Gå til innhold

En tråd for oss som elsker sushi.

Anbefalte innlegg

Okei, siden dett er den offisielle sushi-tråden slenger jeg inn et spørsmål her, jeg har utrolig lyst til å prøve sushi - og da lurer jeg på, hva anbefaler nettopp du, og hvorfor? takker for alle svar :)

Laks, rå laks ris og soya saus, det er den eneste sushien jeg liker :)

Når du er et sted der de selger sushi så spør du om du kan få X antall laks.

mvh. WildWolF

EDIT: Kanskje vi skal arrangere sushi party? XD

Endret av WildWolF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er aller mest glad i sashimi, mest fisk og mindre ris. :) Kan nå anbefale Kitty Sushi på Grünerløkka, både til take-away og til å spise der. Ellers har jeg vært fornøyd med Sushi Express i Parkveien til take-away, men nå bor vi plutselig 3 kvartaler unna Kitty Sushi. :) Den beste sushien og sashimien jeg har spist var også i Japan, selv om man får tak i mye godt i Oslo. Det værste jeg har vært borti var på en dodgy liten sjappe i Stockholm. Nei, tunfisk skal ikke være så neonrosa at det SMITTER AV på risen...

Favorittbiter: Kamskjell med rogn.

Lenke til kommentar

Hvis noen tilfeldigvis skulle innom Spandau-strøket i Berlin, så sørg i liv og død for å besøke Japanrestauranten der. Litt billigere sushipriser, men aldri har jeg smakt så lekker sushi :)

Mine høydepunkter i et sushimåltid må være de krispe halene på reka (og når alle andre rundt bordet ikke gidder å spise dem selv) og makirullene!

Lenke til kommentar
Hvis noen tilfeldigvis skulle innom Spandau-strøket i Berlin, så sørg i liv og død for å besøke Japanrestauranten der. Litt billigere sushipriser, men aldri har jeg smakt så lekker sushi :)

...

Takk for tips, reiser til Berlin på fredag. :) Husker du noen navn?

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke noen navn, men sushirestauranten ligger sånn omtrent i Breite Str. 35, 13597 Berlin :) Det er riktignok et stykke unna sentrum da - det beste framkomstmiddelet er å ta toget til Spandau (som forøvrig er en veldig koselig bydel av Berlin) for en økonomisk tur, eller å bare ta taxien om man er ivrig nok. Jeg har sett flere sushirestauranter iblant dönerkebabsjappene rundt omkring i sentrum også, men jeg hadde ikke tida til å se og nyte dem. Hadde tross alt oppholdsstedet i Spandau, så det passet veldig bra - ble en del sushi. La ved et raskt bilde fra det jeg bestilte der fra en sommertur i fjor :)

post-101820-1215289718_thumb.jpg

Edit: Er sikker på at det finnes bedre alternativer andre steder enn i Spandau, men erfaringsmessig var i alle fall både maten og strøket en hyggelig opplevelse :D

Endret av Nuust
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en lag det selv greie. Kjøpte maki for det er det jeg liker best. Elsker smaken av risen og sjøgresset. Det var veldig lett, varm opp ris i microen, hell over noe edikk, slenge risen på sjøgresset og rulle i vei.

Vet ikke hva det er med andre men jeg liker ingefæren veldig godt. Og jeg bruker masse wasabi, må bare puste ut med nesen mens man tygger, ellers får du en nesesviopplevelse du ikke vil glemme.

Noen som vet hvordan man lager uten et kit? Kjøe fra ei innvandresjappe og mekke. Hva slags ris og den edikken. Risen ble skikkelig klissete og deilig.

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar

Sammy's i Tønsberg (ved McD) skal visst ha god Sushi. Har ennå til gode å spise der, men det kommer!

Laget maki om søndagen og det ble et vellykket resultat! I tillegg til ris og nori hadde jeg laks, avocado og agurk. Absolutt ikke værst at all! Tenkte jeg kunne lage litt ris ikveld og ha med sushi på skolen imorgen. Holder sushi'en 3timer fra jeg tar den ut av kjøleskapet til jeg spiser den på skolen? Tenker mest på lakser her igrunn...

Virker som om det er lite begeistring for kylling i sushi, noen grunn for dette? Steke kylling, og ha den i maki'en enten varm eller kald må være dødsdigg ^^

EDIT:

Dynejonas: Ris skal være av typen som klebrer seg lett, jeg bruker sjasmin og det funker greit (bruk batismati om du vil ha tørr ris, som man selvsagt vil ha til alt annet). Sushieddik kan du kjøpe (denne er litt mildere), eller du kan varme eddik og litt sukker i en panne, som helles i risen etter den er delvis avkjølt.

Gå på youtube, jeg fant masse bra der ^^

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har dere prøvd å lage sushi hjemme?

Jepp gjør det hele tiden. Da jeg jobbet i utlandet spiste jeg sushi daglig og ble hekta.

Er ikke så vanskelig og det er uendelig med kombinasjoner!

Favoritten min er fritert kongereker som er rullet sammen med avokado(maki).

Som standard sushi "roll" er det som oftest med crabstick, avokado, litt majones.

Som Nigiri er det som oftest kongereker og laks det går i!

M

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...