Gå til innhold

Hjelp til innstallering av Arch Linux

Anbefalte innlegg

Du åpner opp en terminal og skirver "locale -a" og trykker på enter.

Blææh, hvorfor vil ikke dette funke? :( Når jeg trykker ctrl+alt+F2 skjer akkurat det samme som når jeg trykker alt+f2, da kommer det opp en ny shell eller hva det kalles. Hvis jeg prøver å skrive inn locale -a eller ipconfig -a der får jeg bare en feilmelding. Jeg har altså kommet meg et stykke nå og har fått installert noen skjermkortdrivere osv, men dette finner jeg ikke ut av :p .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Du åpner opp en terminal og skirver "locale -a" og trykker på enter.

Blææh, hvorfor vil ikke dette funke? :( Når jeg trykker ctrl+alt+F2 skjer akkurat det samme som når jeg trykker alt+f2, da kommer det opp en ny shell eller hva det kalles. Hvis jeg prøver å skrive inn locale -a eller ipconfig -a der får jeg bare en feilmelding. Jeg har altså kommet meg et stykke nå og har fått installert noen skjermkortdrivere osv, men dette finner jeg ikke ut av :p .

Prøv kommandoen locale-gen som root brukeren. Arch kommer som standard uten noen form for locale, bare standard C, eller noe slikt.

Men locale-gen skal fikse dette ;)

Lenke til kommentar

Jeg har jo prøvd å kjøre disse kommandoene under installasjonen ved å trykke Alt+F2 og skrive inn kommandoen, men det går altså ikke? Jeg får bare feilmelding: Command not found.

Foreløpig har jeg bare brukt Ubuntu, men jeg tenkte å prøve meg på arch igjen.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Nå har endelig fått installert arch linux med gnome... tok sin tid men :p . Uansett, nå har jeg fått installert gnome, men jeg irriterer meg over at alt er på norsk. Jeg foretrekker engelsk av gammel vane. Hvordan får jeg endret språket i gnome til engelsk? Jeg prøvde å endre LOCALE= i /etc/rc.conf fra "nb_NO" som jeg satte den til og tilbake til "en_US.utf8", men det gjorde ingenting. Noen som vet hvordan jeg skal løse dette?

EDIT! Og en annen ting. Hver gang jeg restarter eller logger ut og inn, saa blir tastaturoppsettet endret til engelsk USA. Jeg har proevd aa endre det i System>Brukervalg>Tastatur, og det fungerer, men det endrer seg som sagt etter en restart. Finnes det kanskje en annen maate enn grafisk aa fikse det paa ogsaa

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Jeg fikk til delvis engelsk og delvis norske menyer nå. Jeg fjernet nb_NO et eller annet fra /etc/locale.gen og kjørte locale-gen slik at det ble oppdatert. Da ble noen av menyene og knappene på engelske, men menyene øverst er fortsatt på norsk (det heter fortsatt datamaskin og ikke computer!).

data_jepp: Det er riktig i rc.conf filen, men likevel fungerer det ikke. Hvis jeg ikke starter opp gnome så er det alltid norsk tastaturoppsett, så det er kun med gnome jeg har problemet... Er det mulig å avinstallere gnome, tømme cachen og laste ned og installere gnome på nytt? Hvis det muligens kan hjelpe...

EDIT: Jeg fant ut hvordan jeg kunne endre til engelsk i hvert fall. Ved å kjøre "gdm" kunne jeg velge språk der. Jeg lurer likevel på hvilke filer gdm endrer på, slik at jeg muligens kan endre det manuelt neste gang. Også lurer jeg fortsatt på hvordan jeg skal avinstallere programmer her? :p I ubuntu er det greit nok, da velger jeg det i packet manager og den avinstallerer programmet pluss eventuelle dependencies. Hvordan gjør jeg det i Arch Linux?

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

I /etc/X11/xorg.conf bør du finne

Section "InputDevice"
Identifier	 "Keyboard0"
Driver		 "kbd"
Option		 "XkbLayout" "no"
EndSection

Legg til linjen Option "XkbLayout" "no" i din fil og se om det hjelper.

For å avinstallere programmer bruker du pacman -Rs (prøv pacman -R --help for å se flere valg)

Endret av DevilsDecoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...