Gå til innhold

17 mai gatefoto.. Tigger i Bergen BY


Anbefalte innlegg

Denne karen snakket jeg med om å få ta bilder, bare så det er klart. Dette bilde har jeg testet ut noen syke metoder for redigering i photoshop, og kom for all del med feedback. Flere versjoner vil komme. Jeg har nok overdrevet endel muligens. Det jeg ikkje liker er at pengene ikkje kommer klart frem. Eg gikk iallefall ned på lavt nivå for å å ikkje få vinkelen at eg ser ned på han.

post-148423-1211145382_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den redigeringa blei for psyko for meg. Ville hatt med hånda og toppen på hodet også helst. Prøv en redigering som får fram ansikt og øyne i stedet.

 

Enig. burde aldri vært postet. Kan dessverre ikkje ordne mer av hode, fordi jeg var en idiot som ikkje gjorde arbeidet godt nok når jeg satt opp bilde inni rammen. Men synes han sier noe, og har et fint blikk, =kommer nok til å bruke han igjen flere ganger!

 

Ny fargeversjon lagt til, men må nok over på Photoshop for å tune dette bedre

post-148423-1211146096_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ville hatt med hånda og toppen på hodet også helst.

 

Hva skal du gjøre med toppen av hodet? Fotografer kutter litt av hodet ofte. Det er fokus på den hånda som er viktigst.

 

Spakene er dratt litt for langt. Jeg prøver ikke å gjøre det i PS. Men i Photomatix er jeg uhemma eller bare "hemma" :roll:

 

Er det en tigger? Donerte du?

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Ville hatt med hånda og toppen på hodet også helst.

 

Hva skal du gjøre med toppen av hodet? Fotografer kutter litt av hodet ofte. Det er fokus på den hånda som er viktigst.

 

Spakene er dratt litt for langt. Jeg prøver ikke å gjøre det i PS. Men i Photomatix er jeg uhemma eller bare "hemma" :roll:

 

Er det en tigger? Donerte du?

 

donerte 17.50kr. var alt jeg hadde i smått. Gadd ikkje å gi 200 kr, men burde sikkert.

Lenke til kommentar
Bildet var alt for hardt redigert.

Igjen, ta en titt på Steve Paxton sin hjemmeside. Han har en del tutorials du burde ta en titt på!

 

eg fulgte faktisk denne på første bilde, men aldri i verden om dette bilde orignalt var egnet for å gjøre alt han skrev om.

 

Det samme gjelder andre bilder som folk bruker hill effekten på. Ikkje alle bilder er egnet til dette formålet!

Lenke til kommentar

Takker for Steve Paxton linken. Rå redigering.

 

Aksje, har du PS Elements eller CS? Jeg bruker Aperture(samme som LR) til korrigering(få ett normalt bilde) av RAW og PS Elements(jpeg) til moro ting som det du ser.

 

Mitt enkle forsøk. Husk at jeg er skikkelig rævva på dette. En grunn til at jeg ikke blir å poste bilder i BK'en før om noen måneder :ermm:

 

 

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar

Gatefoto skal ikke redigeres for hardt. Ønsker man et klassisk utseende bør det heller være litt myke kontraster. Her synes jeg at bildet har forlatt gatefotoet for lenge siden, og blitt en form for grafisk kunst. Du bør nok sitte med litt lenger avstand til tastaturet og musen, slik at det ikke blir like enkelt å dra i spakene. Sjekk klassiske gatefotografer, og deres mørkeromsteknikk. De skapte ikke grafisk kunst, men øyeblikkskunst som ser naturlig ut. Her har du altså bommet grovt med etterbehandlingen, i forhold til dine intensjoner.

Lenke til kommentar
Gatefoto skal ikke redigeres for hardt. Ønsker man et klassisk utseende bør det heller være litt myke kontraster. Her synes jeg at bildet har forlatt gatefotoet for lenge siden, og blitt en form for grafisk kunst.
Det klassiske gatebildet har mykt eller flatt lys, alt etter øynene som ser. Det har ofte og mye korn osv. Og det er liksom slik det skal være. Joda.

 

Men hvorfor ikke fornye gatefotoet? På samme måte som rule of thirds ofte kan brytes kan det kanwskje være fornuftig å bryte med genrekonvensjoner, så lenge det gjøres bevisst. Vi bør nok ikke glemme at gatefotokonvensjonene mye har oppstått pga av tekniske mangler ved utstyret som var i bruk når genren ble skapt. Når det nå er mulig å bryte, og utvide genren, hvorfor ikke gjøre det? Kanskje den da kan få en renesanse, bli noe mer enn et tamt ekko av den stolte fortida.

 

Hvorfor ikke bruke farger, sterke kontraster, osv?

 

For ordens skyld. Dette er ikke en kommentar til det posta bildet. Mer en liten refleksjon over PM sin analyse.

Lenke til kommentar
V2 er vesentlig mye bedre enn V1, og også et par (mange!) hakk foran v3 (av iMacKenna).

 

Både V1 og V3 viser hvor fantastisk dårlig det er mulig å gjøre et i utgangspunktet ganske godt opptak.

 

Du verden. litt skryt fra deg tar jeg som veldig god fisk, siden det ikkej skjer ofte.

 

Første innlegg bør vel gå under tenk før du poster, noe jeg skal tenke mer på. Men som sagt, for meg er det ultra viktig å ikkje være redd for å feile. gidd du kommentere det andre gatefoto mitt der eg prøvde å fortelle en historie med folk vs tigger

Lenke til kommentar
V2 er vesentlig mye bedre enn V1, og også et par (mange!) hakk foran v3 (av iMacKenna).

 

Både V1 og V3 viser hvor fantastisk dårlig det er mulig å gjøre et i utgangspunktet ganske godt opptak.

 

 

Kremt... :hm: Det er ikke lenge side jeg så noen frukter postet av deg. Du er fantastisk flink til å overdrive redigeringen du også :tease:

 

Prøvde på nytt, bildet er erstattet.

 

Hei, Aksje. Prøv å følge Paxton sine råd for å få motivet i riktig lys etc. Og fokusere på ansiktet og øvre del av kroppen. Good hunting :thumbup:

Lenke til kommentar

Ang. redigeringen så burde du bare være litt mere forsiktig med kontrastene, har en tendens til å miste alt av detaljer i skygger.

Sjeldent slikt blir tatt opp her på vårt kjære akam, men det er generelt ikke noe du gjør om du ikke må. Ihvertfall på portretter =)

 

En ganske lys SH, med så mye kontraster du klarer uten å gro inn burde gjøre seg bra her? Alà den første bare med mye mindre kontraster, og mere detaljer. Kanskje litt skarp det opp ett par hakk for mye med ett eller to highpass lag.

Lenke til kommentar
Ang. redigeringen så burde du bare være litt mere forsiktig med kontrastene, har en tendens til å miste alt av detaljer i skygger.

Sjeldent slikt blir tatt opp her på vårt kjære akam, men det er generelt ikke noe du gjør om du ikke må. Ihvertfall på portretter =)

 

En ganske lys SH, med så mye kontraster du klarer uten å gro inn burde gjøre seg bra her? Alà den første bare med mye mindre kontraster, og mere detaljer. Kanskje litt skarp det opp ett par hakk for mye med ett eller to highpass lag.

 

det stemmer på en prikk. jeg brukte highpass, eller rettere sagt overdrev bruken av dette denne gangen, og burde aldri postet første bilde, men er man redd for å feile..... så går det til H.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...