Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Handle aksjer i Netfonds under 18 år?

Arne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om det finst noen måte å handle aksjer i f. eks. netfonds uten å være 18 år? Jeg forstår det slik at man oppretter en kundekonto hos netfonds som man kan sette inn penger på, og som man kan kjøpe/selge aksjer for. Det blir dermed et slags kontantkort, og man kan ikke bruke mer enn man har?

Noen som vet om hvordan man kan få dette til? Eventuelt hvordan man kan lage en fiktiv portefølje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, ja, du kan bare bruke pengene du overfører til depotkontoen din hos Nordnet også, så lenge du ikke har tegnet belåningsavtale.

Nordnet og Netfonds er arge konkurrenter, og ikke så langt fra hverandre på priser og tjenester.

Lenke til kommentar
Jeg synst nordnett ser hakket mer brukervennlig ut!

Må jeg sende inn pass og leg og underskrift av foreldre og sværa papirmølle eller er det bare å opprette via internett?

Du må sende inn underskrift fra foreldre + gyldig leg, kontrakt osv.

Lenke til kommentar

Arne!

Gjør som meg! Bestill info fra de på hjemmesiden deres. Derretter ringer du de og spørr om du har lov. (slik jeg gjorde det) Også sender de deg mail om hva du trenger osv...for å få lov!

Lenke til kommentar

Hva står det i det du får i posten? :)

Det går vel sikkert bare an å sende en mail og spørre? Høres interessant ut dette.

Men, hvis man tenker litt langsiktig, over f. eks. to år, vil de fleste store selskaper, som statoilhydro være lønnsomme? Må man tenke seg godt om uansett hva man kjøper?

Hvor mye må man kjøpe i en aksje for at ikke alt skal etest opp i gebyr? Jeg har hørt at nordnet har 9kr i gebyr de første to månedene? Det er jo en perfekt mulighet for å prøve litt daytrading?

Men alt dette med aksjer, må det føres på selvanmeldingen? Er dette komplisert?

Lenke til kommentar

Du må føre selvangivelse ja!!

Det du får i posten er informasjon om Nordnet samt ark der du skal signere hvis du eve. registrerer deg der. Etter det ringte jeg Nordnet og de sendte meg en mail om hva jegmå gjøre for å få konto. Ikke vanskelig, men en liten del å gjøre. Anbefaler deg å ringe dem, da du får 100% riktig info. ^^

Lykke til, er også ny på dette!

PS: Husk at det anbefales å handle i hele børsposter. En børspost varierer, men ligger på rundt 10 000 - 15 000 kr, men variere med kursen. Smart å spare opp litt kapital først sånn som jeg gjør. Du kan handle utenom børspost, men er mer kronglette, og det kan hende megleren tar mer gebyr har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for informasjon! Jeg skal drive litt lobby-virksomhet innad i familien, for å prøve å skaffe pappa sin signatur før jeg hiver meg utpå! Kan nok sikkert ta en stund :)

Noe som plager meg er at jeg_må_bruke_10k når jeg først skal bruke. Det er jo en stor handel. Men det går jo som regel bra. Jeg vil også kjøpe noe som deler utbytte.

Men hva er konsekvensene av å spekulere? Når du kjøper en aksjepost, får du da tilsendt brosjyrer fra det aktuelle firmaet, blir ringt opp på telefon? Invitert på middager? :p Kommer jeg til å ha et forhold til de annet enn et tall jeg sjekker hver dag på Nordnett? Hva med utbytte? Får jeg utbyttet rett inn på depot-kontoen, eller ringer de meg for å få konto-nummeret mitt?

EDIT; Leif.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Middager med 10 000? Det tror jeg du bare kan glemme. Husk at du mest sannsynelig ikke kommer til å bli rik på dette, det er ikke noe som heter en sikker aksje. Virker som du har litt høye forventninger. Viktig å sette seg skikkelig inn i et selskap før man investerer.

Lenke til kommentar

Hehe, om du ikke forstod det der med middag, så var det en spøk... ^^

Snakker ikke om å bli rik, jeg vil bare lære så mye som mulig om dette markedet, og da skader det ikke å få 1000 - 2000 i avkastning i løpet av en lengre periode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...