steinrawr Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Maskinen min er helt håpløs, den bare plutselig låser seg. når den låser seg (som den gjør hver eneste gang den blir slått på, etter noen minutter) mister jeg all kontroll over den, jeg kan ikke bevege musa, den reagerer ikke på tastaturet, og jeg må restarte for å bli kvitt det, med reset-knappen. og når jeg slår på kommer det samme etter en liten stund igjen........ jeg har 64 bit Vista, og følgende HW oppsett: - Cooler Master Centurion 534 Black - Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL - AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4 GHz Boxed , 4MB Cache, Socket AM2+, 125w/li> - Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700, HDMI, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16 - Sapphire Radeon HD 3870 512MB GDDR4, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI, blue PCB - Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's - Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM - Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE svart OEM - CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g, WPA/AES/WPA2, RP-SMA kontakt PC-en ble satt sammen for 4 dager siden, og frem til i går kveld/i dag har den funket helt flott.. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Brikkesettet er temmelig nytt og har hatt endel problemer. Kanskje trengs noen oppdateringer og/eller bedre innstillinger i BIOS. Selv om kortet er nytt, kan BIOS og drivere være utdatert her edit1: hva skjer hvis du tar ut ei rambrikke? edit2: ifbm. oppdateringer, sjekk at du laster til riktig revisjon (1.0 eller 1.1) Endret 18. mai 2008 av Zink Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 tester uten RAM-brikke nå. så vi får se om den liker det.... Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 oppdateringene til bios funker ikke i 64bit vista! -_- men til nå har det gådd bra uten den ene RAM-brikken. hva betyr det? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 oppdateringene til bios funker ikke i 64bit vista! -_- Håper du er klar over at bios-oppdateringer "som ikke funker", kan være meget nær total kræsj? Har sett litt på andre problemer du har med systemet. Mulig du er utsatt for The "TLB Bug" Ser ut som du har en Phenom B2 stepping. B3 stepping har denne feilen retta i chipet. Spesielt Vista 64bit er involvert og trolig ubrukelig til bios oppdatering. Beste er enten fra floppydisk, flashdisk (minnepinne) eller cd/dvd. Er haugevis av guider om how to i manualer og på nett. Gigabyte kom med oppdaterte Chipset/VGA/SATA RAID-drivere senest 7.mai. Betyr nok at de stadig retter feil og alt vil gå knirkefritt etterhvert her men til nå har det gådd bra uten den ene RAM-brikken.hva betyr det? Har trolig sammenheng med saken over. Bruk bare den ene mens det oppdateres. Når alt er i boks bør det gå fint å lempe inn mye ram Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Hmmm.. takk for hjelp så langt i hvertfall. dessuten skal jeg prøve å kjøre med begge rambrikkene igjen, og heller se om jeg kan lure meg unna problemet fremfor å flashe bios på nytt (siden dette er noe jeg aldri har gjort, og ikke vet om jeg tør)... vi får se men jeg ser at jeg har den B2 skipper versjonen på CPU, og bios kunne vært F4 istedet for versjonen jeg har: F3. men dette tar jeg når det kommer. EDIT: men nå var jeg dum, gikk 3 minutter før den stoppa opp xD såe... nå blir det full hurumei med flashing av bios og oppdatering av phenom prosessor. om jeg får det til. burde jeg bruke CD eller FLASH disk? Endret 19. mai 2008 av EMiRo Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 AMD hadde en fix og grei måte å poppdatere bios på. jeg slapp å boote usb eller floppy, og fikk et program som gjorde det på 2 minutter nå er den oppdatert, og jeg har satt all RAM tilbake i maskinen. og den har stått på i over 5 timer nå, så ser ut til at problemet er forsvunnet kunne du forresten avkrefte/bekrefte om det er kommet oppdateringer (B3 skipper) til phenomprossessoren? jeg finner nemlig ikke noe direkte driver s: Lenke til kommentar
Zink Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 AMD hadde en fix og grei måte å poppdatere bios på. jeg slapp å boote usb eller floppy, og fikk et program som gjorde det på 2 minutter nå er den oppdatert, og jeg har satt all RAM tilbake i maskinen. og den har stått på i over 5 timer nå, så ser ut til at problemet er forsvunnet Bra jobba! kunne du forresten avkrefte/bekrefte om det er kommet oppdateringer (B3 skipper) til phenomprossessoren? jeg finner nemlig ikke noe direkte driver s: B3 skipper, hva er det? Etter hva jeg forstår, så skal du se et nytt valg i BIOS der du kan enable eller disable "Patch AMD TLB Erratum" e.l. muligens tekstet litt forskjellig. Hvor dette havner i den enkelte bios-meny er trolig også forskjellig, avhengig av hvilken produsent av hk og bios. Altså ingen driver men et valg. Når du finner valget og enabler, kan maskina bli merkbart tregere i enkelte programmer. Evt. prøv å disable. Poenget med det er at AMD sier at med normalt desktop bruk (?) er det unødvendig å enable. Oppdateringen du gjennomførte har også andre rettelser enn bare denne TLB-fixen, bl.a. bedre minnetoleranse. Derfor slipper du kanskje å dra ytelsen ned. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 AMD hadde en fix og grei måte å poppdatere bios på. jeg slapp å boote usb eller floppy, og fikk et program som gjorde det på 2 minutter nå er den oppdatert, og jeg har satt all RAM tilbake i maskinen. og den har stått på i over 5 timer nå, så ser ut til at problemet er forsvunnet Bra jobba! kunne du forresten avkrefte/bekrefte om det er kommet oppdateringer (B3 skipper) til phenomprossessoren? jeg finner nemlig ikke noe direkte driver s: B3 skipper, hva er det? hahaha xD jeg mente jo selvfølgelig B3 stepping men skal ta en titt i bios og se om denne instillingen (eller noe lignende) er der, og få den disablet har ikke merket noe til at PC er treg, så tror ikke den er enablet Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 ÆSJ! nå har den begynt å låse seg igjen. men med mye lengre mellomrom.... kan det være noe programvare som er kilden til dette? bios er oppdatert. skjermkortet er i følge catalyst center oppdatert, men på can you run it, står det at det ikke har nyeste driver:s CPU vet jeg ikke! Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 nå har jeg konkludert med at det er Utorrent som fucker opp hele greia! nå har jeg prøvd med og uten utorrent, og uten skjer det ingenting galt what so ever. så ut med det og inn med noe annet takk for all hjelp:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå