ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Phannyboy: Er ikke du selv på hans alder? Forøvrig tar du feil angående både kystjegerkommandoen, marinejegerkommnadoen, forsvarets spesialkommando og hærens jegerkommando. Du kommer fint inn med +-0,5 i syn, i følge "Marinejegerkommandoen svarer" på milforum.no. Alt som trengs er å bestå en synstest, du trenger (i motsetning til for pilotutdannelsen) ikke perfekt syn. Går fint å bestå en synstest med litt svekket syn, grensen for hvor det er praktisk mulig er flytende, og mulig å trene opp. Eg skal inn i år, så er ikke like gammel som han. Går VK2. Jeg har selv pratet med operatører fra FSK og MJK (utdanningsmesse og kontakt). De sa til meg at dersom jeg ikke klarte å få 9 på synstesten deres (jeg har 0,5 på hver øye) så kom jeg ikke inn. Dette står også på siden deres. Testen er mye værre enn den på sesjonen i og med at de er mye strengere. Med andre ord så kommer man ikke inn med 0,5 i syn. Selv fikk jeg 7 på sesjon. EDIT: Jeg skal ikke si at jeg har rett, men det er dette eg har blitt fortalt gjennom mine kilder. EDIT 2: Dette skrev FSK-Kontakt på mail til meg: "Kravet er 100 % på syn, dvs. karakter 9" Endret 20. mai 2008 av Phannyboy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Phannyboy: Altså er du på hans alder. Akkurat som jeg er. Ifølge marinejegerkommandooffiseren på milforum.no så er det fullt mulig å komme seg igjennom synstesten selv om du har litt svakt syn. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Phannyboy: Altså er du på hans alder. Akkurat som jeg er. Ifølge marinejegerkommandooffiseren på milforum.no så er det fullt mulig å komme seg igjennom synstesten selv om du har litt svakt syn. Visst ikke at VG1 var det samme som VK2, men det er vel det da Det kan godt være MJK ikke stiller like strenge krav som FSK / HJK på det feltet der, men det er iallefall det som er kravet fro FSK Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Phannyboy: Kravet til FSK er at du består synstesten. Det er mulig å bestå den selv om du er litt svaksynt. Og "på samme alder" betyr ikke "like gammel", det vet du godt. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Phannyboy: Kravet til FSK er at du består synstesten. Det er mulig å bestå den selv om du er litt svaksynt. Og "på samme alder" betyr ikke "like gammel", det vet du godt. Med "alder" så mente jeg like gammel. FSK-Kontakten sa at det var 100% syns krav, altså 9 på synstesten. Jeg har selv 0.5 i syn og jeg fikk 7 på synstesten på sesjon, derfor vet eg at jeg ikke kommer til å klare 9 på FSK synstesten. Det sier seg selv. Dermed vil jeg konkludere med at eg, med0.5 i syn ikke ville komt inn. Om de gjør unntakt, o.l. er en annen sak Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 må berre seie det at eg ikkje veit om eg har nøyaktig 0.5 +/- i syn. Eg har berre funne ut at synet mitt ikkje er perfekt (problem med å lese på tavla bak i klasserommet) og reknar med at synet då er opp til 0.5 nedsett, kanskje litt mindre, det finn eg ut på sesjon neste år Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Du skreiv "For det første så må du ikke høre på hva personer på din alder forteller om militæret. " Du er bare to år eldre enn ham. Folk i første klasse har nok hørt mye fra de som er et par år eldre, sannsynligvis fra slike som deg og meg, som skal inn i militæret til høsten og dermed har lest på nettet og spurt litt rundt her og der. Og som sagt, det går fint an å trene litt slik at du klarer å se tilfredsstillende, selv med 0,5 i brillestyrke. Problemet er at synet stort sett blir verre etter hvert, til det etter hvert stabiliserer seg. Om det har stabilisert seg på 0,5 skal det fint gå an å få full uttelling på synstesten. