Zandreu Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Hei. Har planer om å kjøpe meg en LCD-TV, men hva er billigst? Kanskje noe å tjene på dollarkursen, hvis man bestiller fra USA? Takker for svar. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Tvilsomt. Det er såpass bra konkurranse i Norge allerede og hvis man legger til frakt som blir en god del, moms og sånt, så vil jeg tro vinninga går opp i spinninga. Legg til at det er veldig greit å ha norsk reklamasjonsrett på såpass dyre ting. Jeg betaler gladelig en tusenlapp eller to ekstra for å ha den tryggheten. Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Hva gjør den reklamasjonsretten? Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Nå fant jeg da Denne Samsung tv-en til ca 3700 kr på Amazon.com. Er det mye i frakt der, og hvordan er den tv-en i forhold til hva man finner i Norge for den prisen? Endret 18. mai 2008 av Redneck Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hei. Har planer om å kjøpe meg en LCD-TV, men hva er billigst? Kanskje noe å tjene på dollarkursen, hvis man bestiller fra USA? Takker for svar. Det er mye som er forskjellig mellom USA og Europa. USA bruker 110V nettspenning. Kan TV-en kobles til norsk elektrisitetsnett med 230V? USA har helt andre standarder for TV-sendinger. Skal du bruke den analoge tuneren i TV-en? I så fall, støtter den PAL? Amerikanere bruker visstnok ikke SCART-kontakter(?) Trenger du det, eller holder det med komponent- og HDMI-kontakter? Dette, sammen med trøbbelet med evt reklamasjon på en så stor vare kjøpt i et annet land, gjør at jeg skulle tro at å kjøpe TV i USA er totalt dødfødt. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hva gjør den reklamasjonsretten? Forbrukerkjøpsloven sier at du kan reklamere på konstruksjons- og fabrikasjonsfeil i inntil fem år på varer som er ment å ha vesentlig lenger levetid enn to år. (For varer med kort forventet levetid er fristen to år.) Klagen skal framsettes så snart man er klar over den (man kan ikke uten grunn vente til varen er fire år og 11 måneder dersom man oppdager feilen første året). Ved reklamasjon leverer man varen der man har kjøp den, men ved postordresalg er det selger som er ansvarlig for betale frakt til og fra verksted/butikk ved reparasjon og bytte. Dette er man sikret gjennom norsk lov, uansett hva produsentens garanti sier. Noen produsenter kan ha en garanti som er like god som forbrukerkjøpsloven, i alle fall de tre første årene. Men dersom du vurderer å kjøpe fra USA, sjekk at du får en worldwide-garanti som gjelder hele verden og ikke bare i USA. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hei. Har planer om å kjøpe meg en LCD-TV, men hva er billigst? Kanskje noe å tjene på dollarkursen, hvis man bestiller fra USA? Takker for svar. glem usa... det er billig, men kan fort bli dyrt. det er ikke uvanlig med feil på lcd i disse dager, det kan være små/store skader i transport, pikselfeil, softwarefeil etc. du risikerer også problemer med kompabilitet med utstyr du har, siden tv i usa er basert på ntsc, og fortsatt kan ha mye elektronikk inni som forventer dette også av utstyr som kobles på. det er langt enklere å ha med en norsk forhandler å gjøre. du er også beskyttet i 5 år via forbrukerkjøpsloven, som er ganske unikt. lcd prisene i norske nettbutikker er ikke ille sammenliknet med resten av europa. Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Greit, da skjønte jeg at det ikke er smart å kjøpe tv i USA. Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå