Jonas9300 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Hei. Jeg vet det er vanskelig, jeg er klar over at det er slitsomt, og at det tar lang tid. Det er det som er poenget. Jeg liker å drive på med noe over en lang periode, og få et godt resultat! Derfor hat jeg lyst til å snuse litt på "spillutvikling." Det jeg lurer på nå er egentlig ganske enkelt: Er det noen som kan fortelle meg litt om de forskjellige programmene som spillutviklere bruker, og eventuelt hvor mye programmene koster? Jeg er ikke ute etter totalt "basic" programmer. Det værste som finnes, er å bli bedt om å gå til mindre avanserte programmer ^^ For jeg lærer etterhvert...! Endret 18. mai 2008 av Dezperado Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hva innen spillutvikling vil du drive med? Hvis du drive med 3d modellering er det mange programmer ute: maya, 3d studio max og blender for å nevne noen. Maya ligger på ca. 20 000 for en vanlig, og 61 000 for en unlimited http://www.benum.no/shop/ 3d studio max finner jeg ingen vanlig pris på, men hvis du er student koster det 1250 for en studentversion i 2 år. Blender er derimot gratis. Hvis du derimot vil programmere er du nødt til å lære deg et programmeringsspråk. C++ er et godt sted å starte. Lenke til kommentar
Jonas9300 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Hva innen spillutvikling vil du drive med? Hvis du drive med 3d modellering er det mange programmer ute: maya, 3d studio max og blender for å nevne noen. Maya ligger på ca. 20 000 for en vanlig, og 61 000 for en unlimited http://www.benum.no/shop/ 3d studio max finner jeg ingen vanlig pris på, men hvis du er student koster det 1250 for en studentversion i 2 år. Blender er derimot gratis. Hvis du derimot vil programmere er du nødt til å lære deg et programmeringsspråk. C++ er et godt sted å starte. Ok. Takk Jeg vil først få litt greie på ALLE programmene innen spillutvikling. Så velger jeg kanskje én ting å drive med etter hvert! Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vel. Du kan jo se litt både på 3d modellering og programmering. Begge deler er ting det tar ganske lang tid å lære seg skikkelig. Har null erfaring med 3d modellering, men du kan hvertfall starte å lære deg blender f. eks. Finnes tutorialer ute på nett, og sikkert bøker en kan kjøpe også. Som sagt, har null peiling på 3d modellering. Programmering må en lære seg fra scratch. Du lager ikke et spill som det første du lager, for å si det mildt. En starter med å lage små programmer en kjører i kommandovindu, før en etterhvert lærer seg mer og mer, til en kan starte å lage spill. Start med å kjøpe deg en bok, f. eks. "Accelerated C+" av Koenig og Moo. Tar for seg C++ på en grei måte, som gir deg en grunnleggende forståelse for programmering og språket C++. Etterhvert kan du skrive deg små programmer og leke deg med forskjellige biblioteker. Skal du programere 3d spill trenger du noe matematisk bakgrunn (mer enn videregående). Dette er ofte dekket noe i bøker, så hvis du har en intuitiv forståelse av matematikk kan det hende det holder med f. eks. boken "Real-time rendering" av Akenine-Möller og Haines for å forstå det matematiske. Denne boken er veldig god, men ganske teoretisk. Den er også litt gammel, men da teorien ikke endrer seg veldig fort er nok det som står i den fortsatt aktuelt. Det finnes også bøker som tar mer for seg den praktiske biten innen direct rendering, men etter hva jeg har forstått burde du innen da ha bestemt deg for om du vil bruke OpenGL eller DirectX. Vil du bruke OpenGL må du samtidig bruke et annet bibliotek for å få til lys (OpenAL), men i DirectX er dette innebygd. Samtidig låser du deg til windowsplattformen hvis du bruker DirectX, mens hvis du bruker OpenGL kan ethvert operativsystem kjøre spillene dine med kun små endringer. Der stopper min kunnskap om hvordan gå frem. Jobber meg fortsatt gjennom "Real-time rendering". Noe annet som et spill trenger er jo selvsagt en fysikkmotor. Til denne trengs det gode kunnskaper om fysikk og matematikk, samt kunnskap om hvordan en kan gjøre om fysiske og matematiske formler til programkode. Det er også mange tutorialer på nett om disse tingene en kan se på. Som du kanskje skjønner skal det mange personer til og mange, mange, mange timer til for å lage et spill, pluss de årene en bruker for å lære seg nok. Men start med å lære deg det du vil jobbe med videre. Lek deg med blender, lek deg med C++, lek deg med andre programmeringsspråk til du bestemmer deg for hva du liker best og hva du vil drive med. Det å drive med alle tingene innen spillprogrammering er nok ikke mulig når en begynner med store spill, men kjennskap til alt/det meste er nok ikke dumt. Og det er jo selvsagt mulig å lage små spill og demoer en har laget helt selv. Lenke til kommentar