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Du skreiv "For det første så må du ikke høre på hva personer på din alder forteller om militæret. "Du er bare to år eldre enn ham. Folk i første klasse har nok hørt mye fra de som er et par år eldre, sannsynligvis fra slike som deg og meg, som skal inn i militæret til høsten og dermed har lest på nettet og spurt litt rundt her og der. Mitt tips er å høre på alle som har noe å fortelle, men ta alt med en liten klype salt. Får du høre historier fra folk som har vært inne i samme tjeneste som du skal inn i, så kan det ofte hende at de slenger på litt ekstra ting for å få ting til å høres værre/bedre ut og vil gjerne skryte litt ekstra av avdelingen sin. Men det skal også sies at det er slike historier som jeg syns er mest insteressant å høre om før jeg skal inn i Pbn i januar. Jeg syns ikke alder har noe å si på informasjonskapasiteten til folk, men det kan nok oppfattes at personer med en eventuell bakgrunn fra forsvaret/intops etc er mer troverdig. Men for all del, er det en som er to år yngre enn meg som kommer med interessant informasjon så setter jeg stor pris på det. Må benytte sjansen til å ønske alle sammen lykke til i forsvaret. Vet at du Phannyboy skal opp å til jegerkompaniet. Kanskje vi snakkes en gang i nord. En helgepils i Tromsø eller noe:) Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Du skreiv "For det første så må du ikke høre på hva personer på din alder forteller om militæret. "Du er bare to år eldre enn ham. Folk i første klasse har nok hørt mye fra de som er et par år eldre, sannsynligvis fra slike som deg og meg, som skal inn i militæret til høsten og dermed har lest på nettet og spurt litt rundt her og der. Og som sagt, det går fint an å trene litt slik at du klarer å se tilfredsstillende, selv med 0,5 i brillestyrke. Problemet er at synet stort sett blir verre etter hvert, til det etter hvert stabiliserer seg. Om det har stabilisert seg på 0,5 skal det fint gå an å få full uttelling på synstesten. Folk som er på den alderen (første året på videregående) sier gjerne de har peiling på ting, og overdriver fort for at ting skal høres bedre ut. F.eks. "broren min var i militæret og det er enesten ingen som kommer inn i militæret lengre". Osv. De undersøker ikke, de bare tar folk på ordet og sier det videre. Har erfart det der gang på gang. Eneste måten man kan "trene" synet på er å venne det til lange distanser, som f.eks. ved å se utover fjorden på et fjell lang borte før man går å tar synstesten. Prøv å ikke les noen blader, se på tv eller spille pc (eller noe annet som tilsier at du må se nøye etter på korte avstander) dagen før / samme dag som du skal ta synstesten. Vær også uthvilt osv. Da vil du kunne maksimere resultatet på synstesten. Poenget mitt er at de krever 100% syn i spesialstykene, noe 0.5 ikke er. Eg har selv 0.5 i syn og eg fikk som sagt ikke 9 på sesjon. Selv om han var veldig snill han som stod der. Får man ikke 9 så får man ikke 9, og da kan man ikkje si "men eg har jo bare 0.5". Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Phannyboy: Du er på den alderen du også! Slutt å hev deg selv over andre på den måten, det er nærmest kvalmende. Massevis av folk i tredje klasse som sier akkurat det samme. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Må benytte sjansen til å ønske alle sammen lykke til i forsvaret. Vet at du Phannyboy skal opp å til jegerkompaniet. Kanskje vi snakkes en gang i nord. En helgepils i Tromsø eller noe:) Jegerkompaniet har vinterøvelse i indre troms, da blir det nok å sette opp observasjonsposter for å observere panserbataljonen Min jobb blir da så klart å ta ut key personell med 12.7 MØR en min Du blir da så klart en av key personella Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Phannyboy: Du er på den alderen du også! Slutt å hev deg selv over andre på den måten, det er nærmest kvalmende. Massevis av folk i tredje klasse som sier akkurat det samme. Heve meg over andre? Eg har da aldri heva meg over andre? Eg sier det slik eg oppfatter det. Jeg var selv slik når eg gikk første året på videregående. Eg trodde eg hadde peiling på militæret fordi eg var interessert i militæret, 2 år etterspå skjønner eg hvor utrolig feil eg faktisk hadde. Militæret, slik eg ser det i dag, er totalt annerledes enn det eg trodde det var for 2 år siden. Og ja, det er utrolig mange i tredje klasse som sier akkurat det som eg sa i første klasse. Sammenligner militæret med filmer, CS, BF, you name it. Det eneste de tenker på er å kunne bruke de festeste våpenene, skyte mest skudd og kjøres mest tanks. De sprer historier som hverken har kredibilitet eller snev av realisme, men folk som ikkje vet så mye om det tar det for rå fisk og tror det er slik det er. Eg sier langt i fra at eg har mer peiling enn andre, meg eg sprer ikke historier eg hører fra broren til en kompis av lillebroren min. