Assbear Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Eg høyrde i dag at sjølv om du søker for å komme inn i forsvaret (førstegangstjeneste) så er det ikkje sikkert at du kjem inn. Kjem eg inn visst eg har under 0.5+/- i syn og er i relativt god form? Kva er det som avgjer? Endret 18. mai 2008 av assbear Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Eg høyrde i dag at sjølv om du søker for å komme inn i forsvaret (førstegangstjeneste) så er det ikkje sikkert at du kjem inn. Kjem eg inn visst eg har under 0.5+/- i syn og er i relativt god form?Kva er det som avgjer? Klart du kommer inn om du vil. Dersom du ikke får inkalling så ringer du og sier du vil inn. Absolutt ingenting som skal hindre at du får komme inn ;-) Det som avgjør det er interesse og resultat på sesjon, samt i ettertid (Ringe VPV, sende mails, osv). 0,5 i syn gir deg ikke noen komplikasjoner. Men du kan ikke bli fallskjermjeger uten å ha tatt laseroperasjon. Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 ok alt som må til er at eg kanskje må ta kontakt, altså Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 ok alt som må til er at eg kanskje må ta kontakt, altså Militæret liker fort som er engasjerte og viser lyst til å komme inn så det hjelper sikkert litt å ta en telefon til VPV. Lenke til kommentar
BUDS Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Hadde du tenkt på innrykk nå til sommeren?I såfall hvilken type tjeneste kunne du tenkte deg? Tror nemlig mange avdelinger begynner å bli fulle på folk (kjk og jegerkompaniet f.eks). Uansett ønsker jeg deg lykke til, forsvaret trenger alltid motiverte folk:) Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Hadde du tenkt på innrykk nå til sommeren?I såfall hvilken type tjeneste kunne du tenkte deg? Tror nemlig mange avdelinger begynner å bli fulle på folk (kjk og jegerkompaniet f.eks). Uansett ønsker jeg deg lykke til, forsvaret trenger alltid motiverte folk:) Ut ifra slik jeg forstår trådstarter, så har han nok en liten stund før han skal inn.. kanskje nettopp vært på sesjon og er litt spent og derfor spørs litt om sjansene på å bli kalt inn. Uansett... årets innrullering begyner å bli fulle de fleste steder. Sist jeg sjekka med vpv så var det bare css-bataljonen som hadde plasser igjen, men det er nok helt sikkert feil. Uansett så er du kanskje litt seint ute med å melde interesse for augustinntaket, kanskje januar med f eks garden og panserbataljonen er noe å prøve på. Derimot hvis trådstarter nettopp er ferdig med sesjon så må han nok vente til januar/februar før han får vite om han blir kalt inn, men det kan være smart og bare sende en mail til vpv og si at du er motivert og har lyst til å komme inn. Lenke til kommentar
BUDS Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Ja, tenkte på det samme. GSV har vell også et innrykk om vinteren om jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ja, tenkte på det samme. GSV har vell også et innrykk om vinteren om jeg ikke tar helt feil? Det stemmer at de har ett inrykk i januar også, men GSV er vel en ganske populær avdeling så det blir nok vanskelig å finne en plass der. Hvis trådstarter skal inn i årets innrykk må personen nesten ta til takke med det som er ledig. Kan ikke ha for store forhåpninger med tanke på avdelingsvalg. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Klart du kommer inn om du vil. Dersom du ikke får inkalling så ringer du og sier du vil inn. Absolutt ingenting som skal hindre at du får komme inn ;-) Såfremt du blir erklært tjenestedyktig. I tillegg bør du holde deg unna narkotiske midler og ellers ha bra vandel. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) 0,5 i syn gir deg ikke noen komplikasjoner. Men du kan ikke bli fallskjermjeger uten å ha tatt laseroperasjon. Mener å huske at laserjustering av øynene ikke er bra nok, men at det må være 100% riktig syn edit: Nei glem det, jeg blandet med marinejeger Endret 19. mai 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 0,5 i syn gir deg ikke noen komplikasjoner. Men du kan ikke bli fallskjermjeger uten å ha tatt laseroperasjon. Mener å huske at laserjustering av øynene ikke er bra nok, men at det må være 100% riktig syn edit: Nei glem det, jeg blandet med marinejeger Men 0,5 i syn er jo ikke så mye. Hadde vært fint om trådstarter kunne skrevet litt om hvilken tjeneste han ønsker å prøve seg på, så kan folk komme med erfaringer om personer med briller/linser osv i tjeneste. Jeg kjenner et par stykker som har gjennomført en ganske hard militærtjeneste med briller. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvilken har tjeneste da, ble nysgjerring nå siden jeg bruker briller selv, og skal sikkert inn etter jeg er ferdig med universitetsgraden. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvilken har tjeneste da, ble nysgjerring nå siden jeg bruker briller selv, og skal sikkert inn etter jeg er ferdig med universitetsgraden. Kjenner til et par som har fullført tjeneste i 2bn og stormesk og stridsesk i Panserbataljonen. Skal selv inn i pbn i januar og gleder meg utrolig mye! Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Okay låter lovende for meg også da Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Okay låter lovende for meg også da hehe.. høres bra ut! Hva er grunnen til at du bruker briller.. er det bare vanlig korrigering av styrke? Hvis du ønsker å dra til intops etter førstegangstjenesten, så finnes det egne regler for bruk av briller osv osv (husker ikke de i hodet nå). I værstefall kan du jo laserkorrigere øynene. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Jeg er nærsynt Ja har tenkt på derre INTOPS kravene litt. Hadde jo egentlig planer om å søke meg til befalskole, men vet ikke helt hvordan det blir når jeg bruker briller. Endret 19. mai 2008 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg er nærsynt Ja har tenkt på derre INTOPS kravene litt. Hadde jo egentlig planer om å søke meg til befalskole, men vet ikke helt hvordan det blir når jeg bruker briller. Briller er i utgangspunktet ikke negativt i hæren. Eneste avdelingene som ønsker at du gjør en laseropperasjon er etter det jeg vet marine/fallskjerm/kystjeger osv, men slik jeg har forstått det så er ikke det noe du har sett for deg. Derfor står du ganske fritt når du skal velge tjenestested, men kan jo være greit å ringe med vernepliksverket og bare høre hva de sier. Har du tenkt på bruk av linser? Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Det er ei god stund til eg skal i militæret, går VG1 no så eg har ikkje vore til sesjon endå. Eg berre vart litt skremt då eg plutseleg fekk høyre at eg kanskje ikkje kjem inn sjølv om eg er motivert, noko som altså er feil. Eg har ikkje heilt bestemt meg enno om eg berre skal inn til førstegangstjeneste i militæret eller om eg vil utdanne meg i militæret. Eg har lyst å ta ein laseroperasjon når auga mine er ferdig "innstilt" då eg ikkje har lyst å bruke briller eller linser Har de nokre erfaringar om kva eg ikkje kan komme inn på enten med 0.5 i syn eller etter å ha tatt ein laseroperasjon? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det er ei god stund til eg skal i militæret, går VG1 no så eg har ikkje vore til sesjon endå. Eg berre vart litt skremt då eg plutseleg fekk høyre at eg kanskje ikkje kjem inn sjølv om eg er motivert, noko som altså er feil.Eg har ikkje heilt bestemt meg enno om eg berre skal inn til førstegangstjeneste i militæret eller om eg vil utdanne meg i militæret. Eg har lyst å ta ein laseroperasjon når auga mine er ferdig "innstilt" då eg ikkje har lyst å bruke briller eller linser Har de nokre erfaringar om kva eg ikkje kan komme inn på enten med 0.5 i syn eller etter å ha tatt ein laseroperasjon? For det første så må du ikke høre på hva personer på din alder forteller om militæret. De tror de kan alt om militæret og vil stå frem som mennesker av episk intelektuell standard i forhold til alle andre. De har feil. Uansett om de har bror, søster, far, mor, bestefar, bestemor, tante, onkel, søskenbarn, grandonkel, grandtante, oldefar, oldemor, tippoldefar / mor og mere med, i militæret, og det er derfra de vet alt de vet, så er det mest sannsynlig feil det de sier, eller ikke hele sannheten. Nå skal ikkje eg skryte på meg så alt for mye kunnskap om militæret da eg ikkje har vert der selv (skal inn i August), men litt kunnskap og forståelse har eg. Jeg vil anbefale deg å lete litt rundt på www.mil.no og se igjennom de forskjellige avdelingene sånn at du får en oversikt over hva som appelerer mest til deg. Send gjerne noen mails til kyndige personer dersom du har spørsmål du vil ha besvart. Ta først og fremst for deg førstegangstjenesten, så ser du hvordan du trives der før du satser på videre utdanning. Men dersom du vurderer utdanning f.eks. i Spesialstyrken så burde du allerede nå begynne å tenke litt på trening. Treningsprogrammer og tips finner du på www.fallskjermjeger.no (blant annet). Med 0,5 nedsatt syn så kommer du ikke inn i følgende avdelinger under førstegangstjenesten: Fallskjermjeger og Kystjeger (kanskje det er flere, men det er disse jeg kan) Med 0,5 nedsatt syn så kommer du ikke inn i følgende avdelinger under utdanning: Forsvarets Spesialkommando, Marinejegerkommandoen, Luftforsvarets flygerskole, Kystjegerkommandoen. (kanskje det er flere også). Dersom du får tatt laseroperasjon (kan gjøres under førstegangstjenesten, men ikke av militæret) kan du bli hva du vil (så lenge lasertypen er godkjent av militæret) utenom Luftforsvarets Flygerskole. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Phannyboy: Er ikke du selv på hans alder? Forøvrig tar du feil angående både kystjegerkommandoen, marinejegerkommnadoen, forsvarets spesialkommando og hærens jegerkommando. Du kommer fint inn med +-0,5 i syn, i følge "Marinejegerkommandoen svarer" på milforum.no. Alt som trengs er å bestå en synstest, du trenger (i motsetning til for pilotutdannelsen) ikke perfekt syn. Går fint å bestå en synstest med litt svekket syn, grensen for hvor det er praktisk mulig er flytende, og mulig å trene opp. Endret 20. mai 2008 av Herrbrun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå