: Du kan godt komme med innspill, men noen argumenter hadde gjort seg :)

Regner ikke med å hardcore klokke som sagt, men hvis du(eller andre) overbeviser meg om at jeg får noe mye bedre, og at jeg ikke trenger SLI, så er jeg åpen for endring.

Tusen takk for alle svar så langt.

Lenke til kommentar
Henzorz: Du kan godt komme med innspill, men noen argumenter hadde gjort seg :)

Regner ikke med å hardcore klokke som sagt, men hvis du(eller andre) overbeviser meg om at jeg får noe mye bedre, og at jeg ikke trenger SLI, så er jeg åpen for endring.

Tusen takk for alle svar så langt.

Okey, her har du et veldig godt hovedkort med X38 brikkesett, dette kan ha to Ati skjermkort i crossfire.

X38 er et ekstremt godt brikkesett og klokke med, i motsetning til nvidia brikkesettet.

Go X38 :).

Lenke til kommentar

Hm. Er jammen ikke lett dette.

Skal innrømme at jeg har vært inne på tanken med X38/X48.

Men da ryker SLI muligheter, og har hengt meg litt opp i det, selv om jeg er usikker på om og når jeg vil benytte meg av det.

Har crossfire ja, men da blir det ATI skjermkort...

Beslutningsvegring :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

I overskrifta står det at PC-en skal koste ca. 14k, men den er jo langt dyrare enn det.

Edit: Forresten, du kan kanskje få han til ca. 14k

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Men rimeligste pris i prisguiden er jo eit ganske dårlig utgangspunkt, for viss du skal kjøpa frå mange forskjellige butikkar, så må du betale frakt for kvar og ein av dei.

Viss du ser på PCkiosken.no sin pris, (som faktisk manglar ein komponent) så ser du at prisen kjem opp i ca. 17k+.

Lenke til kommentar

Amentio + Netshop har alt tilsammen. Da havner jeg per nå på 14653,- uten noe frakt.

Poenget mitt var uansett ikke å diskutere prisen i detalj, jeg kan håndtere det,

men vil selvfølgelig ha mest mulig for pengene :)

(oppdaterer topic og kaller det ca 15 - 16k ;) )

Back on topic: Noen som har noe mer å si om oppsettet?

Jeg gynger fram og tilbake mellom X38/48 og 780/790.

Grunnen er litt at jeg har vel mest lyst på nVidia kort (9800GTX)

Samtidig så har jeg tenkt det kan være aktuelt med oppgradering med et kort til senere.

Men... Får jeg egentlig så mye igjen for det, eller vil det være like aktuelt å oppgradere med et nytt next gen grafikk-kort om ca. 1 år f.eks.

Og et spm. til: Vil valg av hovedkort type ha noe å si for varme og/eller støy?

Noen kommentarer?

Setter pris på alle innspill, men snart må jeg bare ta en avgjørelse og få bestilt.

Lenke til kommentar

8800GTS 512MB og X38 bør holde en stund, nvidia chipseta har normalt vært litt varmere på intel enn intel sine egne, men det er ingen store forskjeller..

det er ikke så stor forskjell på 9800GTX og 8800GTS 512MB som man skulle tro, og er somregel ikke verdt prisforskjellen... spar heller penga nå, og bytt skjermkort om 6-9 mnd, når det har kommet noe nytt og vesentlig bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Eg hadde tenkt å kjøpa 780i-hovedkort, men ville det vore smartare med X38? For det er akkurat det at eg er usikker på om eg vil kjøpa eit ekstra skjermkort, og viss eg kjem til å gjere det, så finst det sikkert betre SLI-kort til eit betre pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...