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Må benytte sjansen til å ønske alle sammen lykke til i forsvaret. Vet at du Phannyboy skal opp å til jegerkompaniet. Kanskje vi snakkes en gang i nord. En helgepils i Tromsø eller noe:) Jegerkompaniet har vinterøvelse i indre troms, da blir det nok å sette opp observasjonsposter for å observere panserbataljonen Min jobb blir da så klart å ta ut key personell med 12.7 MØR en min Du blir da så klart en av key personella Hehe.. du har jo ett lite fortrinn av augustinnrykk da, mens jeg har januarinnrykk. Jeg forelår at jeg merker meg med ett lite kryss på hjelmen så lar du meg leve når du har meg i siktet:) Jeg får heller stole på mine stormegenskaper å overraske dere. Spennende blir det uansett! Vet du hvordan disse vinterøvelsene funker? Hvem jobber sammen? Har du forresten tenkt på utenlandstjenste etter førstegangstjeneste? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Må benytte sjansen til å ønske alle sammen lykke til i forsvaret. Vet at du Phannyboy skal opp å til jegerkompaniet. Kanskje vi snakkes en gang i nord. En helgepils i Tromsø eller noe:) Jegerkompaniet har vinterøvelse i indre troms, da blir det nok å sette opp observasjonsposter for å observere panserbataljonen Min jobb blir da så klart å ta ut key personell med 12.7 MØR en min Du blir da så klart en av key personella Hehe.. du har jo ett lite fortrinn av augustinnrykk da, mens jeg har januarinnrykk. Jeg forelår at jeg merker meg med ett lite kryss på hjelmen så lar du meg leve når du har meg i siktet:) Jeg får heller stole på mine stormegenskaper å overraske dere. Spennende blir det uansett! Vet du hvordan disse vinterøvelsene funker? Hvem jobber sammen? Har du forresten tenkt på utenlandstjenste etter førstegangstjeneste? Spurte befalet om vinterøvelsene, og da sa han at det kunne bli alt fra NATO øvelse, øvelse med forksjellige deler av forsvaret eller med andre sodlater fra andre land som er på besøk på GP. Tror det var noe sånt Men iallefall så kjører vi snøscooter fra Porsangermoen til Indre troms, det blir moro Jeg skal på FSK opptaket i 2009, så får vi se hvordan det går Dersom jeg ikkje klarer det så skal jeg ta meg 1-3 år som grenader i Jegerkompaniet Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Phannyboy: Du er på den alderen du også! Slutt å hev deg selv over andre på den måten, det er nærmest kvalmende. Massevis av folk i tredje klasse som sier akkurat det samme. Heve meg over andre? Eg har da aldri heva meg over andre? Eg sier det slik eg oppfatter det. Jeg var selv slik når eg gikk første året på videregående. Eg trodde eg hadde peiling på militæret fordi eg var interessert i militæret, 2 år etterspå skjønner eg hvor utrolig feil eg faktisk hadde. Militæret, slik eg ser det i dag, er totalt annerledes enn det eg trodde det var for 2 år siden. Og ja, det er utrolig mange i tredje klasse som sier akkurat det som eg sa i første klasse. Sammenligner militæret med filmer, CS, BF, you name it. Det eneste de tenker på er å kunne bruke de festeste våpenene, skyte mest skudd og kjøres mest tanks. De sprer historier som hverken har kredibilitet eller snev av realisme, men folk som ikkje vet så mye om det tar det for rå fisk og tror det er slik det er. Eg sier langt i fra at eg har mer peiling enn andre, meg eg sprer ikke historier eg hører fra broren til en kompis av lillebroren min. Jeg skjønner hva du mener Phannyboy. Det er sikkert endel (både førsteklassinger og tredjeklassinger) som blir påvirket av amerikanske krigsfilmer, spill osv osv som tror at det er slik det blir i tjenesten og kanskje uttaler ting de ikke helt har peiling på. Det er menneskelig å feile, men jeg mener man skal gjøre det man kan for å gi ut riktig info. Jeg har helt sikkert gjort denne feilen selv, men dette har da skapt diskusjoner og det er slik jeg har lært nye ting. La oss nå ikke diskutere om hvem som har størst kapasitet med å besvare spørsmål, 1. eller 3. klassinger. Man skal ikke undervurdere folk pga alder, men ta ting med en klype salt. Sjekk gjerne med flere kilder og sammenlikne de svarene du får. Dette skaper ett flott helhetsinntrykk Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Må benytte sjansen til å ønske alle sammen lykke til i forsvaret. Vet