Jonas9300 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Vel. Du kan jo se litt både på 3d modellering og programmering. Begge deler er ting det tar ganske lang tid å lære seg skikkelig. Har null erfaring med 3d modellering, men du kan hvertfall starte å lære deg blender f. eks. Finnes tutorialer ute på nett, og sikkert bøker en kan kjøpe også. Som sagt, har null peiling på 3d modellering. Programmering må en lære seg fra scratch. Du lager ikke et spill som det første du lager, for å si det mildt. En starter med å lage små programmer en kjører i kommandovindu, før en etterhvert lærer seg mer og mer, til en kan starte å lage spill. Start med å kjøpe deg en bok, f. eks. "Accelerated C+" av Koenig og Moo. Tar for seg C++ på en grei måte, som gir deg en grunnleggende forståelse for programmering og språket C++. Etterhvert kan du skrive deg små programmer og leke deg med forskjellige biblioteker. Skal du programere 3d spill trenger du noe matematisk bakgrunn (mer enn videregående). Dette er ofte dekket noe i bøker, så hvis du har en intuitiv forståelse av matematikk kan det hende det holder med f. eks. boken "Real-time rendering" av Akenine-Möller og Haines for å forstå det matematiske. Denne boken er veldig god, men ganske teoretisk. Den er også litt gammel, men da teorien ikke endrer seg veldig fort er nok det som står i den fortsatt aktuelt. Det finnes også bøker som tar mer for seg den praktiske biten innen direct rendering, men etter hva jeg har forstått burde du innen da ha bestemt deg for om du vil bruke OpenGL eller DirectX. Vil du bruke OpenGL må du samtidig bruke et annet bibliotek for å få til lys (OpenAL), men i DirectX er dette innebygd. Samtidig låser du deg til windowsplattformen hvis du bruker DirectX, mens hvis du bruker OpenGL kan ethvert operativsystem kjøre spillene dine med kun små endringer. Der stopper min kunnskap om hvordan gå frem. Jobber meg fortsatt gjennom "Real-time rendering". Noe annet som et spill trenger er jo selvsagt en fysikkmotor. Til denne trengs det gode kunnskaper om fysikk og matematikk, samt kunnskap om hvordan en kan gjøre om fysiske og matematiske formler til programkode. Det er også mange tutorialer på nett om disse tingene en kan se på. Som du kanskje skjønner skal det mange personer til og mange, mange, mange timer til for å lage et spill, pluss de årene en bruker for å lære seg nok. Men start med å lære deg det du vil jobbe med videre. Lek deg med blender, lek deg med C++, lek deg med andre programmeringsspråk til du bestemmer deg for hva du liker best og hva du vil drive med. Det å drive med alle tingene innen spillprogrammering er nok ikke mulig når en begynner med store spill, men kjennskap til alt/det meste er nok ikke dumt. Og det er jo selvsagt mulig å lage små spill og demoer en har laget helt selv. Takk for et langt og godt svar! Skal prøve å få noe ut av dette! Lenke til kommentar
turbz Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hvor gammel er du Dezperado, slike innlegg som dette tyder jo på særdeles liten innsikt i mange spillutvikling vil tilsi, noe som tyder på at du er enda på VGS / ikke kommet videre enn VGS. For å lære det deg som trengs for f.eks. å jobbe for funcom krever mye mer enn litt pågangsmot, håper du er klar over dette. Skal du bli programmerer må du nok belage deg på å studere i 3-5 år, ellers er det liten til ingen sjangs for å få jobb. VIlle du vært så heldig som å få jobb ville du blitt betalt betraktelig mye mindre enn dem som har studert, selv om tom. var flinkere enn dem. Lykke til, men jeg ville nok heller satt meg delmål om du vil inn i spillindustrien. For å skjønne den må du kanskje ha studert litt Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hvor gammel er du Dezperado, slike innlegg som dette tyder jo på særdeles liten innsikt i mange spillutvikling vil tilsi, noe som tyder på at du er enda på VGS / ikke kommet videre enn VGS. For å lære det deg som trengs for f.eks. å jobbe for funcom krever mye mer enn litt pågangsmot, håper du er klar over dette. Skal du bli programmerer må du nok belage deg på å studere i 3-5 år, ellers er det liten til ingen sjangs for å få jobb. VIlle du vært så heldig som å få jobb ville du blitt betalt betraktelig mye mindre enn dem som har studert, selv om tom. var flinkere enn dem. Lykke til, men jeg ville nok heller satt meg delmål om du vil inn i spillindustrien. For å skjønne den må du kanskje ha studert litt Har vell ikke noe å si hvor gammel han er? Jo tidligere han begynner jo bedre. Lenke til kommentar
Jonas9300 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Hvor gammel er du Dezperado, slike innlegg som dette tyder jo på særdeles liten innsikt i mange spillutvikling vil tilsi, noe som tyder på at du er enda på VGS / ikke kommet videre enn VGS. For å lære det deg som trengs for f.eks. å jobbe for funcom krever mye mer enn litt pågangsmot, håper du er klar over dette. Skal du bli programmerer må du nok belage deg på å studere i 3-5 år, ellers er det liten til ingen sjangs for å få jobb. VIlle du vært så heldig som å få jobb ville du blitt betalt betraktelig mye mindre enn dem som har studert, selv om tom. var flinkere enn dem. Lykke til, men jeg ville nok heller satt meg delmål om du vil inn i spillindustrien. For å skjønne den må du kanskje ha studert litt Har vell ikke noe å si hvor gammel han er? Jo tidligere han begynner jo bedre. Jeg er klar over dette. Jeg vil fortsette med webutvikling senere, etter at jeg har fått LITT peiling på dette med spillutvikling. Er 15 år. Jeg vet hvor lang tid det tar og lære slikt. Lenke til kommentar
Jonas9300 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Hvor gammel er du Dezperado, slike innlegg som dette tyder jo på særdeles liten innsikt i mange spillutvikling vil tilsi, noe som tyder på at du er enda på VGS / ikke kommet videre enn VGS. For å lære det deg som trengs for f.eks. å jobbe for funcom krever mye mer enn litt pågangsmot, håper du er klar over dette. Skal du bli programmerer må du nok belage deg på å studere i 3-5 år, ellers er det liten til ingen sjangs for å få jobb. VIlle du vært så heldig som å få jobb ville du blitt betalt betraktelig mye mindre enn dem som har studert, selv om tom. var flinkere enn dem. Lykke til, men jeg ville nok heller satt meg delmål om du vil inn i spillindustrien. For å skjønne den må du kanskje ha studert litt Har vell ikke noe å si hvor gammel han er? Jo tidligere han begynner jo bedre. Jeg er klar over dette. Jeg vil fortsette med webutvikling senere, etter at jeg har fått LITT peiling på dette med spillutvikling. Det er fordi jeg vil ha en liten oversikt over hvor likt det er Er 15 år. Jeg vet hvor lang tid det tar og lære slikt. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg ville bli jagerflygerpilot når jeg var 15.. hehe Ofte endrer man retning sikkert 4-5 ganger innen man faktisk faller ned på et valg (som kanskje ikke er noe av det man egentlig hadde tenkt på, og muligens kommer som resultat av tilfeldigheter). Det er likevel fint å ha drømmer om hva man har lyst til, og ikke gi slipp på dem selv om andre mener det er for vanseklig å klare det. Det å lære seg programmering og forskjellige programmer nå kan om ikke annet gjøre at du har noe artig å drive med som hobby i flere år fremover. Og inget spill kan måle seg mot følelsen av å faktisk lage noe helt selv =) Lenke til kommentar
Jonas9300 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Jeg ville bli jagerflygerpilot når jeg var 15.. hehe Ofte endrer man retning sikkert 4-5 ganger innen man faktisk faller ned på et valg (som kanskje ikke er noe av det man egentlig hadde tenkt på, og muligens kommer som resultat av tilfeldigheter). Det er likevel fint å ha drømmer om hva man har lyst til, og ikke gi slipp på dem selv om andre mener det er for vanseklig å klare det. Det å lære seg programmering og forskjellige programmer nå kan om ikke annet gjøre at du har noe artig å drive med som hobby i flere år fremover. Og inget spill kan måle seg mot følelsen av å faktisk lage noe helt selv =) Hehe, jeg skjønner. Jeg driver først og fremst med webutvikling. Spillutvikling er bare noe jeg skal ta en titt på. Sikkert mange som tror jeg er dum, som skal gå rett på det mest avanserte. Men jeg vet en del, og som sagt, skal jeg ikke helt sikkert fortsette med spillutvikling. Endret 2. juni 2008 av Dezperado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå