Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen restarter automatisk etter 5-10min.

Anbefalte innlegg

Jeg hadde problem med at min filserver plutselig bare restartet seg selv, jeg hadde virus, trojan og spyware scanner kjørende. Prøvde også andre scannere uten hell. Alt funket bra, men plutselig bare restarter den selg selv. Alt blir styrt over remote Desktop, da maskinen står i boden og på 24/7 med Windows XP og alle siste oppdateringer.

Jeg gikk lei, så jeg formaterte hele disken disken på nytt, en 250GB Samsung IDE disk. Har også 3x250GB s-ata disker som står i et Raid5 oppsett. Så nå ligger Windows XP Pro med SP3 og siste oppdateringer. Men, alt virket bra når jeg hadde den her inne i stua tilkoblet en skjerm for å formatere og installere på nytt, selv om det forekom en gang at den hang seg og startet på nytt. Og nå som den står i boden igjen er problemene tilbake, plutselig fryser bare Remote Desktop og det går noen sekunder før jeg kan logge meg på nytt, og da ser jeg at den har restartet.

Jeg håpte jo etter første install at det var noe programvare som hadde forårsaket problemene, men det kan det jo ikke være ettersom problemene fortsatt er der, og jeg bare har installert et par program som alle bruker, og jeg bruker på andre maskiner uten noe problemer. Da tenkte jeg, kanskje noe hardware feil? Men, hvordan fikk jeg da installert windows, som tar ca 30-40min for så å holde på lenge etterpå med å installere program, flytte en mengde filer ol.

Så, om noen har vært borti i lignende problemer og tror dem har noe forslag som kan hjelpe, gi lyd.

Specs:

Fujitsu Siemens maskin

Amd64 3200

2x512 ram

Har ikke noe cd/dvd rom eller skjermkort i den. Det sto i før, men tok det ut nå med tanke på at kanskje noe av dem lagde problemene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå tatt inn maskinen, koblet den til skjerm og slått av automatisk omstart med blåskjermer. Så kan nå se hva slags meldinger jeg får siden den restarter, på 10min har jeg fått 2 stk:

1. driver_irql_less_or_equal tcpip.sys

2. driver_irql_less_or_equal ndis.sys (STOP: 0x0000000D1 ( osv...)

Noen som skjønner noe mer nå?

Edit, nå kom denne også: psched.sys + denne update.sys

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Hovedkortet skal ikke gå i stykker uten videre med mindre den har fått et sjokk statisk elektrisitet til en eller annen tid.

Se om maskinen oppfører seg når du booter opp en live linux distro. F.eks Ubuntu

Hvis den er stabil da må det være harddisken (da live linux ikke bruker disk) eller Windows.

Du kan også prøve å sjekke minnet. Memtest86

Lenke til kommentar

Nå var jeg inne i BIOS og disablet både det integrerte nettverkskortet og lydkortet, og følte faktisk det var stabilt mens jeg var inne i windows. Så jeg skal installer et ekstra nettverkskort, da jeg uansett er avhengig av å ha nett på den og se om det fungerer bedre enn det integrerte gjorde.

Finnes det noe lignende alla memtest86 for harddisk testing, gjerne noe som jeg kan brenne ut på en cd og kjøre i oppstarten. Slik som en kan med memtest86 om jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar

seagate sine verktøy: Seagate SeaTools

Finnes et dos program som bare virker på Seagate og Hatachi disker og et Windows prog. som fungerer med alle disker... Testet det nå nettopp og det virker ganske ubrukelig :( Testene gir ikke noen informasjon!?!? Bare pass/fail på "short selftest" og "generic test" og andre meningsløse tester. Kanskje du kan lese noe nyttig ut i fra S.M.A.R.T. datene til disken med Speedfan.

atapi.sys har noe å gjøre med cd/dvd-drev å gjøre. Hva om du høyreklikker og avinstallerer alle cd/dvd og nettverksenhetene i enhetsbehandling og rebooter?

Edit: seagates windows verktøy var ikke bra.

Endret av JAPCU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...