at du Phannyboy skal opp å til jegerkompaniet. Kanskje vi snakkes en gang i nord. En helgepils i Tromsø eller noe:) Jegerkompaniet har vinterøvelse i indre troms, da blir det nok å sette opp observasjonsposter for å observere panserbataljonen Min jobb blir da så klart å ta ut key personell med 12.7 MØR en min Du blir da så klart en av key personella Hehe.. du har jo ett lite fortrinn av augustinnrykk da, mens jeg har januarinnrykk. Jeg forelår at jeg merker meg med ett lite kryss på hjelmen så lar du meg leve når du har meg i siktet:) Jeg får heller stole på mine stormegenskaper å overraske dere. Spennende blir det uansett! Vet du hvordan disse vinterøvelsene funker? Hvem jobber sammen? Har du forresten tenkt på utenlandstjenste etter førstegangstjeneste? Spurte befalet om vinterøvelsene, og da sa han at det kunne bli alt fra NATO øvelse, øvelse med forksjellige deler av forsvaret eller med andre sodlater fra andre land som er på besøk på GP. Tror det var noe sånt Men iallefall så kjører vi snøscooter fra Porsangermoen til Indre troms, det blir moro Jeg skal på FSK opptaket i 2009, så får vi se hvordan det går Dersom jeg ikkje klarer det så skal jeg ta meg 1-3 år som grenader i Jegerkompaniet Høres ut som en god plan:) Øvelsene i Indre-Troms høres hvertfall helt fantastisk ut. Nydelig natur og mange fantastiske opplevelser. Jeg har også vurdert FSK, men jeg vet ikke helt enda hva jeg ønsker:) Forsvaret tilbyr så mange spennende ting. TMBN f eks, skaffe seg litt erfaring og så kanskje prøve seg på FSK litt senere. Uansett.. lykke til i Porsandermoen. Snøscooter er morsomt:D Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Må benytte sjansen til å ønske alle sammen lykke til i forsvaret. Vet at du Phannyboy skal opp å til jegerkompaniet. Kanskje vi snakkes en gang i nord. En helgepils i Tromsø eller noe:) Jegerkompaniet har vinterøvelse i indre troms, da blir det nok å sette opp observasjonsposter for å observere panserbataljonen Min jobb blir da så klart å ta ut key personell med 12.7 MØR en min Du blir da så klart en av key personella Hehe.. du har jo ett lite fortrinn av augustinnrykk da, mens jeg har januarinnrykk. Jeg forelår at jeg merker meg med ett lite kryss på hjelmen så lar du meg leve når du har meg i siktet:) Jeg får heller stole på mine stormegenskaper å overraske dere. Spennende blir det uansett! Vet du hvordan disse vinterøvelsene funker? Hvem jobber sammen? Har du forresten tenkt på utenlandstjenste etter førstegangstjeneste? Spurte befalet om vinterøvelsene, og da sa han at det kunne bli alt fra NATO øvelse, øvelse med forksjellige deler av forsvaret eller med andre sodlater fra andre land som er på besøk på GP. Tror det var noe sånt Men iallefall så kjører vi snøscooter fra Porsangermoen til Indre troms, det blir moro Jeg skal på FSK opptaket i 2009, så får vi se hvordan det går Dersom jeg ikkje klarer det så skal jeg ta meg 1-3 år som grenader i Jegerkompaniet Høres ut som en god plan:) Øvelsene i Indre-Troms høres hvertfall helt fantastisk ut. Nydelig natur og mange fantastiske opplevelser. Jeg har også vurdert FSK, men jeg vet ikke helt enda hva jeg ønsker:) Forsvaret tilbyr så mange spennende ting. TMBN f eks, skaffe seg litt erfaring og så kanskje prøve seg på FSK litt senere. Uansett.. lykke til i Porsandermoen. Snøscooter er morsomt:D Gleder meg som en ferskvannsørret i atlanterhavet Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Sleit med å komme inn?... Jeg sleit med å komme ut jeg :S Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Jeg var på sesjon tidligere i år, men om jeg vil utsette førstegangstjeneste noen år, kan jeg gjøre dette etter å ha fått innkalling? Eller må dette ordnes på forhånd før de begynner å kalle inn folk? Endret 24. mai 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg var på sesjon tidligere i år, men om jeg vil utsette førstegangstjeneste noen år, kan jeg gjøre dette etter å ha fått innkalling? Eller må dette ordnes på forhånd før de begynner å kalle inn folk? Nå skal det ganske mye til for at du får utsetta førstegangstjenestn hvis du blir kalt inn. Det finnes alikavell noen muligheter. De kan du lese om her. http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/utsettelseogfritak/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå