P@rm@nn Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Greit så har jeg gjort det store. Vi har en gammel 486 stående som vi bruker ganske ofte faktisk. Den har(eller hadde, les videre) 95, og funket fint som nedlastingsserver. Jeg har i senere tid blitt mer å mer interesert i linux, og har hatt mandrake inne en stund(den er avinstalert desverre pga plassmangel). Så hørte jeg om Basiclinux og tenkte at kan jo prøve den på den gamle 486. Ett eller annet sted på veien misforstod jeg(eller leste kasnje ikke TFM godt nok?), og trodde at dette var den typen distro som man bare kan restarte maskinen så er man tillbake i win igjenn(som med knoppix). Det er det nokk ikke, og nå har jeg kort sagt et problem. Hadde det vært min pc, kunne jeg selfølgelig brukt den som en "skole pc" og lært meg linux, men jeg måtte selvfølgelig gjøre dette på pappas data. Har lett rundt, men finner ingen dokumentasjon på hvordan man fjerner den. Færste gang jeg kjørte den la jeg den i en mappe kalt C:Linux, og så kjørte jeg filen BOOT derifra. det er et dos program, så den logget ut av win95 og kjørte så basiclinux fra dos. Tenkte kasnje man bare kunne slette den mappen, men pc en står jo nå til å boote fra basiclinux, og ikke fra win. Noen som hvet hvordan jeg fikser dette?(er det kansje fdisk /mbr ?) Håper folk forstod hva jeg mente, og takker på forhånd for alle svar. Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg bare skummet over, og er ikke sikker på om jeg fikk med meg helt hva du ville, men uansett. Du kan jo teste med en win oppstartsdiskett og fjerne mbr med "fdisk /mbr" som du sa. Da skal den vel boote til windows vil jeg tro? Men en annen ting du også kan gjøre er å legge til et valg i lilo.conf som gjør at du kan velge å boote fra den andre partisjonen som windows ligger på. Eller lå den ikke på en egen partisjon kanskje? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Nei, de ligger begge på samme partisjon(om ikke basiclinux fikk gjort VELDIG mye på den lille tiden den brukte på å starte opp). Fdisk /mbr er kasnje eneste måte, men er litt redd for den. Brukte den når jeg avinstalerte mandrake, og da fucket lilo seg. Måtte bruke repair consolen i win2k til å fikse det(en slik console har vel ikke win95). Tror foresten ikke at denne la til lilo. Kan self ikke være sikker, men får ikke om den lille lilo meldingen i starten som jeg fikk med mandrake. Får rett å slett ikke noe valg, den bare starter opp i basiclinux. Men takker for input. Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Men da logger du inn og sjekker om du finner noen lilo.conf et sted. Da finner du vel ut om du har lilo eller ikke. Men høres ut som den har fiklet sånn med mbr selv. Min mening er at fdisk /mbr skal gjøre susen, men jeg vil selvsagt ikke ta noe ansvar hvis noe går til *beep* Kan jo moute´e partisjonen på nytt mens du er i linux hvis det går, og ta no backup på den måte. Lett å shippe ut på disketter eller brenne. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Greit, problem solved, men ingen peiling hvordan jeg gjorde det. Sjekket først etter lili filen, men fant den ikke. Er en søkefunksjon i basiclinux, og den fant den heller ikke. Så lagde jeg en win98 oppstartsdisket og puttet den i. Men den startet fortsatt opp basiclinux, bootet ikke fra diskettstasjon. Satan tenkte jeg, og logget meg inn i basic linux igjenn(som root). Rotet litt rundt i filsystemet der, og gikk in på /dev. Vet så mye som at hardisker, cd rom o.l blir mountet i linux. Så tenkte jeg, hva om jeg kjører fdisk fra linux(etterpå tenker jeg at dette må da ikke gå ann, da fdisk er et dos program ikke linux). Så jeg trykket på en som het f0d(Vet det blir veldig ukonsist, men dette er hva jeg husker). Fikk en melding om at den ikke kunne lese den. Så var det noen under der som startet med f0d, men så med tall bak, så jeg trykket likegodt på de også. Da fikk jeg en merkelig feilmelding, skriften blandtet seg liksom med den som allerede var på skjermen, den la seg ikke over som vanlig. "Jaja, så har jeg opplevd min første linux crash" tenkte jeg, og restartet maskinen. Og da bootet den i Windows!. Jeg har ingen peiling på hva som skjedde, om noen har noen ide om hva det var jeg gjorde så hadde det vært interesangt å høre. Linux var foresten gøy, om noen vet om noen andre distroer som får plass på en disket, og som fjerner seg når man tar den ut igjenn, er jeg interesert. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Hvis du har ei "ordentlig" maskin stående også, kan du jo leke deg med Knoppix. Knoppix booter fra en CD og holder seg der, du trenger ikke legge inn noenting som helst på harddiskene. Last ned fra www.knopper.de. Gentoo har en democd med ut2003-demo på. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Hvis du har ei "ordentlig" maskin stående også, kan du jo leke deg med Knoppix. Knoppix booter fra en CD og holder seg der, du trenger ikke legge inn noenting som helst på harddiskene. Last ned fra www.knopper.de. Gentoo har en democd med ut2003-demo på. Har prøvd knoppix, men det funker ikke pga mit andre lille problem(se sigg). Får ikke bootet fra cd'en av en eller anne merkelig grunn Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Har du prøvd å sette cdrom som 'primary boot device' i bios? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Har du prøvd å sette cdrom som 'primary boot device' i bios? Jada. Skal nå prøve det B|Real foreslå, å fjerne Hardisken helt og la cd rommen være den eneste i boot sekvensen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå