Kvakksalveren Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Betong har lavere spesifikk varmekapasitet enn luft. Luft=1.103 kJ/kgK , Betong=0.895 kJ/kgK. Luften vil også sirkulere litt av seg selv(varm luft stiger), mens betongen vil vere helt "stiv" Å fylle PC'en med sement vil gi dårligere kjøling enn å "fylle" den med luft. Brukar du luft vil du i dette tilfellet kun få plass til ca 36-40 gram med luft. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 (endret) Betong har lavere spesifikk varmekapasitet enn luft. Luft=1.103 kJ/kgK , Betong=0.895 kJ/kgK. Luften vil også sirkulere litt av seg selv(varm luft stiger), mens betongen vil vere helt "stiv" Å fylle PC'en med sement vil gi dårligere kjøling enn å "fylle" den med luft. Brukar du luft vil du i dette tilfellet kun få plass til ca 36-40 gram med luft. Tabbe Betong leder visst varme 40 ganger bedre enn luft ( i ro ). Ser at betong har høyere termisk konduktivitet en vann også, bare synd det blir så vanskelig med oppgraderinger/feilsøking. Tall jeg fant: Kopper 380 W/(Km) Aluminium 220 W/(Km) Betong 1,00 W/(Km) Vann 0,60 W/(km) luft 0,025 W/(km) PC fylt med betongblir inbruddsikker også Endret 20. april 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 PC fylt med betong blir inbruddsikker også. Greit på TG Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Jeg bruker Bird Electronic sin organiske kjøleolje. Det er en olje som ikke er giftig i det hele tatt, er tynnere enn vann så det er ikke noe problem å pumpe den rundt i hele systemet. Denne oljen er jo beregnet til kjøling av elektroniske komponenter så jeg vet ikke hvordan det vil gå med trafo olje, men den jeg bruker er helt genial, tar med seg varmen 10 ganger bedre enn vann... Hvor finner du "Bird Electronic kjøleolje". Jeg har prosjekter som krever god kjøling av ikke ledende væske. Temperaturer i systemet kan komme opp i 70 grader. Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg bruker Bird Electronic sin organiske kjøleolje. Det er en olje som ikke er giftig i det hele tatt, er tynnere enn vann så det er ikke noe problem å pumpe den rundt i hele systemet. Denne oljen er jo beregnet til kjøling av elektroniske komponenter så jeg vet ikke hvordan det vil gå med trafo olje, men den jeg bruker er helt genial, tar med seg varmen 10 ganger bedre enn vann... Hvor finner du "Bird Electronic kjøleolje". Jeg har prosjekter som krever god kjøling av ikke ledende væske. Temperaturer i systemet kan komme opp i 70 grader. Mest sannsynlig under P for Pisspreik. Som tidligere nevnt i denne tråden er vann det absolutt beste for oss vanlige dødelige. Hvis du har tjukk lommebok kan du bruke Fluorinert, en ikkeledende væske som ble utviklet av 3M for å kjøle elektroniske duppedingser. Problemet er som nevnt prisen, som ligger på rundt 2-2500 kr pr liter. Ikke vet jeg hvor tilgjengelig det er for vårs vanlige folk heller. Og sånn ut av nysgjerrighet - hvorfor må du bruke en ikkeledende væske? Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg bruker Bird Electronic sin organiske kjøleolje. Det er en olje som ikke er giftig i det hele tatt, er tynnere enn vann så det er ikke noe problem å pumpe den rundt i hele systemet. Denne oljen er jo beregnet til kjøling av elektroniske komponenter så jeg vet ikke hvordan det vil gå med trafo olje, men den jeg bruker er helt genial, tar med seg varmen 10 ganger bedre enn vann... Hvor finner du "Bird Electronic kjøleolje". Jeg har prosjekter som krever god kjøling av ikke ledende væske. Temperaturer i systemet kan komme opp i 70 grader. Mest sannsynlig under P for Pisspreik. Som tidligere nevnt i denne tråden er vann det absolutt beste for oss vanlige dødelige. Hvis du har tjukk lommebok kan du bruke Fluorinert, en ikkeledende væske som ble utviklet av 3M for å kjøle elektroniske duppedingser. Problemet er som nevnt prisen, som ligger på rundt 2-2500 kr pr liter. Ikke vet jeg hvor tilgjengelig det er for vårs vanlige folk heller. Og sånn ut av nysgjerrighet - hvorfor må du bruke en ikkeledende væske? Jeg har flære prosjekter som bruker 230vac. men mest på grunn av å unngå korrosjon. Tenkte vanlig mineral olje men ikke funnet noen typer ando for en ok pris klasse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå