Jørgen Sørheim Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg vet ikke jeg men... Hva er poenget med å kommentere når du ikke vet noe om noe? Ingenting galt med sushi. Har du spist røkelaks før? Det har heller ikke vært utsatt for varmebehandling. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg blir i hvert fall dårlig i magen av det! Lenke til kommentar
Cryogen Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Hva slags reker og scampi bruker man til sushi? Skal/kan begge deler være rå eller må de tilberedes? Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Hva slags reker og scampi bruker man til sushi? Skal/kan begge deler være rå eller må de tilberedes? Ikke spis scampi! Har du sett hvordan man lager det (ja lager)? De dyrker det frem akkurat som man dyrker frem grønnsaker. Men vel er jo det samme som all annen sushi. Men vet noen om noen gode sushi take aways i Oslo? Lenke til kommentar
Cryogen Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Ikke spis scampi! Har du sett hvordan man lager det (ja lager)? De dyrker det frem akkurat som man dyrker frem grønnsaker. Men vel er jo det samme som all annen sushi. Men vet noen om noen gode sushi take aways i Oslo? Jeg har spist det som blir servert på sushi resturanter, er det reke eller scampi? Jeg vet ikke hvordan det blir behandlet, har bare sett det på matdisken. Ok, leste nå et par blogg poster angående "scampi". Hvis halvparten av det er sant så er det litt deprimerende. Tror jeg prøver reker! Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Ooh, en sushi-tråd. Første gang jeg ser den. Jeg har spist sushi regelmessig i omtrent ti år. Jeg likte det ærlig talt ikke så godt den første gangen, men etterhvert så vokste retten på meg og nå spiser jeg det sikkert en gang i uka. Jeg pleier å spise sushi på Sakana Sushi i Prinsens gate, hovedsakelig fordi det ligger så nærme jobben min men jeg synes også man får svært mye for pengene her da det er lavere priser enn alle andre steder jeg er vært uten at det på noen måte har noe å si på kvaliteten. Jeg har også vært på Sushi House på Carl Berner, som jeg ser er blitt diskutert her, og synes det var bra, men det ligger for upraktisk til for meg til at jeg drar dit ofte. Også hatt gode opplevelser med Sushi & Wok på Majorstua og Bamboo Sushi på Bjølsen. Er man i Lillestrøm er Chi bra. Den beste sushien jeg har smakt smakte jeg på en sushirestaurant i bydelen Ikebukuro i Tokyo, som jeg dessverre ikke husker navnet på. Fikk noen skikkelig feite tunfiskstykker der som visstnok omtrent ikke selges i norske sushirestauranter, da den blir veldig dyr her, med mulig unntak av Alex Sushi (er jeg blitt fortalt). Ellers mange gode sushiopplevelser i Tokyo, men det vil føre for langt å ramse dem opp og dette stedet i Ikebukuro var det som utmerket seg mest. Vurderingen er muligens påvirket av at jeg kom rett fra et sakemesterskap. Den absolutt verste sushien jeg har smakt var på en sushiresturant langs Rue de La Harpe i Paris (tror det bare er en langs den gata). Fisken smakte helt annerledes enn normalt, som om den hadde ligget i en slags lake først. Fikk i tillegg servert en skikkelig sur og besk flaske med sake ved siden av. Lenke til kommentar
Cakenommy Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Så hvor går jeg om jeg skal ha den beste sushien i trondheim? Har hittil bare vært på Kyoto og Sushi Bar. Sushi Bar blir vel ansett på som den beste, men porsjonene er mindre og man må betale mer. Eneste som gjør at jeg heller foretrekker å dra på Sushi Bar fremfor Kyoto er lokalet. Det er mer åpent, man føler seg ikke klemt inn i et hjørne. Så synes jeg stemningen er mye bedre på Sushi Bar! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Billig og godt: Sushi Deluxe Sagene, Happy Sushi, St. Olavs plass (Oslo sentrum) Ganske billig og helt rått (!) Samurai Sushi, Tøyen Alle restaurantene har take-away. Aldri spis sushi på Mandalay Bay i Las Vegas, om du har livet kjært... Nå skal det sies at jeg fikk måltidet gratis, etter at jeg med mye om og men klarte å forklare daglig leder at jeg ikke hadde tenkt å saksøke dem, men at jeg var veldig misfornøyd. Jeg blir i hvert fall dårlig i magen av det! Da har du mest sannsynlig spist på feil sted. Sushi er noe av den reneste og sunneste maten du kan spise, om det er laget slik det skal. Endret 14. november 2012 av Aiven Lenke til kommentar
code Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 (endret) Hopper inn i denne tråden selv. Har vært stor elsker av sushi en god stund nå, og bortsett fra de sjokolade påske eggene med hvit fyll man får kjøpt kun en hvis tid på året, så er sushi det beste jeg kan servere til meg selv. Uheldig hvis er jeg en fattig student og har liten råd til å kjøpe sushi daglig, tenkte derfor på å lage det hjemme. Men det virker jo som det nesten er dyrere å lage det selv enn å kjøpe på restaurant med en kilo pris på nesten 200kr fisken, da ser vi bort ifra prisen for alt det andre vi trenger. Noen som har regnet litt på dette? Hvor mye sushi(nigiri) får man egentlig ut av en pakke Salma laks, blue dragon sushi ris, ris eddik? Også, la oss si du lager så mye sushi som mulig ut av hva du kjøper. Hvor lenge kan dette lagres, uten at det går dårlig, og forsatt er spiselig etterpå? Endret 26. november 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Vel, det er fint mulig å lage enkel sushi på budsjett. Du kan til nøden bruke grøtris i stedet for sushiris eller kjøpe større mengder i bulk fra innvandrerbutikker, standard sushieddik og med 200g salma bør du kunne lage en god del nigiri. Vil tro du bruker en femtilapp på 20 biter nigiri. Skal du derimot over på ulike typer maki blir det en del ekstra i form av nori og eventuellt tilbehør. Jeg har laget godt variert sushi til 15 personer for en tusenlapp though. Det bør derimot ikke lagres alt for lenge. Selv om jeg foretrekker min best nylaget, bør den holde seg en dag eller to i en godt lukket boks i kjøleskap. Endret 27. november 2013 av Zetheus Lenke til kommentar
liealot Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg har flytta til Malmö, og det jeg savner mest er alle sushi stedene i oslo... Finnes bra sushi i malmö, men koster deretter. Den billige sushien her er dyrere og dårligere enn i oslo. trist. spiser alltid sushi hver gang jeg er 'hjemme' i norge! ps alex sushi er svinbra, og koster deretter. i min mening verdt opplevelsen, bestill en av de dyrere menyene som må bestilles i god tid hvis du er entusiast, og sjøgress-salaten. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Noen som har tips på hvordan få nori "sprø"? Tenker da ikke på crispy som kjeks. Men ikke seig slik den har en tendens til å bli? På resturanter så pleier den nesten alltid å ha en deilig konsistens. Noen ganger når en er ferdig med å tygge hjemmelaget maki er nori'n igjen som en seig ball i munnen Har lagt merke til at jo fuktigere risen er, jo seigere blir nori'n (naturlig nok). Men risen må jo være så seig at den henger sammen, og selv da syntes jeg nori'n blir for seig. Har det noe med at nori ark en kjøper i butikken ikke er samme som restauranter kjøper inn? Nori er jo stekt i utgangspunktet. Bør en kanskje steke den litt til når en tar de ut av pakken? Har ikke investert i trebolle for å avkjøle risen i enda. Mulig risen blir tørrere da, men fortsatt klebrig nok? Og at det hjelper? Endret 3. juli 2014 av Nervevrak Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 En tråd om sushi.... Hmm... Finnes det en potetgulltråd og en pannekake tråd ennå? Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 (endret) Måtte prøve etter å funnet denne. Hadde ikke brødrister, så fant frem varmluftpistolen fra garasjen. Funket supert. Tar en å smaker på Nori'n ut av pakken er den ganske seig (blue dragon denne gangen). Etter en varmluftpistol smakte den mer, og straks langt fra seig. Da var det bare å prøve. Whoot, dette ble noe annet. Nå var Nori straks mye bedre å spise Men fortsatt litt igjen til resturant smak. Eneste var Blue dragon risen (mørk pakke, men trodde den skulle være lys?). Etter oppskriften ble den ganske seig og deigete om en jobbet for lenge med den. Tror jeg må innom en sjappe i Oslo neste gang å ta med en bag med ordentlig ris Endret 5. juli 2014 av Nervevrak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå